Publications

Detailed Information

『파이돈』에서 드러나는 철학자의 소임 : The mission of philosopher in the Phaedo : Focusing on the analysis of 57a-69e
57a-69e에 대한 분석을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김민수

Advisor
강성훈
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
소크라테스철학자의 소임두 번째 변론죽음뮈토스Socratesthe mission of philosopherthe Second Apologydeathmythos
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 인문대학 협동과정 서양고전학전공, 2021. 2. 강성훈.
Abstract
『파이돈』의 전반부를 중점적으로 분석하려는 본 논문은 대화편에서 드러나는 철학자의 소임이 무엇인지 밝히는 것을 목표로 하고 있다. 『파이돈』에서 죽음을 앞둔 철학자는, 대화편 내의 본격적인 논의가 시작되는 지점에서부터, 영혼의 불멸성을 입증하기 위해 그의 대화상대자들과 꽤 긴 대화를 해나간다. 영혼불멸논증을 마치며 소크라테스는 영혼이 죽음 이후에도 계속하여 존재한다는 결론을 이끌어내고, 그의 대화상대자들도 철학자의 논증과 결론에 설득되는 성과를 이뤄낸다. 소크라테스의 주도 아래 수행되는 영혼불멸논증은 오늘날 철학에 어느 정도에 익숙한 사람들에게는 잘 알려져 있는 내용이며, 아마도 영혼의 불멸성 논의가 『파이돈』에서 가장 중요한 이야기라는 데에 큰 이견은 없을 것 같다. 하지만 필자가 보기에 이 대화편에는 영혼불멸논증 이외에도 충분히 주목받을 만한 많은 이야깃거리들이 마련되어 있으며, 본 논문은 특히 대화편 전반부인 57a-69e를 검토함으로써, 작가 플라톤이 죽음을 앞둔 철학자의 말과 행동을 통해 철학자의 소임이 무엇인지를 보여주고 있다는 이야기를 풀어나갈 것이다.
대화편 도입부에는 얼핏 영혼불멸논증과 바로 연결되기 어려워 보이는 이러저러한 이야기들이 제시된다. 이것들을 맞이하면서 독자는 다음과 같은 질문을 떠올려 볼 수 있을 것이다. 왜 작품의 제목이 『파이돈』이며, 소크라테스의 재판 전날 왜 테세우스의 배가 델로스로 떠났는지, 무슨 이유로 소크라테스가 감옥 안에서 대중 시가를 지었던 것인지, 또 보다 중요한 내용들, 가령 왜 소크라테스는 죽음을 추구하는 철학자가 자살해서는 안 된다고 주장하며, 어떤 이유에서 죽음과 죽어 있음을 구분하는 것이고, 또한 철학자가 말하는 올바른 정화라는 것은 무엇인가? 그리고 대화편 말미, 그러니까 소크라테스가 영혼불멸논증을 마친 뒤, 철학자가 영혼의 사후 여정에 관해 들려주는 이야기는 대화편에서 어떤 역할을 하는가? 이러한 의문들은 플라톤의 의도 하에 서로 연관 맺은 채로 상당히 흥미롭게 배치된 것으로 보인다.
본 연구는 이러한 이야기들에 대한 분석을 시도하고, 그 분석을 통해 『파이돈』에서 드러나는 철학자의 소임이란 신으로부터 명령을 부여 받아 로고스와 뮈토스를 가지고서 자신과 다른 철학자들, 그리고 대중의 영혼을 돌보는 것이라는 결론을 이끌어내고자 노력할 것이다.
The purpose of this thesis is to clarify the concept of the mission of philosopher, by reading of the first-half of Phaedo 57a-69e. In the dialogue, the philosopher nearing death has a lengthy conversation with his interlocutors to prove the immortality of the soul from the point where a full-scale discussion in the dialogue begins. The philosopher who unfolds the the argument of the immortality of the soul, comes to the conclusion that the soul continues to exist after death, and his interlocutors are persuaded by his arguments. Socrates argument for the immortality of the soul is relatively well known to those who are familiar with philosophy to some extent today, and there seems to be no great disagreement that the argument for the immortality of the soul is perhaps the most important story in the Phaedo. In this dialogue, however, in addition to the argument for the immortality of the soul, there are sufficiently remarkable stories in the first half of the dialogue 57a-69e, and by reviewing this part, we might find that Plato shows what the philosopher's mission is.
At the beginning of the dialogue, a series of stories are presented that seem difficult to connect directly to the argument for the immortality of the soul. But as the story progresses, we the reader might think of questions like: Why is the dialogue titled Phaedo, why Theseus' ship left for Delos the day before Socrates' trial, why Socrates built the popular music in prison, and more importantly, why does Socrates, the philosopher seeking death, assert that suicide is not allowed, and for what reason are death and being dead different, and what is the proper purification that the philosopher pursues? And at the end of the dialogue, after Socrates's argument for the immortality of the soul, what is the purpose of the philosophers story about the soul's death journey? These questions seem to have been arranged quite interestingly linked to each other under Plato's intention.
This study tries to analyze these stories, and through the analysis leads the conclusion that the philosopher's mission in Phaedo is to get the word by God and to take care of the soul of Socrates himself and other people with the philosophical tool logos and mythos.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/175895

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165903
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share