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사회성과인센티브가 사회적기업의 주력 상품 및 서비스 운영 목표 변화에 미치는 영향 : The Effects of Social Progress Credits on the Goals of Social Enterprises: Social Responsibility vs. Financial Stability
기업가정신 등의 조절효과를 중심으로

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Authors

김수연

Advisor
권일웅
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
사회성과인센티브사회적기업사회적경제사회적가치사회적기업가정신사회성과social progress creditsocial enterprisessocial economysocial valuesocial Entrepreneurshipsocial impact
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 행정대학원 행정학과(정책학전공), 2021. 2. 권일웅.
Abstract
본 연구의 목적은 사회성과인센티브(SPC·Social Progress Credit)가 사회적기업의 주력 상품 및 서비스 운영 목표 변화에 미치는 영향을 살펴보고, 인센티브의 수령횟수와 사회적기업가 정신 및 재무-사회성과 일치도가 가지는 조절효과를 규명하는 것이다. SPC는 사회적기업이 생산한 사회적 성과를 화폐단위로 측정한 뒤, 그에 비례하는 금전적 지원을 제공하는 제도이며 현재 SK 산하 사회적가치연구원(CSES)에서 주관하고 있다. 실증분석에는 SPC 프로그램에 참여했던 기업들을 대상으로 2020년 상반기에 진행한 서베이와 인센티브 지급 관련 기본정보가 담긴 데이터베이스(DB)를 활용한 다중회귀분석을 실시했다. 이 연구를 통해 민간의 영역에서 진행 중인 SPC의 효과성을 검토하고 정부 정책 도입의 함의를 찾고자 한다. 분석 결과, SPC 수령 규모가 클수록 해당 기업의 주력 상품 및 서비스의 운영목적은 수익창출 및 이익 극대화보다는 사회문제 해결로 움직여가는 경향을 보였다. 사회적기업가정신 중 위험감수성은 SPC와 종속변수 간의 관계를 더 강화하는 조절효과가 확인됐다. 또한 재무-사회성과 일치도가 높은 기업들에서 SPC의 종속변수에 대한 양(+)의 영향이 더 강화되는 것으로 분석됐다. 마지막으로, SPC는 사회적기업의 운영 방향을 본래 목적인 사회문제 해결로 움직이는 것에 긍정적인 영향을 주지만, SPC 수령횟수가 늘어날수록 그 영향력은 감소하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine the effects of Social Progress Credit(SPC) on changes in the key performance goal of social enterprises, and to further look into the moderating effect of frequency of SPC receipt, social entrepreneurship, and conformity of financial-social impact. Managed by the Center for Social Value Enhancement Studies of SK Group, SPC measures the social impact created by social enterprises in monetary value and provides proportionate monetary compensation accordingly. Multiple regression analysis of databases including surveys of social enterprises conducted in the first half of 2020 and general information on SPC was utilized for proof validation in real analysis. In addition, this study was conducted to examine the effectiveness of SPC and provide implications for future government policy research in this area. This study identified that as the amount of SPC receipt grew larger social enterprises demonstrated higher tendency of leaning towards "resolution of social issues" rather than "generating sales and maximizing profits" when establishing their key performance goal. This study also identified that a greater degree of risk-taking has a regulation effect that strengthens the relationship between SPC and the dependent variable. Furthermore, this study observed that social enterprises with high conformity between financial-social impact demonstrated a stronger relationship between SPC and the dependent variable. Lastly, this study found that while SPC positively influenced social enterprises to concentrate on solving social issues, the effectiveness of SPC declined as the number of SPC receipt increased.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/176230

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165471
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