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자전거 이용 활성화 계획 특성과 도시계획적 의미에 관한 연구 : A Study on the Characteristics of the Activation of Bicycle Use Policy and Their Implications to Urban Planning : focusing on Dongtan(2) Newtown
동탄(2)신도시 사례를 중심으로

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Authors

김재윤

Advisor
정현주
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
자전거 이용 활성화저탄소 도시계획도시계획적 의미계획 특성계획체계협력적 거버넌스Activation of bicycle useLow Carbon Planningimplication to urban planningCharacteristics of the planningPlanning systemCollaborative Governance
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2021. 2. 정현주.
Abstract
우리나라 도시계획에서 기후변화에 대한 논의는 2000년 중반 이후 본격화 되었다. 2005년 지속가능한 신도시 계획기준, 2008년 저탄소 녹색성장기본법이 발표되며, 도시계획 패러다임은 성장에서 관리로 전환되었다. 도시계획 패러다임의 변화 속에서 2008년 행정안전부는 자전거 이용 활성화 종합대책을 발표하였다. LH는 신도시 건설의 주시행자로서 화성동탄(2)신도시에 동탄(2)신도시 저탄소 도시 도입 연구를 기초로한 마스터플랜을 적용하였다. 화성동탄(2)신도시는 지속가능성, 저탄소, 자전거 이용 활성화 등 도시계획 패러다임 변화의 요구 속에서 계획된 것이다.
2009년부터 동탄(2)신도시의 자전거 이용 활성화 계획은 본격화 되었다. 저탄소 도시계획의 탄소 발생량 저감 중 수송분야에 자전거 이용 활성화가 적용되었다. 그 결과 동탄(2)신도시 전역에는 연결성과 디자인의 통일성을 자랑하는 자전거도로가 설치되었다. 도시 곳곳과 주요 시설물은 자전거 주차장을 완비하고 있으며, 동탄(2)신도시는 훌륭한 자전거 이용 환경을 갖추게 되었다.
하지만 2018년 기준 동탄(2)신도시 자전거 수단 분담율은 1.8% 수준이다. 최초 계획기준(1.2%), 화성시 전체 평균(1.4%), 우리나라 평균(1.6%) 수준과 비교할 때 눈에 띄는 성과라고 평가할 수 없으며, 최초 목표한 20%에는 전혀 미치지 못한 성과를 보이고 있다. 본 연구는 동탄(2)신도시 자전거 이용 활성화 계획에 투입된 자원의 효율성 측면과 수단 분담을 통한 탄소 발생량 저감 실효성 측면에서 사례에 대한 의문을 제기하였다. 선행연구 분석 결과 자전거 이용 활성화 계획기법에 대한 연구를 다수 찾아볼 수 있었지만, 이용자 관점에서 최상의 자전거 이용 환경을 갖춘 동탄(2)신도시의 사례는 설명되기 어려웠다. 이러한 관점에서, 자전거 이용 활성화 계획은 본질에 대한 근본적 논의가 필요하다고 생각하였다. 자전거는 교통체계의 일부로서 합리적, 자전거 이용 활성화는 저탄소 도시계획의 일부로서 종합적 접근이 필요하다고 판단하였다.
이에 본 연구에서는 자전거 이용 활성화 계획체계에 대한 이론적, 실질적 통찰을 통해 이론적 분석틀을 정립하고 동탄(2)신도시 사례 분석 근거를 마련하였다. 우선, 자전거 이용 활성화 계획의 출발점에서 저탄소 도시계획을 분석하였다. 저탄소 도시계획의 탄소 발생량 저감 원리로서의 자전거 이용 활성화 계획의 실효성과 도시계획적 역할을 확인하였다. 자전거 이용 활성화 계획의 고유한 특성은 교통수단으로서 자전거의 특성과 이용자 관점에서의 수단 선택 필요성에 기인했다. 자전거 이용 현황을 통해 수단 선택에서의 자전거의 비교 경쟁력 우위가 전제되어야 함을 알 수 있었다. 저탄소 도시계획 및 자전거 이용 현황을 바탕으로 자전거 이용 활성화 계획의 요소를 도출하였다.
자전거 이용 활성화 계획의 구체적인 지향점은 자전거 선진 사례를 통해 확인하였다. 자전거 이용 활성화 계획에 대한 이론적 질문을 토대로 자전거 선진 사례를 분석하였다. 그 결과 자전거 이용 활성화 계획은 목표 기준으로서 자전거 수단 분담을, 계획체계 특징으로서 협력적 거버넌스, 공간구조의 자전거 경쟁력 확보, 계획기법의 자전거 수단 경쟁력 우위 유도, 의미로서 도시 경쟁력 향상을 계획 특성으로 보이고 있음을 알 수 있었다. 이론적 분석틀을 통한 동탄(2)신도시 자전거 이용 활성화 사례 분석 결과 자전거 이용 활성화 계획의 특성은 계획의 실효성 및 효율성과 긴밀하게 연계되어 있었다. 또한 계획 요소들은 자전거 이용 활성화 계획체계 안에서 긴밀하게 연결되어 있었다.
본 연구는 저탄소 도시계획의 시범 사례인 동탄(2)신도시를 대상으로 자전거 이용 활성화의 실효성과 효율성에 의문을 제기한 사례 연구이다. 도시계획에서 기후변화에 대한 논의는 단순한 계획의 방향성 전환을 넘은 삶의 방식의 변화를 의미한다. 저탄소 도시계획으로서 자전거 이용 활성화는 도시 공간구조를 압축적으로 만들고, 교통뿐만 아니라 토지이용, 생활 반경 등 일상 전반의 변화를 수반한다. 본 연구는 자전거 이용 활성화 계획 특성에 대한 이론적 논의를 구체화하고 선진 사례 분석을 통한 방향성을 제시함으로써, 우리나라의 자전거 이용 활성화 계획의 도시계획적 의미 회복 가능성을 분석하였다.

주요어: 자전거 이용 활성화, 저탄소 도시계획, 도시계획적 의미, 계획 특성, 계획체계, 협력적 거버넌스
학 번: 2018-26196
A Study on the Characteristics of the Activation of Bicycle Use Policy and Their Implications to Urban Planning
: focusing on Dongtan(2) Newtown


JAEYUN KIM
Urban and Regional Planning
Department of Environmental Planning
Graduate School of Environmental Studies
Seoul National University

Discussions on climate change in Korean urban planning began in earnest after the mid-2000s. With the Sustainable Newtown Planning Standards announced in 2005 and the Basic Law for Low Carbon, Green Growth in 2008, the urban planning paradigm shifted from growth to management. Amid changes in the urban planning paradigm, the Ministry of Public Administration and Security announced the Comprehensive Measures for Activation of Bicycle Use in 2008. Korea Land and Housing Corporation (LH) as an operator of Newtown construction applied a master plan based on the Dongtan(2) Newtown Low-Carbon City Introduction Study to Dongtan(2) Newtown. The Dongtan(2) Newtown was planned in response to the demand for a change in the urban planning paradigm such as sustainability, low carbon, and activation of bicycle use.
Since 2009, the plan to activate the use of bicycles in Dongtan(2) Newtown has been in full swing. As a measure of reducing carbon generation, activation of bicycle use was applied to the transportation field. As a result, bicycle paths boasting connectivity and design unity were installed throughout the Dongtan(2) Newtown. Bicycle parking lots are available throughout the city and major facilities.
However, as of 2018, the share of bicycle vehicles in Dongtan(2) Newtown is merely 1.8%. Compared to the initial planning standard (1.2%), the Hwaseong overall average (1.4%), and the Korean average (1.6%), it cannot be evaluated as a remarkable performance. It is not at all close to the initial target of 20%. This study raised a question about the case in terms of the efficiency and the effectiveness of reducing carbon generation through increasing the share of bicycle vehicles It is difficult to explain the unremarkable performance of the case of Dongtan(2) Newtown with the best bicycle use environment. From this point of view, it was thought that a fundamental discussion on the nature of the bicycle use activation plan was necessary. It is widely accepted that bicycles are sustainable means of transportation, and, therebv, a comprehensive approach to promote bicycle use as part of low-carbon urban planning is increasingly supported.
In this study, a theoretical framework was established through theoretical and practical insights on the planning system for activating bicycle use. First, a low-carbon urban plan was analyzed at the starting point of the bicycle use activation plan. The effectiveness of the bicycle use activation plan and the role of urban planning as a principle of reducing carbon generation in low-carbon planning were confirmed. The inherent characteristics of the bicycle use activation plan were due to the characteristics of bicycles as a means of transportation and the necessity of selecting the means from the perspective of users.
The specific direction of the bicycle use activation plan was confirmed through advanced bicycle cases. Based on the theoretical questions about the plan to revitalize the use of bicycles, advanced cases of bicycles were analyzed. As a result, the bicycle use activation plan shows the sharing of a bicycle means as the target standard, cooperative governance as a feature of the planning system, securing bicycle competitiveness in the spatial structure, inducing the competitiveness of bicycle means in the planning technique, and improving urban competitiveness as a meaning. And it was found. As a result of analyzing the case of bicycle use in Dongtan(2) Newtown through the theoretical analysis frame, the characteristics of the bicycle use activation plan were closely related to the effectiveness and efficiency of the plan. In addition, the planning elements were closely linked within the bicycle use activation plan system.
This study is a case study that raised questions about the effectiveness and efficiency of activating bicycle use in Dongtan(2) Newtown, a pilot case of low-carbon urban planning. The discussion of climate change in urban planning means a change in the way of life that goes beyond a simple change of direction of planning. As a low-carbon urban plan, the activation of bicycle use makes the urban spatial structure compact and entails changes in daily life such as land use and living radius as well as traffic. This study analyzed the possibility of regaining the implication to urban planning in Korea's bicycle use activation plan by specifying the theoretical discussion on the characteristics of the bicycle use activation plan and presenting the direction through advanced case analysis.

Keywords: Activation of bicycle use, Low Carbon Planning, implication to urban planning, Characteristics of the planning, Planning system, Collaborative Governance
Student Number: 2018-26196
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/176283

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165847
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