Publications

Detailed Information

Urban Regeneration in Germany: a focus on urban development promotion programs, social and affordable housing, and public participation : 독일의 도시 재생 : 도시 개발 활성화 프로그램, 공공 임대주택, 주민 참여에 초점을 둔 연구

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Zabel, Ralf

Advisor
권영상
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Urban regenerationurban development promotion programssocial housingpublic participationGermany도시 재생도시 개발 활성화 프로그램공공 주택공공 참여독일
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 공과대학 협동과정 도시설계학전공, 2021. 2. 권영상.
Abstract
독일은 연방 정부이며, 결정 권한은 연방, 연방 주 및 지자체에게 분배된다. 이 논문에서 상업 주체와
시민의 이익이 상호 작용하는 도시 재생에 정치적 영향과 이익에 대하여 연구하고자 한다.

도시 재생에 관해 연방 정부는 지침을 결정하고 활성화 예산을 결정한다. 16개의 연방 주는 각자 개별
주의 경제적 문제에 대한 의사 결정을 하고, 지원되는 프로젝트를 제어하며, 지자체에서 프로젝트를 실
현한다.

이러한 제도는 채택되었고, 수용되었다. 1971년 첫번째 도시 개발 활성화 프로그램이 시작된 이래, 새
로운 도전에 대처하기 위한 프로그램들이 개발 되었다. 이와 같은 프로그램의 다양성은 지자체 내의 전
문가들에게 과도한 업무량을 의미하는 복잡성으로 이어졌다.

이전 프로그램 및 2019년 이후 프로그램에 대해 SWOT 분석을 제공하여, 연방의 경제적 지원 프로그
램이 당시의 요구에 알맞은 해결책이었음을 보여주고자 한다. 간소화된 프로그램 구조를 동반한 업데
이트가 연방 정부가 말한 슬로건 더 쉽게, 더 유연하게, 더 푸르게를 충족시킬지는 입증해 보여야 할
것이다.

독일에서 도시 개발은 국가적 정치 과업으로 고려된다. 이는 또한 2006년 독일 연방 시스템 개혁으로
인해 연방 정부에서 연방 주에 책임이 전도될 때까지 주택 제공에 적용이 되었다. 그 이후로 대도시의
주택 공급 상황은 전례 없이 변했다.

주택 시장은 고품질의 고가 주택에 초점을 맞추었다. 안정적인 공공임대주택에 대한 필요성이 증가했지만, 연방 주에서는 체계적인 방안이 없었고, 여전히 사용 가능한 주택이 부족했다.

독일에서 연방구조는 분명한 사실이다. 새로운 주체들을 살펴보고자 한다. 2018년 리테일 스토어체인
은 도심지역에서 발생하는 판매에 대한 이익과 지자체의 관심사인 기존 주택지역의 고밀도화 를 결합
하겠다고 발표했다.

대중의 참여는 도시 개발 활성화 프로그램에 있어 점점 더 중요해지고 있는 주제이다. 하지만 일부 지
역 정치인이나 도시 계획 전문가의 입장에서는 여전히 회의론이 있다. 대중의 참여에 있어 연방 정책
의 중요성은 높으며, 연방 법률 및 연방 프로그램 지침은 지역 수준에서 대중을 지지한다. 예시로 제
시한 쾰른 쿼터의 워크샵 절차는 시민 참여의 가능성을 강조하는 여러가지 핵심 요소들을 결합한 경우
이다.

프로젝트는 대중의 요구로 인해 시작되었고, 쾰른시는 참여 절차를 수행함에 있어 숙련된 모습을 보였
다. 쿼터는 다양한 프로필을 가지고 있었으며, 사전 조건의 변화에도 불구하고 도시 계획은 마무리되
었다. 독일 전역에서 성공적인 사례로 손꼽히는 이 절차에 대한 SWOT 분석을 제공한다. 디지털 커뮤
니케이션과 같은 추가적인 도구는 향후 절차에 있어 유용할 것이다.

내가 아는 한 이 논문은 비(非) 독일인들에게 도시 개발 활성화 프로그램, 안정적인 공공임대주택과 새
주체들 그리고 독일 내 대중의 참여, 세 가지 요소가 연방 정책에 미치는 영향에 대해 이해하기 쉽고
포괄적인 개요를 제공하는 첫번째 논문이다.

연방 도시 개발 활성화 프로그램들은 잘 확립되었으며 수천개의 프로젝트를 지원할 수 있었다. 연방 주
(州)들은 주택시장의 전례 없는 변화에 적절히 대처할 수 없었다. 고정관념을 허물고, 새로운 주체들을
사회적 저렴한 주택 시장에 통합할 필요성가 있다고 느낀다. 대중의 요구가 이러한 도시 계획 절차에
반영되어야 하는 중요성을 보여주고자 한다. 여러 주제들을 연결하고 정치적인 영향의 맥락에서 보는
나의 접근 방식은 기후 보호 혹은 타 국가들 과의 비교와 같이 다른 관점에서의 도시 재생 연구로 나아
갈 수 있다고 본다.
Germany is a federal state, and the authority in decision making is split between the federal government,
federal state, and communal level. This thesis examined the influence of and interests in politics on
urban regeneration with respect to the interests of citizens and commercial actors.

In urban regeneration, the federal government determines the guidelines and decides on the promotion
budgets. The 16 federal states each decide on economic questions in their state and exercise control on
the supported projects, whereas the communal level realizes the projects. This system is established and
accepted. Since the first urban development promotion programme in 1971, new programs aimed at
addressing emerging challenges have been developed. This diversity has led to a complex system that
means a high workload for the experts in municipalities. The system was reformed in 2019 with a leaner
structure and new cross-cutting requirements. Moreover, mandatory green issues now apply to all
programs.

The study conducted a SWOT analysis for the programs before and the ones since 2019. The analysis
revealed that the federal financing programs were ideal solutions for the needs at the time. The update
of a leaner programme structure will have to prove if the slogan announced by the federal government
of easier, more flexible, greener will fulfil its promise.

Urban development has been considered a national political task in Germany. The same is true of
providing housing until a reform of the federal system in Germany in 2006 handed the responsibility
over to federal states. Since then, the housing situation has changed unprecedently in bigger cities. The
housing market focused on expensive housing. The need for social and affordable housing grew, but
federal states did not implement any systematic promotion. The number of available units continue to
be lacking.

The federal structure is a given fact in Germany. The study looked at new players in urban development.
In 2018, retail store chains announced their intent to combine their interest in sales in the inner cities
with the municipal interest of re-densification of existing housing areas. The current findings showed
that this can be a win–win situation for the municipalities, retail stores, and citizens looking for living
spaces. The retail store chains planned to offer housing units on top of existing one-storey buildings or
build new retail spaces combined with housing units. The potential for this re-densification is high;
indeed, the companies may contribute significantly to re-densification and the provision of affordable
and social housing.

The demand for public participation as a mandatory condition is increasing in urban development
promotion programs. Scepticism remains on the side of local politicians and planning experts. The
importance of federal policies is high for public participation. The federal laws and guidelines in federal
programs support the public at the local level. The dissertation presented the workshop procedure in a
Cologne quarter as an example of the combination of several key factors that underline the possibilities
of citizen participation: the project started because of public demand; the city of Cologne is experienced
in conducting participation processes; the quarter has a highly diverse profile; and the planning was
finished for the area despite changing preconditions. The SWOT analysis of the process indicated that
it was successful and could serve as a good example for all of Germany. Other tools, like digital
communication, might be helpful for future procedures.

To the best of the authors knowledge, this thesis is the first to present a comprehensive, structured—
and for non-Germans, understandable—overview of the urban development promotion programs, social
and affordable housing, and public participation in Germany, all of which showed the impact of federal
policies. The well-established federal urban development promotion programs were able to support
thousands of projects. However, the federal states were not able to react adequately to unprecedented
changes in the housing market. New players may need to be integrated in the social and affordable
housing market. Moreover, public demand for involvement in planning procedures has apparent federal
importance.

The current approach to link and consider several topics in the context of political impacts may lead to
more studies on urban regeneration from different aspects, like climate protection, or comparisons
among countries.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/176328

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000164641
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share