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Digital Transformation in Textile and Apparel Industry : 섬유 ・ 의류 산업의 디지털 전환: 디지털 통상규범과 제도
Rules and Legal Framework in Digital Trade

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor안덕근-
dc.contributor.author정예슬-
dc.date.accessioned2021-11-30T06:08:42Z-
dc.date.available2021-11-30T06:08:42Z-
dc.date.issued2021-02-
dc.identifier.other000000166248-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/176400-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000166248ko_KR
dc.description학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제통상전공), 2021. 2. 안덕근.-
dc.description.abstractDigital Transformation is imperative for any businesses today to remain active and connected in the evolving world. The digital surge has widely occurred in various areas, especially in troubled times of the pandemic, lockdown and social withdrawal. The digital transformation has been particularly recommended to textile and apparel industry by many experts in order to improve efficiency on every level in the business, and its necessity was emphasized even more with the recent severe downturn of the industry.
The prevailing attention to digital transformation is now apparent across all countries and businesses, yet its consequences have not been thoroughly perceived and prepared, causing serious issues and concerns. With the importance of digital transformation in the textile and apparel industry being highlighted, those problems are bound to serve as obstacles to the industry. Since digital trade happens in an intangible and transmissive form, its scope and pace of world trade are beyond control and expectation. Therefore, it is highly crucial to have an organized legal framework that prevents and regulates any potential troubles from transnational digital activities.
The international regulatory system on digital trade is currently in a state of confusion that requires cooperation and efforts. This paper examines the current status of international digital trade regulations and accentuates the necessity to develop them from the status quo. Since the digital transformation will become more pervasive over time, countries will need to find a way to narrow down discrepancies in the understanding—collision between the idea of free data transfer and data sovereignty—to reach a consensus and build a robust international regulatory framework that encompasses every important aspect of digital trade.
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dc.description.abstract디지털 전환은 급변하는 사회에서 살아남기 위한 기업의 필수 전략이 되었다. 이는 다양한 분야에서 광범위하게 일어나고 있으며, 특히 코로나바이러스 대유행으로 인해 급속도로 확산되고 있다. 그중에서도 섬유 ・ 의류 산업의 디지털 전환은 비즈니스 효율성 향상을 위해 그 필요성이 꾸준히 언급되어 왔다. 그러나 디자인, 생산, 판매 등 전통적인 방식을 고수할 수밖에 없는 산업의 특성상 모든 기업에서 쉽게 진행되기는 어려웠다. 하지만 계속되는 산업 침체와 코로나바이러스의 여파로 인하여 디지털 전환의 중요성이 더욱 강조되고 있다.
최근 여러 국가와 기업에서 디지털 전환과 정보통신기술에 대한 관심과 집중이 더욱 급증하고 있다. 그러나 증가하는 디지털 기술의 활용과는 달리 그에 따른 법적 쟁점 등 결과에 대한 해결책이 마련되지 않아 심각한 문제와 우려를 낳고 있다. 섬유 ・ 의류 산업의 디지털 전환이 권장되고 그 중요성이 강조되고 있는 가운데 이러한 문제점들은 글로벌 디지털 경쟁력을 키워가고 있는 기업에게 큰 장애물로 작용할 수밖에 없다. 또한 디지털 무역은 지금 이 순간에도 꾸준히 일어나고 있기 때문에 그 범위와 속도를 가늠하기가 매우 어렵다. 따라서, 국경 간 디지털 교역에서 발생할 수 있는 문제를 방지하고 규제하는 체계적인 법적 틀은 갖는 것이 매우 중요하다.
디지털 통상에 대한 국제 규범은 여전히 협력과 개선이 필요한 혼란 상태에 있다. 본 논문은 현 국제 디지털 무역 규제를 조사하고 더욱 발전시켜 산업에 실질적으로 적용 가능한 세부적이고 실용적인 국제법을 가져야 한다는 내용을 강조하고 있다. 다자무역협상에서 다루어져야 할 국제 규제를 현재 지역무역협정으로 대신하고 있지만, 시간이 지남에 따라 더욱 광범위한 디지털 전환이 이루어질 것이므로 각국은 국내산업을 보호하려는 견해와 디지털 무역장벽을 무너뜨리려는 견해 차이를 조정하여 보다 구체적이고 확실한 다자적 차원의 국제 규범을 세우려는 자세를 가져야 할 것이다.
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dc.description.tableofcontentsI. Introduction 1
1. Background of Digital Transformation 1
2. Scope of Digital Transformation 2
II. Overview of Textile and Apparel Industry 4
1. Structure of Textile and Apparel Industry 4
1-1. Types of Retailers 4
1-2. Business Process 6
2. Current Status and Future Direction of Textile and Apparel Industry 8
2-1. Industry Downturn 8
2-2. Impact of the COVID-19 Pandemic 10
III. Digital Transformation in Textile and Apparel Industry 15
1. E-Commerce and Digital Platforms 15
2. Digital Wearable Devices and Mobile App Services 19
3. Smart Textiles and Smart Garments 23
4. Virtual Fitting and 3D Technologies 25
IV. Digital Trade Regulations at the Multilateral Level 29
1. Digital Trade Regulations in the WTO 31
2. EU General Data Protection Regulation (GDPR) 33
3. APEC Cross-border Privacy Rules (CBPR) and Privacy Framework 36
V. Development of Digital Trade Regulations in the RTAs 40
1. Chapter 14 of CPTPP: Electronic Commerce 40
2. Chapter 19 of USMCA: Digital Trade 42
3. US-Japan Digital Trade Agreement 43
4. Singapore-Australia Digital Economy Agreement 46
VI. Assessment on Digital Trade Regulations in Korea 48
1. Global Digital Competitiveness of Korean Textile and Apparel Industry 48
2. Digital Trade Regulations at the International Level 50
VII. Conclusion 53
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dc.format.extentvi, 64-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectDigital Transformation-
dc.subjectTextile and Apparel Industry-
dc.subjectDigital Trade-
dc.subjectDigital Trade Regulation-
dc.subjectDigital Trade Agreement-
dc.subject디지털 전환-
dc.subject섬유 · 의류 산업-
dc.subject디지털 통상-
dc.subject디지털 통상규범-
dc.subject디지털 통상협정-
dc.subject.ddc382.9-
dc.titleDigital Transformation in Textile and Apparel Industry-
dc.title.alternative섬유 ・ 의류 산업의 디지털 전환: 디지털 통상규범과 제도-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorYea Seul Chung-
dc.contributor.department국제대학원 국제학과(국제통상전공)-
dc.description.degreeMaster-
dc.date.awarded2021-02-
dc.title.subtitleRules and Legal Framework in Digital Trade-
dc.identifier.uciI804:11032-000000166248-
dc.identifier.holdings000000000044▲000000000050▲000000166248▲-
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