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Analysis of Factors related to Occurrence of Traffic Accidents and Laboratory Accidents on a University Campus in South Korea for 10 years : 일개 종합대학의 10년간 캠퍼스 내 교통사고와 실험실 안전사고 발생 실태 및 관련 요인 분석

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Authors

김민정

Advisor
윤충식
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Campus accidentsCampus road traffic accidentsCampus laboratory accidentsUniversity accidentsChemical incidentsSchool accidentsLogistic regression캠퍼스사고캠퍼스 교통사고캠퍼스 실험실 안전사고대학교 사고화학사고학교안전사고로지스틱 회귀분석
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 보건대학원 환경보건학과, 2021. 2. 윤충식.
Abstract
대학 캠퍼스는 그의 구성원인 학생, 교원, 직원에게 있어서 생활환
경일 뿐만 아니라 직업환경이기도 하다. 이러한 대학교 캠퍼스 내
에서 교통사고와 실험실 안전사고가 끊이지 않고 있다. 따라서,본
연구의 목적은 10년간 일개 종합대학 캠퍼스 내 교통사고 및 실험
실 안전사고의 트렌드 파악하고 교통사고의 장소적 요인(노상주차장
/주차장/그 외 도로), 원인적 요인인 주시태만과 계절요인 및 실험실
안전사고의 원인적 요인(인간/기계/환경)과 관련 요인인 학기 중/방
학 중 시간적요인을 분석함에 있다.
연구대상은 한국의 일개 종합대학 캠퍼스로 하였다. 캠퍼스 내 교
통사고를 분석하기 위해 생명윤리위원회(IRB)의 승인을 받은 후 사
례 기술형 자료를 해당 대학의 캠퍼스 관리 부서로부터 받아 진행
하였다. 자료의 시간적 범위는 2010년부터 2019년까지 총 10년치 자
료였다. 자료의 구득성을 고려하여 교통사고 발생에 영향을 줄 수
있는 변수들로 코딩하여 분석하였다. 모든 분석은 SPSS 26버전으로
진행되었다. 변수의 일반적 특성에 빈도분석 및 관련요인들을 피셔
의 정확검정, 카이 제곱 검정을 통해 살펴보았으며 주시태만 여부를
종속변수로 하여 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 사고다발지의 장
소적 분포로는 부상자수와 대물피해환산법(EPDO)이 사용되었으며
자료 중 최근 5년(2015-2019) 자료로 진행하였다. 시각화로는 Google
Maps JavaScript Application Programming Interface이 사용되었다. 총 680
건의 캠퍼스 교통사고 분석결과 발생율은 최근 2년간(2018-2019) 감
소하였다. 차대차(n=319, 46.9%), 외부인 가해자(n=363, 53.4%), 신호등
이 없는 지역(n=592, 87.1%), 노상주차장(n=167, 24.6%)이 최다 빈도였
다. 최근 2년(2018-2019)과 그 이전의 2년(2016-2017)을 비교분석한
결과 이전에 최다 빈도였던 외부인 가해자가 최근에 감소(52.8%)하
고 내부인 가해자(42.6%)가 증가하였다. 교통사고의 주원인인 주시
태만은 로지스틱 회귀분석에서 종속변수로서 분석되었다. 그 결과,
주시태만의 원인 요인들이 존재하였고 그것은 계절별로 상이하였다.
실험실 안전사고 역시 생명윤리위원회(IRB)의 승인을 받고, 그 이후
사례기술형 자료를 해당 대학교의 환경안전원으로부터 받아 진행하
였다. 자료의 시간적 범위는 2010년부터 2019년까지 총 10년치 자료
였다. 자료의 구득성과 실험실 안전사고 발생에 영향을 줄 수 있는 변수들을 고려하여 코딩 및 분석하였다. 관련요인 분석을 위해 교차빈도 분석이 사용되었으며 SPSS 26버전이 사용되었다. 총 199건의
실험실 안전사고가 분석되었으며, 사고의 발생율은 최근 2년(2018-
2019) 사이에 증가하였다. 실험실 안전사고에서는 화학 사고(n=106,
53.3%), 공과대학(n=52, 26.1%), 기계고장(n=44, 22.1%), 출혈/부상(n=37,
18.6%) , 손 부상(n=24, 12.1%), 월요일(n=52, 26.1%), 인적요인(60.9%)
이 각각 최다 빈도였다. 학기 중/방학 중으로 비교해보았을 때 학기
중 토요일에 발생한 빈도와 방학 중 토요일에 발생하는 빈도에 차
이가 없었다.
본 연구에서 10년간 캠퍼스 내에서 발생한 교통사고와 실험실 안전
사고의 사고 특성 트렌드를 확인하였다. 건강을 보호하고 안전한 캠
퍼스가 되기 위하여 다음의 사항들이 필요하다. 사고다발지를 확인
하여 해당 지역에서 특히 노상주차장 및 교차로에서는 좌회전, 우회
전 진입 시 혹은 직진진행시 주의와 양보가 필요하며 최근 2년간
내부인 가해자가 증가하였고 교내에 교통안전관련 교육은 없기에
내부적인 교통안전교육도 필요하다. 또한 운전자의 시야를 방해하고
보행자의 안전을 위협하는 불법주차에 대한 단속이 필요하다. 실험
실 사고에서는 정기적인 기계 검사가 필요하며 휴일이 끝나고 복귀
하는 월요일에 사고가 많이 발생하므로 보다 경각심을 가져야 한다.
A university campus is both a living and an occupational environment for its
members (e.g., student, faculty, and staff). In a university campus, the incidence rate
of road traffic and laboratory accidents was unabated. Hence, this study aims to
analyze the trend of road traffic and laboratory accidents for 10 years in a university
campus in South Korea, with specific areas (e.g., street parking lot, parking lot, and
roads) as a driver distraction factor. Moreover, seasons were considered a causal
factor of campus road traffic accidents, and human/machine/environment and semester–vacation was explored as a temporal factor related to campus laboratory accidents.
After obtaining approval from Institutional Review Board (IRB), descriptive data
forms of road traffic accidents from 2010 to 2019 were gathered from the Campus
Management Division. These data were coded into parameters that might affect the
occurrence of road traffic accidents. The frequency cross-tabulation for the data and
Fishers exact test, chi-square test, and logistic regression with driver distraction as
the dependent parameter were performed using SPSS 26. For spatial distribution of
red spots, number of victims and equivalent property damage only(EPDO) for 5 years
(2015–2019) were used. Map visualization was performed using Google Maps. A
total of 680 road traffic accidents for 10 years was analyzed. The incidence rates of
road traffic accidents had decreased for the last two years (2018–2019). Accidents
related to the car–car type (n = 319, 46.9%), offender of visitors (n = 363, 53.4%),
areas with no traffic lights (n = 593, 87.2%), and street parking lots (n = 167, 24.6%)
have the higher frequency. Comparing the incidence of 2016–2017 and 2018–2019,
visitor offender was the highest frequency in 2016–2017 (55.6%), but it has decreased
in 2018–2019 (52.8%) and member offender has increased from 33.3% to 42.6%.
Further, driver distraction, which was the major cause analyzed through logistic
regression, was determined to be the main causal factor for the accidents. Seasonal
factor was also considered. Driver distraction has several causal factors, which differ
per season.
The same university was also investigated for laboratory accidents. After obtaining
approval from IRB, descriptive data forms of laboratory accidents from 2010 to 2019
were gathered from the Institute of Environmental Protection and Safety. The data
were coded into parameters that might affect the occurrence of laboratory accidents.
Frequency tabulation for related factors was performed using SPSS 26. A total of 199
laboratory accidents for 10 years was analyzed. The incidence rates of laboratory
accidents had increased for the last two years (2018–2019). Laboratory accidents are
typically due to chemicals (n = 106, 53.3%), equipment failure (n = 44, 22.1%),
injury/bleeding (n = 37, 18.6%), and hand injury (n = 24, 12.1%). Other factors are
during Mondays (n = 52, 26.1%), human causal factor (60.9%), and the college of
engineering (n = 52, 26.1%). For the semester–vacation temporal factor, the number
of incidents in semester that occurred during Saturdays was the same as those in
vacation.
This study determined the trends of accident characteristics in road traffic and
laboratory accidents for 10 years. To ensure health protection and safety in the
campus, red spots should be identified and one must be careful when turning left or
right specifically at the street parking lot and crossway. Transportation safety
education is also necessary as the cases of member offender have increased recently.
Further, regular inspection to ensure that vehicles are not parked illegally, which
might obstruct the drivers field of vision and threat pedestrians safety, should be
strictly implemented. Meanwhile, regular inspection of machines and being careful
during Mondays must be practiced to prevent laboratory accidents.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/176594

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165969
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