Publications

Detailed Information

Does Information Provision Lead to a Better Performance of E-Marketplace Sellers? : 정보의 제공은 판매자에게 도움이 되는가? 전자상거래에서의 판매 보조 도구 효과성 실증 분석
An Empirical Analysis

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박재상

Advisor
유병준
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
E-MarketplaceDecision Support System
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2021.8. 명준구.
Abstract
With the emergence of new technologies and due to the recent COVID-19 pandemic, e-commerce and its subsequent e-marketplaces are constantly gaining attention. Simultaneous to the popularity, competition is becoming fierce for both e-marketplace operators and its participating sellers. As a result, they are striving for a competitive edge.
Incorporating decision-supporting services in e-marketplaces can be considered as a strategic activity for the platform operators, which can enhance the performance of sellers actively using such services. We therefore hypothesize that the usage of decision support systems will lead to an enhanced performance of e-marketplace participants, i.e., sellers.
By utilizing a secondary data provided by one of the leading e-marketplace operators in Korea, we have empirically found out that usage of decision support systems, namely, seller dashboard and review systems, lead to an increase in sales, which is the measurement of a sellers performance.
This study will serve as a literature for DSS effectiveness, e-marketplace success strategies, and will provide theoretical implications for the resource-based view and competitive dynamics theory by adding an empirical evidence for those field of study. Also, this study possesses managerial implications for not only e-marketplace operators seeking success, but sellers within the platform also.
IT의 발전과 함께 특히 최근 COVID-19 팬데믹의 영향으로 전자상거래는 꾸준한 성장과 관심을 받고 있다. 하지만 이와 동시에 경쟁 역시 치열해지고 있기 때문에, 전자상거래 플랫폼 운영사들과 플랫폼에 참여하는 판매자들은 경쟁우위를 점하게 위해 노력을 하고 있는 실정이다.
이를 위한 한가지 전략적 방안으로는 전자상거래 플랫폼 내에 의사결정 지원도구를 제공함으로써 판매자들을 돕는 방법이 있다. 이에 따라 실제 이러한 의사결정 지원도구가 실제 전자상거래 플랫폼 참여자에게 도움이 될 것이라는 가설을 세우고 연구를 진행하였다.
한국의 한 전자상거래 플랫폼의 데이터를 제공받아 분석한 결과, 대시보드 및 리뷰 시스템의 의사결정 지원도구를 사용한 경우 매출이 증가하여 판매자의 실적이 유의미하게 개선되었다는 사실을 확인할 수 있었다.
본 연구는 의사결정 지원도구의 효과성, 그리고 전자상거래 플랫폼 성공 요인에 관한 문헌으로서 그 의의가 있다고 할 수 있고, 자원기반이론 및 역동적 능력 이론에 관한 실증이라는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 또한, 전자상거래 플랫폼 운영사뿐만 아니라 판매자들에게도 경영적인 시사점을 줄 수 있을 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/177626

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167923
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share