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Enhancing Quality of Education through Accountability between Government, Schools, Teachers and Parents : Case Study on Rwanda
교육의 질적 향상을 위한 정부, 학교, 교사 그리고 학부모 간 책무성에 관한 연구 : 르완다 중심의 사례 연구

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Authors
최연규
Advisor
김태균
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
quality of educationrelationships of accountabilityvoicecompactmanagementclient powerRwanda교육의 질책무성 관계요구계약경영참여르완다
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(국제협력전공), 2021.8. 최연규.
Abstract
Rwanda, being a small and landlocked country with little natural resources, it seems unlikely that the country has any advantage for economic development. Moreover, the tragic incident of genocide in 1994 had left the country in the verge of collapse. Despite these difficulties, however, currently Rwanda is one of the countries in Sub-Saharan Africa that has achieved rapid economic growth. Among other factors, strong determination of Government of Rwanda to invest in human resource is widely accepted as the main force of its economic development.
Since the Government of Rwanda has decided to abolish primary school fees in 2003, there was great increase in number of students attending schools. Moreover, as Rwanda’s basic education has been expanded to nine years in 2007 and to twelve years in 2012, Rwanda was successful in ensuring ‘access to education’. Nevertheless, Government of Rwanda was not so successful in enhancing ‘quality of education’ although various efforts were made. What was the problem?
This study attempts to provide an answer by analyzing the relationships of accountability between government, schools, teachers, and parents. The analytical framework for service provision, which was proposed in 2004 World Development Report, was used in this study. Applying this framework into Rwanda’s education sector, several factors are examined to figure out what are the achievements and challenges for each accountability relationships.
First of all, existence of clear national objective and education budget allocation are assessed in the relationship of accountability between parents and government (voice). Second, national assessment system and decentralization are scrutinized in the relationship of accountability between government and schools (compact). Third, teachers’ capacity and motivations are measured in the relationship of accountability between schools and teachers (management). Last, parents’ participation and its barriers are discussed in the relationship of accountability between parents and teachers (client power).
Findings reveal that Government of Rwanda has implemented various education plans and policies to strengthen the relationships of accountability. Although government’s effort has facilitated some improvement in quality of education through effective accountability measures, however, there are still several challenges that needs to be addressed. Moreover, this study goes further to point out that teachers are the central figure within this analytical framework and strengthening the accountability of teachers could be a starting point for improving the overall relationships of accountability. Finally, the implication of this study could be applied to other countries in the Sub-Saharan region as they face similar challenges regarding relationships of accountability and struggling to enhance quality of education.
아프리카의 작은 내륙국으로 주변국가들과 달리 천연자원이 부족한 르완다는 자국의 경제발전을 도모하기 위한 장점이 없는 것처럼 보인다. 특히 1994년에 일어난 비극적인 대학살을 경험하며 르완다의 경제와 사회는 최악의 상황에 맞닥뜨리게 된다. 하지만 이런 어려움에도 불구하고 현재 르완다는 사하라 이남 아프리카 국가들 중에서 높은 경제 성장을 이룬 국가 중 하나로 변신하였다. 이런 발전을 이루는데 여러 요인들이 기여했지만, 인적 자본을 확보하기 위한 르완다 정부의 강한 의지와 적극적인 투자가 높은 경제 성장의 가장 중요한 원동력이었다는 것을 부정할 수 없다.
르완다 정부가 초등교육을 무상으로 지원하기 시작한 2003년부터 학교에 다니는 학생들의 숫자가 급격하게 증가하였으며, 이후 기본교육이 2007년에 9학년까지, 2012년에 12학년까지 확대되면서 르완다 어린이들의 교육에 대한 접근성은 성공적으로 향상되었다. 그러나 르완다 정부의 다양한 노력에도 불구하고 교육의 질적인 측면에서는 아직까지 큰 성과를 거두지 못하고 있는데, 그 원인은 무엇일까?
본 연구는 정부, 학교, 선생님, 그리고 학부모 간의 책무성 관계를 살펴봄으로 르완다 교육의 질적 향상을 위해 중요한 부분이 무엇인지 확인하고자 한다. 특히 본 연구는 2004년 출간된 세계 개발 보고서 (World Development Report)에서 제시된 ‘공공서비스의 제공을 위한 분석적 프레임워크’를 활용하여, 르완다의 교육 분야에서 나타나는 각 이해 당사자 간 책무성 관계의 성공 요인과 문제 요인이 무엇인지 알아보고자 한다.
이를 위해 본 연구는 첫째, 학부모와 정부의 책무성 관계에서 국가의 분명한 교육적 목표의 존재 여부와 교육 예산의 배분이 적절한지에 대해 살펴보았다.(요구) 둘째, 정부와 학교의 책무성 관계에서 국가적 수준의 평가 제도와 교육시스템의 분권화에 대해 살펴보았다.(계약) 셋째, 교사들의 교육 역량과 동기 부여 정도를 확인하여 학교와 교사들의 책무성 관계에 대해 살펴보았다.(경영) 마지막으로, 학부모와 교사들의 책무성 관계에서 학부모의 참여 정도와 참여를 방해하는 요소가 무엇인지 살펴보았다.(참여)
연구 결과로는 이해 당사자들 간의 책무성 관계를 강화하기 위해 르완다 정부가 여러 교육 정책과 제도를 시행하였으며, 이런 노력들이 어느 정도 성과를 나타냈지만, 여전히 해결해야 할 문제들이 남아있음을 확인할 수 있었다. 더 나아가 본 연구는 복잡한 책무성 관계에서 교사들이 가장 중요한 역할을 하고 있음을 밝히고, 교사 들의 역량과 동기부여를 높이는 것인 교육의 질적 향상과 전반적인 책무성 관계를 강화하는데 있어서 그 시작점이 될 수 있다고 결론을 내린다. 특히 이런 연구 결과는 르완다와 비슷한 문제를 겪고 있거나, 자국의 교육의 질적 향상을 위해 애쓰는 다른 아프리카 국가들에게도 해결의 실마리가 될 수 있다는 점에서 중요한 의의를 갖는다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/177701

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167342
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Appears in Collections:
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