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New Food Product Development : 새로운 식품 개발: 전략적 계획 및 설계
Strategic Planning and Design
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- Authors
- Advisor
- 문정훈
- Issue Date
- 2021
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- New product development ; Consumption situation ; Product attributes ; Marketing strategies ; Online reviews ; Brand extension ; 신제품 개발(New product development) ; 소비상황(Consumption situation) ; 제품 속성(Product attributes) ; 마케팅 전략(Marketing strategies) ; 온라 인 구전(Online reviews) ; 브랜드 확장(Brand extension)
- Description
- 학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 농업생명과학대학 농경제사회학부(지역정보전공), 2021.8. 문정훈.
- Abstract
- New food product development (NFPD) is essential for food companies to profit and succeed in a highly competitive market. This study examines the key factors that lead to successful NFPD. Essay 1 investigates the differences in product attributes and marketing factors that influence the sales of new frozen cooked rice and frozen dumpling products. To accomplish the aim of the study, sales data from a product panel were analyzed by using a generalized least squares (GLS) random-effects model. The results show that the key product attributes and marketing factors that affect sales are different for new frozen cooked rice and frozen dumpling products. Essay 2 examines the effects of formulation changes and research and development (R&D) cooperation types on the volume of online reviews for extension products. The multiple linear regression was conducted using secondary data from extension products in the Korean dessert market whose formulations were changed. The results indicate that formulation categories and R&D cooperation types play key roles in the proliferation of online reviews for products with changed formulations. These findings contribute to increasing the chance of successful NFPD.
새로운 식품 개발은 경쟁이 치열한 시장에서 식품 기업이 이익을 얻고 성공하기 위해 필수적이다. 본 연구는 새로운 식품 개발의 성과에 영향을 미치는 주요 요인을 조사하였다. 첫 번째 연구에서는 냉동밥과 냉동만두 신제품의 매출에 영향을 미치는 제품 속성 및 마케팅 요인의 차이를 조사하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 일반화 최소 자승법 확률효과 모형을 사용하여 제품의 매출 데이터를 분석하였다. 분석 결과는 소비상황(냉동밥, 냉동만두)에 따라 신제품 매출에 영향을 미치는 주요 제품 속성과 마케팅 요인이 다르다는 것을 보여주었다. 두 번째 연구는 제형 변화 및 연구개발 협력 유형이 브랜드 확장 제품의 온라인 구전에 미치는 효과를 조사하였다. 본 연구는 한국 디저트 시장에 출시된 제형 변경 제품에 대한 2 차 데이터를 사용하여 다중회귀분석을 수행하였다. 그 결과, 제형 카테고리와 연구개발 협력 유형이 제형 변경 제품에 대한 온라인 구전의 확산에 핵심 역할을 한다는 것을 보여주었다. 이러한 결과는 식품 산업의 성공적인 신제품 개발 가능성을 높이는 것에 기여한다.
- Language
- eng
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