Publications

Detailed Information

중학생의 수학 학습동기를 촉진하는 수업을 위한 참여적 실행연구 : Participatory action research for lectures promoting middle school students motivation for learning mathematics

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박석준

Advisor
조용환; 권오남
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
중학생수학 학습동기참여적 실행연구몸틀교육의 본질수학교육의 본질middle school studentsmotivation for learning mathematicsparticipatory action researchcorporal schemethe essence of educationthe essence of mathematics education
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 수학교육과, 2021.8. 조용환
권오남.
Abstract
This study is a participatory action research that identifies causes of poor motivation for learning mathematics in middle school students, make lectures that promote motivation for learning mathematics based on the causes, and inquire into the educational meaning of the process.
Experiencing field with poor motivation for learning mathematics, in order to understand the field I tried to identify the causes of poor motivation for learning mathematics. And I found that the key factors for poor motivation for learning mathematics was a failure of achievement and an atmosphere that interrupt learning.
Considering the factors of poor motivation for learning mathematics which I found, the action of making opportunities for achievement and making an atmosphere for supporting learning was planned and implemented. Participants of the research performed subjectively such actions together and their motivation for learning mathematics was promoted. However, the change in students who contribute much to an atmosphere that interrupt learning, did not seem significant.
Reflecting, analyzing, and interpreting these actions and the changes that occur in the field in the process, I set two directions for alternative actions that can improve the actions. The two are an alternative action that expresses and captures difficulties in learning and an alternative action that makes learners feel being with. If a learner express difficulties in learning as they are, and a instructor implements action that captures difficulties in learning well, the instructor will be able to identify the help the learner needs and implement teaching for learning. And that could promote learner's motivation for learning mathematics. In addition, if a learner feel that he/she has friends and teachers who want to have relationships with him/her with concerning, considering and worrying about each other's learning for mathmatics, the learners motivation for learning mathematics can be promoted.
The process of making lectures that promote motivation for learning mathematics was genuine education and genuine mathematics education. It was an analytical interaction between learning and teaching and a process of making them do mathematics. It was an process aimed ontologically at forming human with skills and attitudes to think mathematically, plus at better human. It was a process of dialectical conversation about the contents of mathematics and the lecture that promote motivation for learning mathematics.
Through this research, I felt that I didnt genuinely concern about, consider, and worry about the students I met, and reflected on myself. In addition, I became tentatively convinced that motivation for learning mathematics should be regarded as a relational process, not a psychological process.
I would like to propose three things in the middle of a lifelong participatory action research as a teacher-as-a-researcher. First, I propose to expand the teacher-research community. It is hoped that this will allow more students to establish educational relationships with their teachers or researchers with educational interest. Second, I propose to define motivation as a a relational process that instigate and sustain goal-directed activities. It is hoped that this will clearly reveal that motivation is not a psychological process but a relational process. Third, I propose to define motivation for learning mathematics as a relational process that instigate and sustain activities that actively participate in the process for learning mathematics. Through this, it is hoped that the movement and scheme related to mathematics learning motivation will be more clearly revealed.
이 연구는 중학생의 수학 학습동기 부진의 요인을 파악하고, 이를 기반으로 수학 학습동기를 촉진하는 수업을 만들고, 그 과정의 교육적 의미를 탐색하는 참여적 실행연구이다.
수학 학습동기 부진 현장을 체험하면서 이를 이해하기 위해 수학 학습동기 부진의 요인을 파악하고자 했다. 그리고 수학 학습동기 부진의 핵심적인 요인이 성취의 실패와 학습을 방해하는 분위기임을 발견했다.
발견한 수학 학습동기 부진의 요인을 고려하여 성취 기회 만들기와 학습 지지 분위기 만들기의 실행을 계획하고 실천했다. 연구 참여자들은 그러한 실행을 함께 주체적으로 수행하며 수학 학습동기가 촉진되는 모습을 보여주었다. 그러나 학습을 방해하는 분위기를 주도해서 만들던 아이들의 변화는 크게 보이지 않았다.
이러한 실행과 그 과정에서 현장에 생기는 변화를 성찰하고 분석하고 해석하면서 이를 개선할 수 있는 대안적 실행의 방향을 두 가지로 설정했다. 그 두 가지는 학습의 어려움을 표현하고 포착하는 대안적 실행과 함께 있음을 느끼게 하는 대안적 실행이다. 학습자가 학습의 어려움을 있는 그대로 표현하고, 교수자가 학습자의 어려움을 잘 포착하는 실행을 한다면, 학습자가 필요로 하는 도움을 파악하여 교수자가 배움을 위한 가르침을 실천할 수 있을 것이다. 그리고 그것이 학습자의 수학 학습동기를 촉진할 수 있을 것이다. 또 대안적 실행을 통해 서로의 수학 학습을 염려하고 배려하고 심려하는 관계를 맺고자 하는 친구와 교사가 있다고 느낀다면, 학습자의 수학 학습동기가 촉진될 수 있을 것이다.
수학 학습동기를 촉진하는 수업을 만드는 과정은 교육다운 교육이자 수학교육다운 수학교육이었다. 학습과 교수의 해석적 상호작용이었으며 수학을 하도록 하는 과정이었다. 그러한 양상을 통해 수학적으로 사고하는 능력과 태도를 갖춘 인간, 거기에 더해 더 나은 인간 형성을 존재론적으로 지향하는 과정이었다. 그러한 양상을 만들어가고 지향을 실현하기 위한 수학 교과 내용과 수학 학습동기를 촉진하는 수업에 관한 변증법적 대화의 과정이었다.
나는 이 연구를 통해 내가 만나는 아이들을 진심으로 염려하고 배려하고 심려하지 않았음을 느끼고 반성하게 되었다. 또 수학 학습동기를 심리적 과정이 아니라 관계적 과정으로 봐야 한다고 잠정적으로 확신하게 되었다.
나는 교사-연구자로 살아가며 평생 하게 될 참여적 실행연구의 중간 매듭을 지으며 세 가지를 제안하고자 한다. 첫째, 교사-연구자 공동체의 확대를 제안한다. 이를 통해 더 많은 학생이 교사 또는 연구자와 서로 교육적 관심을 가지고 교육적 관계를 맺을 수 있을 거라 기대한다. 둘째, 동기를 목표 지향 활동을 유발하고 지속시키는 관계적인 과정으로 정의할 것을 제안한다. 이를 통해 동기가 심리적인 과정이 아니라 관계적인 과정임을 분명히 드러낼 수 있을 거라 기대한다. 셋째, 수학 학습동기를 수학 학습 과정에 적극적으로 참여하는 활동을 유발하고 지속시키는 관계적인 과정으로 정의할 것을 제안한다. 이를 통해 수학 학습동기와 관련된 움직임과 틀이 무엇인지 좀 더 분명하게 드러낼 수 있으리라 기대한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178319

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167404
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share