Publications

Detailed Information

만정제 춘향가 중중모리 대목의 구조 연구 : A Study on the Structure of Jungjungmori Section of Manjeong-school Chunhyang-ga

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이도현

Advisor
허윤정
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
음악텍스트리듬 구조판소리 형식장단 리듬 통사구조붙임새구성음 소밀도악절 신장도musical textrhythmic structureP ansori formrhythm syntactic structurebuchimsaedensity of note composi tionpassage incre ase degree
Abstract
본 연구는 김소희 창 만정제 춘향가 중 중중모리 대목을 대상으로 텍스트 언어학적 개념을 통해 판소리 대목의 형식 구조를 분석하였다. 이를 통해 판소리의 장단 단위 리듬형의 전개가 형성하는 구조적 짜임새를 이해하고, 리듬 성분과 노랫말과의 구조적 관계를 살펴볼 수 있었다.
본고의 주된 연구 방법인 텍스트 분석방법이란 텍스트 내부 구조를 형성하는 성분인 응결성과 응집성의 여부를 살펴보는 것이다. 본고에서는 판소리 대목을 하나의 텍스트로 간주하고, 이를 구성하는 장단 단위의 리듬형을 리듬 통사구조 이탈도, 구성음 음수 소밀도, 붙임새 이탈도, 악절 신장도 의 네 가지 항목으로 구분하고, 항목별 리듬 변화의 층위를 구분하여 그 전개양상을 살펴보았다. 판소리 대목의 장단 단위 리듬형 변화에 따른 전개 양상은 곧 리듬 성분에 의한 음악적 구조를 드러낼 수 있게 되었고, 이를 통해 판소리 대목이라는 텍스트의 응결성을 확인하였다.
응결성의 검증을 통해 드러난 판소리 대목의 리듬 구조는 다시 노랫말의 의미적, 형식적 전개에 의해 형성되는 구조와 비교함으로써 응집성을 확인하였다. 이를 통해 노랫말과 음악의 구조적 결속 관계, 즉 판소리의 형식적 차원의 이면을 검증할 수 있게 되었다.
본고의 분석을 통해 판소리 중중모리 대목의 리듬 구조를 크게 네 가지 유형으로 구분 해볼 수 있었다. 이를 요약하면 문학 서사의 기-승-전-결 구조와 같이 일관되게 발전하는 리듬 전개를 이루는 일관된 리듬 전개 구조, 규칙적인 주기로 반복적인 전개를 이루는 반복 리듬 구조, 액자의 틀과 그림에 비유 가능한 대비되는 리듬 전개의 액자식 리듬 구조, 두 개 이상의 다른 리듬 전개가 하나의 대목에 존재하는 복합 리듬 구조의 네 가지다. 본고에서는 나아가 각각의 판소리 대목이 이와 같은 리듬 구조를 형성하는 원리를 각 대목 노랫말의 구조, 형식, 의미 등에 따른 미학적 상관관계를 가지리라 보았다.
본 연구는 기존 판소리 연구에서 미흡하였던 형식론을 보완하고 발전하기 위한 이론적 토대를 마련하고, 일종의 대안적 연구 방법론으로서 시도하는 것에 목적이 있다. 본고를 통해 텍스트 분석 방법론이 판소리 대목의 구조를 논하는 데 어느 정도 효용성을 살필 수 있었으나, 또한 분석의 한계 및 보완점 역시 확인할 수 있었다. 후속 연구에서는 이와 같은 성과와 보완점을 바탕으로 개선해나가고자 하며, 아직 미진한 영역인 판소리의 형식적 논의의 진전을 위한 더 다양한 방법을 모색해보고자 한다.
This study is on Manjeong-school Chunhyang-ga (Chunhyang-ga was arranged by Kim So Hee. And Manjeong was her artistic name). It analyses jungjungmori section. It takes a text linguistic approach in investigating overall structure. Through this, it will help understand rhythmic development of pansori and its relation to lyrical structure.
Text analysis is summarised as cohesion and coherence. To verify cohesion, 4 parts were analysed including variation of rhythmic structure, density of melodical composition, buchimsae (appearance of lyrics on rhythm) and expansion of lyrical passage. This demonstrated cohesion and helped derive the main rhythmic structure.
Rhythmic structure confirmed by cohesive verification is then confirmed again with the lyrical structure to reveal coherence. Therefore, the imyeon(solidarity between lyric and music-especially in a form) of pansori is verified.
Also in this study, pansori passages from jungjungmori are divided into four types according to rhythmic development. These are: developing rhythmic structure according to ki-seung-jeong-kyeol(introduction-development-climax-conclusion); repetitive rhythmic structure which is a regular rhythmic development; framed rhythmic structure rhythmic development which allows comparism to a painting within a frame; and combination rhythmic structure in which two or more rhythms exist in one passage. Furthermore, I was able to discover the principle of rhythmic structure in each lyrical passage.
This study adds on to existing formal pansori studies and sets another theoretical foundation as it aims to suggest benefits of text analytical examination. Also it reveals that this methodology can assists in understanding the structure of pansori. Nevertheless, it identifies the limitations and complementary issues of the method. Upcoming study seeks for in-depth research on formalised pansori and based on the complementary points and outcome the research leaves questions on further improvement.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178471

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168564
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share