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먹과 소금을 활용한 현대사회 속 이상향 표현 : 나의 작품을 중심으로
Expression of Utopia in Modern Society through Ink and Salt : Based on My Artwork

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Authors
이계진
Advisor
차동하
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
소금산수이상향우연성소금점경인물Ink and Salt LandscapeUtopiaContingencySaltInkLittle Human Figures
Abstract
This study focuses on my works using ink and salt from 2017 to 2021. The purpose of this study is to examine the influential factors to the creation of the work and to organize the context of the works. Through analyzing the theoretical and aesthetical aspects of my work which concentrated on the expression of Utopia in modern society, this study serves as the basis for the subsequent work.

As a person who enjoys travelling, I have occasionally drawn sceneries of beautiful places or Utopia on the paper. For me, Utopia is not a place that existed in the past, but a place that exists in modern society where diversity and pluralism prosper. By using random expression technique with ink and salt, I have planned to capture the diverse lifestyle of modern people and create artworks that show the harmony of reason and emotion.

As a reflection of a pluralistic society, there are diverse groups of small human figures depicted on my pictures. The little human figures that drag the wheelchair, use the phone, surf on the ocean, and practice the ballet were not common themes in the traditional ink and water paintings. By depicting diverse life of people, I have intended to express the Utopia in modern society where individual is respected and diversity prospers. My ultimate goal is to depict various aspects of modern people’s life and commemorate them. Through a study on the expression of Utopia in modern society, I have sought for the meanings of my artworks.

This paper is consisted of ‘Chapter 1 Preface’, ‘Chapter 2 Ink and Salt Landscape and Utopia in Modern Society’, ‘Chapter 3 Pictorial Transformation of Ink and Salt Landscape’, ‘Chapter 4 Expression Technique and Aesthetic Feature’ and ‘Chapter 5 Conclusion’.

Chapter 1 discusses the need and purpose of the study, research methodology, and its meaning.

Chapter 2 explains the meaning of ‘Ink and Salt Landscape’ in detail. To clarify the meaning of ‘Ink and Salt Landscape’, it examines the definition of ink and salt while reviewing the art historical, aesthetical backgrounds of ink and salt. Then, by analyzing a select set of representative artworks in Oriental paintings, it describes the general characteristics of Utopia and shows how it is related to ‘Ink and Salt Painting’.

Chapter 3 closely examines the meaning of little human figures based on the philosophical concept of Plato’s allegory of the cave and Jean-Francois Lyotard’s ‘little narrative’. Then it explains the meanings of Korean pavilion, chair, ladder, stairs, and rocking bridge depicted on the pictures. Furthermore, it reviews the change of my artworks from the stage of form to the stage of ‘Draw a meaning’ with various art-related references.

Chapter 4 discusses the expression technique using ink and salt and explains the concept of contingency and intuition which are important features of ‘Ink and Salt Landscape’. Moreover, it analyzes the meaning and compositional characteristics of empty spaces by citing references related to Oriental paintings.

Finally, Chapter 5 summarizes the overall contents of the study and discusses the future direction as well as originality my artworks has in the 21th century.

As a result of this paper, I hope the visual message and the world of my artworks can be enriched.
본 논문은 2017년부터 2021년까지 제작된 먹과 소금의 우연적 기법을 활용한 나의 작품을 토대로 창작의 목적과 그 배경을 밝히고 현대사회 속 이상향이라는 주제로 작품의 이론적 배경 및 조형적 표현 기법의 분석을 통해 앞으로의 작품 방향을 탐구하기 위한 작품연구 논문이다.
여행을 좋아하며 여행을 통해 삶의 활력을 얻는 나는 줄곧 종이에 이상향을 표현하고자 애썼다. 내가 생각하는 이상향이란 과거 무릉도원과 같은 곳이 아니라 현대사회에서 현대인이 숨 쉬고 활력을 찾는 다양성이 부각되는 그런 장소이다. 먹과 소금이 주는 우연성을 활용해 나는 현대인의 다양한 삶을 포착하여 이성과 감성이 조화되는 산수화 작품을 표현하고자 했다.
화면에는 현대 다원주의 사회를 반영하는 듯 다양한 군상의 점경인물들이 표현된다. 휠체어 끄는 사람, 핸드폰 하는 사람, 서핑하는 사람, 발레하는 사람 등 옛 그림에서는 볼 수 없었던 인물들의 모습을 볼 수 있다. 이를 통해 궁극적으로 작품을 통해 내가 드러내고자 하는 바는 다양성이 살아있고 개성이 존중되는 현대사회 속 이상적 공간에 대한 바람이다. 나는 이러한 주제를 먹과 소금이라는 우연적 기법을 활용해 그 먹 덩어리 위 곳곳에 그려 넣었다. 즉 현대인의 다양한 모습을 통해 모든 사소한 현대인의 삶에 의미를 부여하고 기념하고자 의도했다. 본 작품연구 논문은 먹과 소금을 활용해 현대의 이상향을 나타낸 나의 그림이 지닌 독창성은 무엇인지 분석해보는데 연구의 목적이 있다.
본 논문은 크게 “Ⅰ.머리말”, “Ⅱ. ‘소금산수’와 현대사회 속 이상향”, “Ⅲ. ‘소금산수’의 회화적 변용”, “Ⅳ. 표현기법과 조형적 특성”, “V. 맺음말”의 다섯 부분으로 구성되어 있다.
제 Ⅰ장에서는 우연적 효과를 활용한 현대사회의 이상향이라는 이미지를 추구하게 된 창작의 목적과 연구 방법을 제시하고 연구의 중요성을 서술하였다.
제 Ⅱ장에서는 작품 전체를 포괄하는 주제인 ‘소금산수’에 대한 의미를 설명하는 장이다. 우선 ‘소금산수’의 정의를 명확히 하고자 소금과 산수 각각의 정의와 이와 관련된 미술사적, 화론적 배경을 살펴보았다. 이후 , , , , , 등의 작품 분석을 토대로 이상향은 어떤 곳인지 서술하고 ‘소금산수’에서 표현된 현대사회 속 이상향에 대해 구체적으로 분석해보았다.
제 Ⅲ장에서는 작품 속 점경인물의 의미를 플라톤의 ‘동굴의 비유’와 장 프랑수와 리오타르의 ‘소서사(little narrative)’의 철학적 개념을 토대로 살펴보았다. 이어서 정자, 의자, 계단, 사다리, 출렁다리 등 작품 속 물체들에 대한 분석적 접근을 시도하였으며, 형상성에서 사의성의 단계로 발전되는 나의 작품의 변화를 참고문헌 및 화론을 참고하여 세부적으로 분석해보았다.
제 Ⅳ장에서는 이미지 표현을 위해 활용한 소금과 먹의 재료적 기법 및 특징에 대해 알아보고 작품에 표현된 우연성에 대해 심도 있게 다루었다. 또한 작품의 주된 조형적 특징인 여백의 화면구성을 동양의 화론을 참고하여 자세히 고찰해보았다.
마지막 V장에서는 본론에 서술한 내용을 간략히 요약하고 21세기 현대사회에서 나의 작품이 가지는 독창성과 나아갈 방향에 대해 서술하였다.
본 연구를 계기로 앞으로의 작품 방향을 보다 명확히 하고 더욱 풍부한 작품 세계를 구축할 수 있기를 기대한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178482

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167701
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Fine Art (미술학과)Oriental Painting (동양화전공)Theses (Master's Degree_동양화전공)
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