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수소차의 사회적 후생에 관한 연구 : Study on Social Welfare of the Fuel Cell Electric Vehicle

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Authors

모태준

Advisor
Hong Sok(Brian) Kim
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
수소연료전지차자동차 수요네스티드 로짓 모형사회적 후생Fuel Cell Electric VehicleDemand SystemNested Logit ModelSocial Welfare
Abstract
본 연구는 수소차를 비롯한 친환경차가 포함된 자동차 수요체계에 관한 분석을 진행함으로써 우리나라 정부가 중점을 두고 있는 수소 경제 활성화를 위해 발표한 「수소경제 활성화 로드맵」의 목표달성을 위한 적정 수소차 보조금 액수와 목표달성 시 사회적 후생의 크기를 파악하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 네스티드 로짓 모형을 적용하여 자동차의 수요체계를 분석하였다. 이와 더불어 추정 결과로부터 각 자동차 모델들의 가격탄력성을 살펴보았고, 자동차 시장의 수요함수 및 공급함수를 도출하여 최종적으로 새로운 균형상태의 소비자잉여, 생산자잉여 및 정부 조세수입의 액수를 구하였다. 분석을 위해 활용한 자료들은 2016년 1월부터 2020년 5월까지의 자동차 모델별·월별 판매량 및 가격과 제원에 관한 자료, 충전소 개수에 관한 자료 및 연도별 친환경차 구매보조금 자료 그리고 소비자물가지수 등이다.
분석 결과, 네스티드 로짓 모형을 통해 도출한 계수들은 모두 통계적으로 유의하였으며 부호 또한 분석 전의 예상과 동일한 논리적인 결과를 보인다. 이를 통해 도출한 가격탄력성과 마크업의 그룹별 차이 역시 현실을 잘 반영한다. 그러나 「수소경제 활성화 로드맵」의 당초 목표달성은 수소차의 낮은 가격탄력성으로 인하여 구매보조금 변화를 통해서는 달성 불가능한 것으로 나타났다. 새롭게 조정한 목표치를 토대로 사회적 잉여 분석을 진행한 결과, 높은 수준의 수소 충전소 지원보조금이 지출됨에도 불구하고 「수소경제 활성화 로드맵」 정책의 전체 사회적 후생은 여전히 긍정적 효과를 내는 것으로 파악되었다. 이는 차후 구매보조금 지원정책 이외에도 꾸준한 친환경차 홍보 및 사회 인프라 구축 등 정부의 적극적인 정책 추진이 고려되어야 한다는 점을 시사한다.
The objective of this study is to identify the amount of appropriate amount of subsidies for Fuel Cell Electric Vehicle(FCEV) to achieve the policy goal of the 「Hydrogen Economy Activation Roadmap」, which the Korean government has focused on to revitalize the Hydrogen economy, and to identify the size of social welfare when achieving the policy goal. For this purpose, this study analyzed the demand system of cars applying the Nested Logit model. Additionally, price elasticities of each car model were examined from the estimated results, and the demand and supply functions of the car market were derived to obtain a consumer surplus, producer surplus and government tax revenue in the end at the new equilibrium. For this analysis, data for sales volume, price and specifications of each car model from January 2016 to May 2020, the number of charging stations data, annual subsidies for eco-friendly cars, and the consumer price index were utilized.
The analysis identified that all coefficients derived from the Nested Logit model were statistically significant and that every sign also showed the same logical results as the pre-analysis expectations. Differences in price elasticity and mark-up by group also reflected reality well. However, it has been proven that achieving the initial policy goal of the 「Hydrogen Economy Activation Roadmap」 could not be achieved through changes in purchase subsidies due to the low price elasticity of FCEV car. Based on the analysis by newly adjusted goal, the 「Hydrogen Economy Activation Roadmap」 still had a positive effect in terms of overall social welfare in spite of the large subsidy amounts for hydrogen charging stations. This result suggests that government's active policy drive such as steady promotion of eco-friendly cars and constructing social infrastructure should be considered positively in the future, in addition to the present purchase subsidies.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178611

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168197
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