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시각적 정연성이 가로경관의 질 인식에 미치는 영향과 그 형성요인 : Effect of visual coherence on the perception of streetscape quality and the factors in coherence formation: A comparative study on 6 street types within Seoul
서울시 내 6가지 가로유형을 중심으로

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Authors

주영하

Advisor
권영상
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
시각적 질서통일성가로환경가로유형교차분류 다층모형언어 네트워크 분석visual orderunitystreet environmentstreet typecross-classified multilevel modeltext network analysis
Abstract
가로의 질적 수준과 관련하여 도시설계적 관점에서 특히 중시되어온 특성 중 하나는 가로경관의 시각적 정연성coherence이다. 가로환경 구성요소 간의 시각적 질서, 주위 맥락을 고려한 설계 등으로 표현되는 정연성을 통해 가로공간이 이용자에게 하나의 통합된 전체로서 와닿게끔 하는 것은 도시설계 분야에서 이론적으로나 실무적으로나 꾸준히 추구되어 온 지향점이다. 그러나, 가로경관은 시각적으로 정연해야 한다는 규범적 주문을 제외하면, 정연성에 관한 연구는 해당 개념의 의의나 중요도에 비해 아직 내용상으로나, 실증적으로나 제한된 상태에 머물러 있는 상황이다. 이를테면 건물의 높이와 같은 가로경관 구성요소 부문(요소와 속성의 조합)의 차원에서 정연성을 형성하기 위한 구체적 요인은 무엇이며 각각의 개별적 효과는 어떻게 되는지, 요인들의 집합에 의한 집합적 효과는 없는지 등에 대한 탐색과 검증이 필요한 것이다.

한편, 정연성 형성요인 및 그 효과에 관한 연구의 진행에 앞서 정연성을 왜 형성해야 하는지에 대한 당위성 확보와, 정연성이 가로경관의 질을 인식하는 데에 실제로 영향을 미치는지에 대한 검증이 이뤄질 필요 또한 있다. 이는 가로경관의 질 인식에 대한 정연성의 영향이 한편으로는 당연해 보일 수 있으나, 경관의 질적 범위가 어떻게 설정되는지 및 어떤 가로유형이 인식의 대상이 되는지에 따라서는 그 영향이 반드시 유지되거나 동일한 정도로 나타나지 않을 수도 있기 때문이다. 예컨대 경관의 질적 범위와 관련하여, 보행공간 위에 상품 진열대가 없는 것이 시각적 정연성이 높으므로 보기에는 더 좋을 수 있으나, 실제 그 가로에서의 장소적 경험까지 고려하게 된다면 상품 진열대를 통해 길 위에서 가게와 바로 상호작용할 수 있게끔 되어있는 것이 더 좋게 인식될 수도 있다. 가로유형에 관해서도, 복잡한 시각적 구성을 가지는 상업가로와 달리 주거가로에서는 경관구성요소 간의 시각적 어울림이 중요하지 않게 인식될 수도 있는 것이다.
이러한 배경에서 이 연구는 첫째, 경관의 질적 범위가 장소에 대한 경험까지 내포하는 것으로 확장되었을 때 시각적 정연성이 가로경관의 질 인식에 미치는 영향을 가로 유형별로 규명하고, 둘째, 가로경관 구성요소 부문 차원에서 정연성 형성요인 및 그 효과를 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 두 가지로 설정된 연구목적에 맞게 이 연구는 크게 각각에 관한 실증분석을 수행하는 두 개의 조사로 구성되는 것으로 하였으며, 이를 조사1과 조사2로 칭하였다.

이후 관련 이론 및 선행연구에 대한 고찰과 연구방법의 정립을 통해 연구 진행을 위한 토대를 마련하였다. 이론 및 선행연구 고찰에서는 먼저 가로경관 구성요소 → 가로경관 특성 → 정서적 반응·평가 → 가로경관의 질로 이어지는 인식 구조를 파악하고, 특히 경관의 질의 범위가 장소에 대한 경험까지 내포하는 것으로 확장되었을 때 고려되어야 할 가로경관 특성이 어떻게 확대되는지를 살펴보았다. 이어서는 문헌검토를 통해 정연성을 다양한 요소들이 시각적으로 질서감/통일감 있게 서로 또는 주위 맥락에 어울리는 정도로 개념화하였다. 끝으로 경관의 질이 의미하는 범위와 가로유형에 따라 정연성의 영향이 차이 날 수 있는 이유를 제시하였으며, 특히 가로유형에 따른 차이는 환경심리학에서의 적응수준adaptation level 이론, 환경부하environmental load 이론, 행태의 장behaviour setting 이론 세 가지의 복합을 통해 설명하였다.

연구방법과 관련하여서는 다음과 같은 사항을 정립하였다. 첫째, 정연성과 같이 시각적으로 지각되는 변수에 대한 측정방식으로는 여러 장의 가로 사진을 동시에 보고 그 상대적 크기나 정도를 비교하는 이미지 비교평가 방식을 활용하였다. 둘째, 관련 선행연구 및 실제 실무 가이드라인에서의 가로유형화 방식을 참고하여 가로유형을 중저층 주거가로, 근린/전면/집산/이면 상업가로, 전면 업무가로의 6가지로 설정하였다. 셋째, 실험계획법을 활용한 연구대상 가로 선정체계를 고안하여 대상 가로를 체계적으로 선정하고, 가로경관의 전반적인 맥락 및 특성에 대한 정보를 전달하기에 가장 적절한 촬영화각을 도출한 후 대상 가로를 촬영하여 이를 연구에 활용하였다. 넷째, 조사1에서는 가로경관의 질 변수 1개, 정연성을 비롯한 가로경관 특성 변수 8개(정연성, 복잡성, 개방성, 유지관리 수준, 이미지성, 상호작용성, 보행편의성, 익숙도), 정서적 반응·평가 변수 2개(각성도, 안전성)를 설정하고, 가로유형별 교차분류 다층 경로분석을 통해 다른 변수들과의 상호관계 속에서 정연성이 가로경관의 질 인식에 미치는 영향을 분석하였다. 다섯째, 조사2에서는 조사1 분석결과 정연성의 영향이 상대적으로 더 중요한 것으로 드러난 비주거가로 유형 중 특히 대다수 시민들의 일상에서 중요한 부분을 차지하는 상업가로군에 대하여 정연성 형성요인을 분석하는 것으로 하였다. 종합 정연성 변수 1개와 가로경관 구성요소 부문별 정연성 변수 12개(건물 규모, 건물 1층 색채·재질, 건물 2층 이상 색채·재질, 보도/바닥포장 색채·패턴, 간판 정렬도, 간판 크기, 간판 색채, 가로시설물 디자인/배치, 건축선 일치 여부, 비정형 건물 유무, 보도/바닥포장 조성 여부, 식재 양상)를 설정하고, 정량자료에 대한 가로유형별 교차분류 다층모형 분석 및 빈도분석과 서술자료에 대한 언어 네트워크 분석의 혼합을 통해 부문별 정연성의 개별적 효과, 정연한 부문의 집합에 의한 집합적 효과, 추가 정연성 형성요인을 분석하였다.

조사1 분석결과, 시각적 정연성은 6가지 가로유형 모두에서 장소에서의 경험까지 내포된 가로경관의 질 인식에 직접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 대부분의 상업가로에서, 안전성을 향상시키는 경로를 통해 가로경관의 질 인식에 간접적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 가로유형에 따라서 정연성의 영향 유무는 달라지지 않았지만, 정연성의 영향 정도(다른 가로경관 특성들과 비교했을 때의 영향력 순위)는 달라지는 것으로 나타났다. 주거가로보다는 비주거가로에서 정연성의 영향 순위가 대체로 높았으며, 비주거가로 내에서는 행태의 장 이론에 부합하는 방향으로 세부적인 양상에 차이가 나타났다. 이로부터 정연성이 모든 가로유형에서 가로경관의 질 향상에 영향을 미칠 수 있는 가운데, 주거가로보다는 상대적으로 비주거가로에서 그 영향이 더 중요하다는 것을 확인하였다.

조사2 분석결과, 첫째, 가로경관 구성요소 부문은 다양한 경우의 상업가로경관에 대하여 특히 더 일반적으로 작용되는 효과를 나타내는 부문과 특정 상황에서 효과를 나타내는 부문으로 나뉠 수 있는 것으로 파악되었다. 건물 1층 색채·재질, 간판 색채, 간판 정렬도, 가로수·조경의 연속적/대칭적 식재는 어느 상업가로 유형에서나 유의한 효과를 가져왔으며, 이어서 건물 규모와 가로시설물 디자인/배치 또한 대체로 다양한 상업가로 유형에 유의한 효과를 나타냈다. 반면 건물 2층 이상 색채·재질과 보도/바닥포장 색채·패턴은 각각 낮은 위계의 상업가로(근린, 이면)와 높은 위계의 상업가로(전면, 집산)에서, 간판 크기는 이면 상업가로에서 유의한 효과를 나타내어, 해당 부문의 면적비가 높은 유형에 대하여 특히 효과를 보이는 것으로 드러났다. 이상의 내용은 서술자료 분석결과에 의해서도 대체로 상호지지되는 모습을 나타내었다. 이렇듯 각 부문별 효과의 범위가 구분되는 것을 통해 중점관리요소 설정 등 상업가로의 특성에 따라 차별화된 정연성 향상방안의 수립 가능성을 파악하였다.
둘째, 부문별 정연성의 개별적 효과뿐만 아니라 정연한 부문들의 집합에 의한 집합적 효과 또한 존재할 가능성이 있는 것으로 나타났다. 모든 상업가로 유형에서 시각적 질서를 갖춘 부문의 수가 늘어날수록 실제로 종합 정연성이 높은 것으로 인식되는 사례가 비선형적으로 증가하는 추세를 나타냈으며, 특히 정연한 부문이 2~4개가 될 때 그 비율이 눈에 띄게 증가하는 것으로 나타났다. 이로부터 두서너 개 부문만 잘 정비할 수 있어도 가로경관 전체로서는 정연하다고 인식될 가능성을 발견하였다.
셋째, 서술자료 분석결과 가로경관의 시각적 균일성을 높이거나, 가로경관 구성요소 간에 연속성을 유지/형성하거나 비례 상의 조화를 이루는 관점에서 몇몇 요인이 추가적으로 도출되었다. 이들은 차후 연구에서 그 효과가 보다 면밀히 검증될 필요가 있는 가운데, 정연성 형성을 위한 가로환경 관리나 계획방안 수립 시 추가적으로 참고 가능할 것으로 판단된다.

이상과 같은 연구결과를 종합해보면, 이 연구는 그동안 도시설계 분야에서 규범적으로는 중요하다고 꾸준히 언급되어 왔으나 그에 관한 실증분석이 부족한 상황이었던 시각적 정연성의 개념을 심층적으로 실증분석하여, 가로경관의 질을 인식하는 데에 정연성이 미치는 영향을 규명하고 그 형성을 위한 조건을 보다 면밀히 밝혀냈다는 점에서 의의를 지닌다. 나아가 도시설계의 실행을 통한 정연성 향상 추구의 합당성을 시사하고, 공공부문의 지침/심의기준을 통한 가로경관 구성요소 부문별 관리의 당위성을 지지하는 것으로도 파악될 수 있다. 따라서 궁극적으로는 이를 통해 지금까지 제한된 상태에 머무르고 있었던 정연성에 대한 학술적 논의를 확대함과 더불어, 실천적 논의의 보강에도 이바지할 수 있을 것으로 기대된다. 다만 이 연구는 하나의 연구사례에 의해 취득된 결과이므로 차후 지속적인 반복연구를 통한 추가 검증이 필요하다는 점, 연구의 공간적 범위 및 연구대상으로 설정한 가로유형 외에 다른 맥락에 놓여있는 가로경관에 대해서는 분석하지 못한 점 등에서 한계를 나타내어, 이는 향후 연구에서 해결되어야 할 과제인 것으로 보인다.
A characteristic that has been particularly emphasized in urban design regarding the quality of a street is the visual coherence of its streetscape. To make streets feel as an integrated whole to the user through coherence, commonly expressed as visual order between streetscape elements, designing in accordance with the surrounding context or such, is a goal that has been pursued steadily in both theory and practice of the urban design field. However, with the exception of the normative demand that streetscapes must be visually coherent, studies on coherence are still limited in both content and empiricism compared to its given significance. Exploration and validation is in need regarding, for instance, what the specific factors for forming coherence in terms of streetscape element sectors (a combination of an element and its attribute, such as building height) and each of their individual effects would be, or whether any collective effects exist due to the aggregation of such factors.

Meanwhile, prior to studying the factors in coherence formation (hereinafter referred to as coherence-formation factors, CFFs) and their effects, verification on whether coherence actually does affect the perception of a streetscapes quality in the first place is also necessary to gain justification for why coherence should be formed. This is because that although the effect of coherence on the perception of street quality (SQ) may seem obvious, there is no guarantee that it will always be maintained or appear to the same extent depending on how the conceptual range of a streetscapes quality is defined, or what kind of street type is targeted. For example, a street without a commodity display upon the sidewalk may be visually appealing due to high coherence, but being able to directly interact on the street could be perceived as better when the actual experience of the place is also taken into consideration; or, unlike commercial streets with complex visual compositions, visual matching between streetscape elements in residential streets could be perceived as relatively insignificant.

Therefore, this study aimed to (1) identify the effect of visual coherence on the perception of SQ by street type when the conceptual range of quality extends to connoting the experience of a place, and (2) explore the CFFs in terms of streetscape element sectors and their individual/collective effects. In line with such two-part research aims, the study was largely composed of two sub-studies that conducted empirical analyses on each of them, referred to as Study 1 and Study 2 respectively.

Subsequent theory/literature review and establishment of research methods laid the foundation for the overall research progress. Theory first identified the SQ perception structure of streetscape element → streetscape characteristics → affective appraisal → streetscape quality, and examined especially how the streetscape characteristics taken into consideration should u/uexpand when the conceptual range of quality extends to connoting place experience. Coherence was conceptualized as the degree to which various elements visually fit each other or with the surrounding context in an orderly/uniform manner from following literature review. Finally, reasons why the effect of coherence may differ depending on the conceptual range of quality and street type were structurally explained, where the difference between street types was explicated in particular through a combination of three environmental psychology theories: Adaptation Level Theory, Environmental Load Theory, and Behaviour Setting Theory.

With regard to research methods, the following were established: First, the image comparison method was set as the means for measurement of visually perceived variables (such as coherence), where multiple street pictures are viewed simultaneously and their relative size or degree in each variable are compared. Second, in reference to related studies and actual street design guidelines, six street types were set: low- to mid-rise residential, neighbourhood /frontal/collector/backstreet commercial, and frontal business. Third, a streetscape case-selection system drawn from the application of a design of experiments method was devised to systematically select the target streets, and the most appropriate angle of view to convey information on the overall context and characteristics of the streetscape was derived for photographing them. Fourth, one SQ variable, eight streetscape characteristic variables (coherence, complexity, openness, maintenance, imageability, interactiveness, walking comfort, familiarity), and two affective appraisal variables (arousal, safety) were set in Study 1, and the effect of coherence on the perception of SQ with relation to other variables was analysed through a cross-classified multilevel path analysis for each street type. Fifth, while Study 1 found that the effect of coherence is more important in non-residential street types, the commercial street group especially constitute an important part of the daily lives of most citizens; hence, commercial streets were targeted in particular for the analysis of CFFs in Study 2. One overall coherence variable and twelve streetscape element sector variables (building size, 1st floor colour·material, 2nd and above floor colour·material, sidewalk/pavement colour·pattern, sign alignment, sign size, sign colour, street furniture design/arrangement, building line alignment, atypical building presence, sidewalk/pavement presence, planting pattern) were set, and the individual effects of sector-specific coherence, the collective effect by the aggregation of coherent sectors, and additional CFFs were analysed for each street type through a combination of cross-classified multilevel analysis and frequency analysis on quantitative data, and text network analysis on qualitative interview data.

Results in Study 1 show that visual coherence has a direct positive effect for all six street types on the perception of SQ, even when it connotes place experience. It also shows an indirect positive effect through the safety-enhancing path for most commercial streets. Meanwhile, while the existence of the effect of coherence did not change depending on street type, its degree of effect (rank of effect size compared to other streetscape characteristics) differed. The effect of coherence had mostly higher ranks for non-residential streets than residential streets, and differences in detailed aspects were also found within non-residential streets in a direction that conformed to the behaviour setting theory. It was therefore determined that while coherence can enhance SQ in all street types, its effect is relatively more important on non-residential streets than residential ones.

Results in Study 2 show that, first, the streetscape element sectors can be divided into those that have a particularly more commonly-functioning effect on various cases of commercial streetscapes, and those that have an effect in certain circumstances. 1st floor colour·material, sign colour, sign alignment, and continuous/symmetrical planting of street trees·landscape showed significant effects on any commercial street type, followed by building size and street furniture design/arrangement which also showed effects on various street types. On the other hand, 2nd and above floor colour·material and sidewalk/pavement colour·pattern respectively showed significant effects on low-hierarchy (neighbourhood, backstreet) and high-hierarchy (frontal, collector) commercial streets, and sign size showed a significant effect on the backstreet type only; which, if put together, can be interpreted as the sectors having a particular effect on those street types where each sector has a higher area ratio compared to other types. The above quantitative results were also mostly found to be mutually supportive with the interview data analysis results. Therefore, through such division of the range of the sectors effects was figured out that when establishing plans for enhancing coherence of commercial streets (e.g., setting the key elements for design management), it would be possible to differentiate those plans in accordance with each commercial street types characteristics.
Second, it was revealed that apart from the individual effects of sector-specific coherence, a collective effect due to the aggregation of coherent sectors may also exist. For every commercial street type, the number of cases perceived as actually high in overall coherence displayed a non-linearly increasing trend as the number of sectors that were rated high in each of its own visual order increased, and its ratio was shown to increase noticeably especially when the number of coherent sectors reached 2~4. As such, it was found that even if only a few sectors were able to be well maintained, the streetscape as a whole could possibly be perceived as coherent.
Third, some additional CFFs were drawn from interview data analysis results in the direction of increasing the visual uniformity of the streetscape, or maintaining/forming continuity or proportional harmony among the streetscape elements. While these are in need of further verification in future studies, it is believed that they would also be available for reference when establishing design guidelines for the formation of coherence.

To summarize, this study holds significance in that it examined in depth the concept of visual coherence, which has been constantly mentioned as important within the urban design field on a normative level but lacking in detailed empirical evidence, and thereby identified the effect of coherence on the perception of SQ and discovered more closely the conditions for its formation. Furthermore, it can be seen as both suggesting the propriety of seeking coherence enhancement through urban design practice, and supporting the appropriateness of managing streetscape element sectors through guidelines/review standards of the public sector. Therefore, it is expected that the study would ultimately expand academic discussions on coherence that have been lingering at a limited state so far, while also contributing to strengthening its practical discussions.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178622

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168246
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