Publications

Detailed Information

The Impact of Social Media and its Different Motivations on Elite Athlete Performances : 엘리트 운동선수의 소셜미디어 이용 정도와 동기가 운동수행 능력에 미치는 영향에 관한 연구: 파키스탄 엘리트 무술 선수를 중심으로
Special reference to Elite Martial Arts Athletes of Pakistan

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

알살란

Advisor
KIM Kihan
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Social MediaElite athletesMartial artsPerformanceMotivationsTime consumption소셜 미디어엘리트 선수무술수행능력동기소비 시간
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공, 2021.8. KIM Kihan.
Abstract
Social media has shown amazing growth around the world in the shape of different websites, industries, and stakeholders. It is playing a vital role in the sports and entertainment industry has an impact on sports and athlete performance. The objective of this study was to view the impact of social media use on elite martial arts athletes' performance in Pakistan. A quantitative method was adopted for this study and 201 elite martial arts athletes of Pakistan participated in the study by filling a survey Questionnaire. Descriptive, frequency and regression analyses were conducted by using 4C's model by Mackenzie (1997) to view the impact of social media on athlete performance.

It was found that the most popular social media platform used by elite martial arts athletes was Facebook and the highest motivation of elite martial arts athletes to use social media platforms was to get fame. It was found that 61.3 % of elite martial arts consume daily one hour to three hours per day while the rest of the 39.7 % consume three to five hours per day. 80.1 % don't use social media before and during their competitions or training sessions. 50 % of the elite athletes use social media late at night from 11:00 Pm to afterword's till 12:00 am. It was found that the amount of media consumption (Time) was having a significant impact on all four athlete's performance measuring indicators, Concentration, confidence, control, and commitment (measured by 4C's theory). it was found that out of six different motivations to use social media platform, only these two motivations for fame and refreshment were having a significant impact on athlete concentration, while out of six different motivations only one motivation refreshment was having a significant impact on confidence and commitment abilities of the athlete, while not any single of the six motivation was having any significant impact on the athlete self-control abilities.

This study will be beneficial for future studies to find out the factor that affects positively and negatively the athlete performance. It will be also beneficial to design social media usage policies for athletes.
소셜 미디어는 산업계에서 다른 웹사이트들과 비교하여 놀라운 성장세를 보여주고 있다. 특히 이러한 성장은 스포츠와 엔터테인먼트 산업에서 스포츠와 운동선수들의 퍼포먼스에 중요한 역할을 하고 있기도 하다. 이 연구의 목적은 소셜 미디어 사용이 파키스탄의 엘리트 무술선수들의 경기력에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 이 연구를 위해 양적 연구방법을 채택했으며, 파키스탄의 엘리트 무술선수 201명을 대상으로 설문하여 연구 결과를 작성하였다. 구체적으로 Mackenzie (1997)가 개발한 '4C이론'을 기반으로 설문지를 작성하였고, 조사된 문항들은 기술통계, 다중회귀분석과 같은 통계방법을 사용하여 분석되었다.

엘레트 격투기 선수들이 가장 많이 사용하는 소셜미디어 플랫폼은 페이스북이었으며, 이들이 소셜 미디어를 사용하는 가장 큰 동기는 명성을 얻기 위해서 인것으로 나타났다. 엘리트 무술선수의 61.3%가 하루 1시간~3시간 미디어를 소비하는 반면, 나머지 39.7%는 하루 3~5시간 소비하는 것으로 나타났다 엘리트 선수 중 50%는 오후 11시부터 늦은 밤까지 소셜 미디어를 사용하였다. 미디어 소비량(시간)이 집중력(concentrate), 자신감(confidence), 제어력(control), 헌신(commitment)와 같은 4C에 미치는 영향은 모두 유의미 한 것으로 나타났다. 한편 소셜 미디어 플랫폼을 사용하는 6가지 동기 중에서 명성과 정서적 환기의 동기 만이 집중력에 영향을 미쳤고, 자신감과 헌신에는 정서적 환기 만이 유의미한 영향을 주는 것으로 분석되었다. 그러나 자신감에는 그 어떤 동기도 중요한 영향을 미치지 않는 것으로 도출되었다. 결과적으로 운동선수의 4C와 같은 퍼포먼스에 소셜 미디어 이용시간은 중요하게 작용하고, 사용동기는 경우에 따라 다른 것을 확인할 수 있다. 이 연구는 운동선수의 성적에 긍정적이고 부정적인 영향을 미치는 요인을 알아내었고, 이는 향후 유사한 연구에 도움이 될 것이다. 또한 운동선수들을 위한 소셜 미디어 이용정책을 설계하는 데에도 유익한 정보를 제공할 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178683

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167974
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share