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Torque Vectoring Control of In-Wheel Motor Vehicles for Dynamic Limit Handling : 고성능 한계 핸들링을 위한 인휠모터 토크벡터링 제어

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이경수-
dc.contributor.authorYoungjin Hyun-
dc.date.accessioned2022-04-20T07:34:52Z-
dc.date.available2022-04-20T07:34:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.other000000167557-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/178719-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167557ko_KR
dc.description학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 기계항공공학부, 2021.8. 이경수.-
dc.description.abstract지난 10년 동안 차량 자세 제어시스템(ESC)은 치명적인 충돌을 방지하기 위해 많은 상용 차량에서 비약적으로 발전되고 개발되고 있다. 특히, 차량 자세 제어 시스템은 악천후로 인한 미끄러운 도로와 같은 위험한 도로에서 불안정한 차량 주행 조건에서 사고를 피하는데 큰 역할을 한다. 그러나, 최근의 경우, 고성능 차량 또는 스포츠카 등의 경우 제동제어의 빈번한 개입은 운전의 즐거움을 감소시키는 불만도 존재한다.
최근 차량의 전동화와 함께, 자량 자세 제어시스템의 작동 영역인 한계 주행 핸들링 조건에서 각 휠의 독립적인 구동을 적용 할 수 있는 시스템 중 하나인 인휠 모터 시스템을 사용하여 차량의 종, 횡방향 특성을 제어 가능하게 하는 토크 벡터링 제어기술에 대한 연구가 활발하다. 따라서, 본 연구에서는 차량의 선회 한계 핸들링 조건에서 안정성과 주행 다이나믹 성능을 향상시킬 수 있는 토크 벡터링 제어기를 제안하고자 한다. 먼저, 차량의 비선형 주행 구간인 한계 핸들링 조건에 대한 자동 드리프트 제어 알고리즘을 제안한다. 이 알고리즘을 이용하여 토크벡터링제어에 차량의 다이나믹한 주행모드에 대한 통찰력을 제공하고 미끄러운 도로에서 차량의 높은 슬립 각도의 안정성 제어를 제공 할 수 있다.
또한, 인휠 모터 시스템을 차량의 전륜에 2개 모터로 사용하여 차량 고유의 특성인 차량 언더스티어 구배를 직접적 제어를 수행하여, 차량의 핸들링 성능을 향상시켰다. 제어기의 채터링 효과를 줄이고 빠른 응답을 얻기 위해 새로운 과도 매개 변수가 이용하여 수식화하여 구성하였으며, 차량의 정상 상태 및 과도 특성 향상을 검증하기 위하여 ISO 기반 시뮬레이션 및 차량 실험을 수행하였다. 마지막으로 요 제어기와 횡 슬립 각도 제어기로 구성된 MASMC (Multiple Adaptive Sliding Mode Control) 접근 방식을 사용하는 4륜 모터 시스템을 사용한 동적 토크벡터링 제어를 수행하였다. 높은 비선형 특성을 가진 차량의 전후륜 타이어의 코너링 강성은 적응제어기법을 이용하여 예측하였다. 따라서, 안전모드와 다이나믹 모드를 구성하여, 운전자로 하여금 원하는 주행의 조건에 맞게 선택할 수 있는 알고리즘을 구현하였다. 이 MASMC 알고리즘은 향후 전동화 차량에 주행안정성 향상과 다이나믹한 주행의 즐거움을 주는 기술로써, 전차량 시뮬레이션을 이용하여 검증하였다.
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dc.description.abstractIn the last ten decades, vehicle stability control systems have been dramatically developed and adapted in many commercial vehicles to avoid fatal crashes. Significantly, ESC (Electric Stability Control) system can help escape the accident from unstable driving conditions with dangerous roads such as slippery roads due to inclement weather conditions. However, for the high performed vehicle, frequent intervention from ESC reduces the pleasure of fun-to-drive. Recently, the development of traction control technologies has been taking place with that of the electrification of vehicles. The IWMs (In-Wheel Motor system), which is one of the systems that can apply independent drive of each wheel, for the limit handling characteristics, which are the operation areas of the ESC, is introduced for the control that enables the lateral characteristics of the vehicle dynamics. Firstly, the automated drift control algorithm can be proposed for the nonlinear limit handling condition of vehicles. This approach can give an insight of fun-to-drive mode to TV (Torque Vector) control scheme, but also the stability control of high sideslip angle of the vehicle on slippery roads. Secondly, using IWMs system with front two motors, understeer gradient of vehicle, which is the unique characteristics of vehicle can be used for the proposed control strategy. A new transient parameter is formulated to be acquired rapid response of controller and reducing chattering effects. Simulation and vehicle tests are conducted for validation of TV control algorithm with steady-state and transient ISO-based tests. Finally, dynamic torque vectoring control with a four-wheel motor system with Multiple Adaptive Sliding Mode Control (MASMC) approach, which is composed of a yaw rate controller and sideslip angle controller, is introduced. Highly nonlinear characteristics, cornering stiffnesses of front and rear tires are estimated by adaptation law with measuring data. Consequently, there are two types of driving modes, the safety mode and the dynamic mode. MASMC algorithm can be found and validated by simulation in torque vectoring technology to improve the handling performance of fully electric vehicles.-
dc.description.tableofcontentsChapter 1 Introduction 7
1.1. Background and Motivation 7
1.2. Literature review 11
1.3. Thesis Objectives 15
1.4. Thesis Outline 15
Chapter 2 Vehicle dynamic control at limit handling 17
2.1. Vehicle Model and Analysis 17
2.1.1. Lateral dynamics of vehicle 17
2.1.2. Longitudinal dynamics of vehicle 20
2.2. Tire Model 24
2.3. Analysis of vehicle drift for fun-to-drive 28
2.4. Designing A Controller for Automated Drift 34
2.4.1. Lateral controller 35
2.4.2. Longitudinal Controller 37
2.4.3. Stability Analysis 39
2.4.4. Validation with simulation and test 40
Chapter 3 Torque Vectoring Control with Front Two Motor In-Wheel Vehicles 47
3.1. Dynamic Torque Vectoring Control 48
3.1.1. In-wheel motor system (IWMs) 48
3.1.2. Dynamic system modeling 49
3.1.3. Designing controller 53
3.2. Validation with Simulation and Experiment 59
3.2.1. Simulation 59
3.2.2. Vehicle Experiment 64
Chapter 4 Dynamic handling control for Four-wheel Drive In-Wheel platform 75
4.1. Vehicle System Modeling 76
4.2. Motion Control based on MASMC 78
4.2.1. Yaw motion controller for the inner ASMC 80
4.2.2. Sideslip angle controller for the outer ASMC 84
4.3. Optimal Torque Distribution (OTD) 88
4.3.1. Constraints of dynamics 88
4.3.2. Optimal torque distribution law 90
4.4. Validation with Simulation 91
4.4.1. Simulation setup 91
4.4.2. Simulation results 92
Chapter 5 Conclusion and Future works 104
5.1 Conclusion 104
5.2 Future works 106


Bibliography 108

Abstract in Korean 114
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dc.format.extentii, 115-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectTorque Vectoring Control-
dc.subjectElectric vehicle-
dc.subjectAutonomous driving system-
dc.subjectAutomated drifting control-
dc.subjectMultiple adaptive sliding mode control-
dc.subjectIn-wheel motor system-
dc.subject토크벡터링제어-
dc.subject인휠모터시스템-
dc.subject전기차. 자율드리프 트제어-
dc.subject자율주행시스템-
dc.subject적응제어-
dc.subject슬라이딩모드제어-
dc.subject비선형제어-
dc.subject.ddc621-
dc.titleTorque Vectoring Control of In-Wheel Motor Vehicles for Dynamic Limit Handling-
dc.title.alternative고성능 한계 핸들링을 위한 인휠모터 토크벡터링 제어-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorYoungjin Hyun-
dc.contributor.department공과대학 기계항공공학부-
dc.description.degree박사-
dc.date.awarded2021-08-
dc.contributor.major제어-
dc.identifier.uciI804:11032-000000167557-
dc.identifier.holdings000000000046▲000000000053▲000000167557▲-
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