Publications

Detailed Information

Who Can Be Real K-Pop Idol? : 누가 진정한 케이팝 아이돌이 될 수 있을까? : 노력이라는 신자유주의적 주체성의 형성
The Construction of Neoliberal Subjectivity of Hard Work

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Chun Jui Hsu

Advisor
추지현
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
K-PopAuthenticityneoliberalismAuthenticationMultinational K-PopForeigner K-Pop케이팝진정성신자유주의담론외국인 케이팝다국적 아이돌 그룹
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사회과학대학 사회학과, 2021.8. 추지현.
Abstract
K-Pop, a music genre originally developed in Korea, was a culture long considered inauthentic by many cultural critics and scholars. Recently, the K-Pop community faced the need to grow a sense of authenticity of the culture as a response to the potential threats of assimilation from an outside culture which was characterized by the join of Foreigner K-Pop. Against the backdrop of the neoliberal environment in the industry that was marked by globalization, commercialization of idols everyday life, and the increasing importance of fandom in the making of K-Pop idols, this research argued that the (in)authentication process of Foreigner K-Pop was a collaborative work between fans, idols, industrial sectors, and K-Pop professionals. Focusing on the English-speaking K-Pop fans, this thesis adopted online ethnographic research and text analysis, studied seven K-Pop groups with non-Asian performers, and demonstrated how elements of Korea and elements that were cited as Korean were maneuvered in the construction of (in)authenticity of Foreigner K-Pop. This thesis concluded that the recurrent theme of perseverance, genuineness, dedication, and hardworking in the discourse about authenticity, often cited through the necessitated process of trainee system, served to satisfy the cultural need of international fans, whose taste and identity remained peripheral in most Western countries, for a discourse akin to neoliberalism that advocates equal opportunity and indiscriminate competition, while allowing K-Pop culture to maintain a tight community and esoteric taste.
케이팝은 원래 한국에서 발전한 음악 장르로, 오랫동안 많은 문화 평론가들과 학자들에 의해 비현실적인 문화로 여겨졌다. 최근 케이팝 커뮤니티는 외국인 케이팝의 참여가 특징인 외부 문화로부터의 동화의 잠재적 위협에 대한 대응으로 문화에 대한 진정성을 키울 필요가 있다는 문제에 직면했다. 세계화, 아이돌의 일상화, 케이팝 아이돌 제작에 팬덤의 중요성이 높아진 산업계의 신자유주의적 환경을 배경으로, 이 연구는 외국인 케이팝의 진정성 구축 과정이 팬, 아이돌, 산업계 간의 협업 작업이라고 주장했다. 이 논문은 영어권 케이팝 팬들을 중심으로 온라인 민족학 연구와 텍스트 분석을 채택하고, 비아시아 공연자들 7개의 K-Pop 그룹을 중심으로 연구하였으며, 외국인 K-Pop의 진정성 구축에 있어 한국 요소와 한국으로 인용된 요소들이 어떻게 운용되고 있는지를 보여주었다. 본 논문은 진정성 담론에서 인내, 진실, 봉헌, 성실과 노력이라는 반복적인 담론이 대부분의 서구 국가에서 지엽적인 취향과 정체성을 유지한 국제 팬들의 문화적 욕망를 충족시키는 역할을 했다고 결론지었다. 이 담론은 케이팝 문화가 촘촘한 공동체적이고 소수의 취향을 유지할 수 있도록 허용하면서 동등한 기회와 무차별 경쟁을 주장하는 신자유주의와 연결된다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178745

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167723
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share