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Why Pay More? The Effects of CEO Creativity and Overconfidence on Acquisition Premiums : CEO의 창의성과 과신이 인수합병 할증에 미치는 영향

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Authors

Evan Leigh Thomas

Advisor
박남규
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Mergers and AcquisitionsAcquisition PremiumsCreativityOverconfidenceUpper Echelons Theory인수 합병인수할증료창의성과신 과잉상위계층이론
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2021.8. 박남규.
Abstract
This study explores the effect of CEO characteristics, specifically creativity and overconfidence, on M&A premiums. Acquisition premiums, defined as the transaction cost paid by acquiring firms above the actual value of the target firm which they are acquiring, are an important but insufficiently studied concept in the finance and strategy literatures. Drawing from upper echelons theory, this study posits that acquiring firms with highly creative and overconfident CEOs will pay higher acquisition premiums due to the CEOs ability to recognize non-obvious synergistic value and their high willingness to pursue it. Considering that acquisition events are highly uncertain, it is argued the divergent thinking and domain-relevant knowledge held by creative CEOs will help them to find hidden synergistic opportunities not recognized by other managers, and similarly that overconfident CEOs will over-estimate their abilities to realize these synergies. Combined with uncertainty about the correct valuation of target firms, the effect will be that creative and overconfident CEOs pay higher premiums due to higher expected returns. The results support our hypotheses that creativity is positively related with acquisition premiums, and that this relationship is strengthened by competition and when the acquiring CEO leads a high-tech firm. The hypotheses concerning CEO overconfidence and acquisition premiums are not supported. This paper provides an important academic contribution as the first paper to intersect the creativity and acquisition premium literatures in order to explain acquisition premiums.
본 연구는 CEO 특성, 특히 창의성과 자신 과잉이 인수 합병 할증료에 끼치는 영향을 분석한다. 취득할 대상 기업의 실제 가치 이상으로 취득하는 기업이 지불하는 인수 거래 비용으로 정의되는 취득 할증료는 중요하다. 그러나 재무 금융 및 전략 문헌에서 충분히 연구되지 않은 개념이다. 상위계층이론을 바탕으로 한 이번 연구는 창의성과 자신감을 가진 CEO를 많이 보유한 기업이 인수할 경우 CEO들이 시너지 효과가 있는 것을 인지하고 높은 추진 의지로 인해 더 향상된 인수 할증료를 지불하게 될 것으로 내다보고 있다. 인수 합병이 매우 불확실하다는 점을 고려하면, 창의력이 높은 CEO가 보유하고 있는 다양한 사고 영역 관련 지식은 다른 CEO들이 인식하지 못하는 숨겨진 시너지 기회를 찾는 데 도움이 될 것이다. 마찬가지로 자만심을 가진 CEO들이 이러한 시너지를 실현할 수 있는 능력을 과대평가할 것이라는 주장도 있다. 대상 기업에 대한 '올바른' 평가에 대한 불확실성과 함께, 창의적이고 자신감 넘치는 CEO들이 기대 수익률 증가로 인해 더 높은 인수할증료를 지불하게 될 것이다. 창의성이 인수할증료와 긍정적으로 연관돼 있다는 가설과 인수의 CEO가 첨단기술 기업을 이끌 때 인구 경쟁이 존재할 때 이 관계가 더 강해진다는 것을 뒷받침하는 결과가 나타났다. CEO의 과신 및 인수할증료에 관한 가설은 뒷받침되지 않는다. 본 논문은 인수할증료를 설명하기 위해 창의성과 인수 프리미엄 문헌을 교차하는 최초의 논문으로서 중요한 학술적 기여를 제공한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/178746

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000168375
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