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김승근 작곡 <해금을 위한 독주곡> 분석 연구
An Analysis On Kim Sngkn's

Authors
배우리
Advisor
노은아
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
해금해금창작곡김승근해금을 위한 독주곡haegeumKim Sngkn
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 노은아.
Abstract
현대화 되고 있는 해금창작곡의 흐름 속에서 전통음악적 어법을 기반으로 한 김승근 작곡 의 작품분석을 통해 효과적인 연주법을 도출한 결과는 다음과 같다.
첫째, 의 악곡구조는 주제선율의 이동, 주요리듬의 변화에 따라 (Ⅰ악장-A , B , A ′ /Ⅱ악장-C /Ⅲ악장-D , E , F /Ⅳ악장-G , H )의 총 9개의 단락으로 구분 지을 수 있으며 각 단락은 주제선율을 중심으로 반복, 재현, 확대를 제시하며 전개된다.
둘째, 이 곡의 출현음은 黃-太-中-林-南 5음음계로 구성되었으며, 선율 진행을 중심으로 악곡을 분석한 결과 음역대의 대비를보이는 가운데 유기적으로 선율이 진행된다.
셋째, 리듬 진행을 중심으로 악곡을 분석한 결과 붙임줄에 의한 지속음이 반복적으로 사용되며 프레이즈가 형성되고, 불규칙적인 악센트의 사용은 박자의 기준을 모호하게 만들어 긴장감을 조성한다.
넷째, 연주에 사용된 포지션은 E♭, A♭, B♭, e♭, f로 5개이며, 연주에 사용된 포지션이동방법은 1指를 이용한 이동, 동일한 운지끼리의 이동, 선행음을 이용한 이동, 쉼표를 이용한 이동 네 가지로 나타난다.
다섯째, 본 곡의 주요리듬인 지속음은 안정감 있는 음색을 구현하기 위해 활의 방향을 최소한으로 바꾸어 연주하는데 이는 전통음악 중 정악의 기본적인 운궁법으로 볼 수 있다.
여섯째, 본 작품의 표현법은 전통음악의 시김새, 즉 퇴성과 농현을 사용하며 이는 정악의 흐름에 기반을 둔 전통음악의 어법을 구현한다. 이외 꾸밈음, 글리산도, 악센트, 스타카토 등 창작곡 연주를 위한 효과적인 현대적 표현법이 사용된다.
이와 같이 은 5음음계를 중심으로 포지션과 운지법을 사용하고, 전통음악의 시김새와 서양음악의 현대적기법이 결합된 곡이다. 본 연구를 통해 김승근 작곡 의 특징적 어법을 이해하고 실질적인 연주에 도움이 되기를 기대한다.
This study shows the feature of this work and effective technique of the analysis of Kim Sngkn's composition based on traditional music techniques between the modernization of creative Korean classical music, and the results are as follows.
First, the structure of the music can be divided into nine sections (Ⅰmovement -A ,B ,A ′ /Ⅱmovement -C/Ⅲ movement -D ,E ,F /Ⅳmovement -G ,H ) according to the movements of the subject melody, and major rhythm, each paragraph develops by repeating, reproducing, and expanding based on each subject melody.
Second, appearance notes of this piece consist of five-tone scale E♭(黃)-F(太)-A♭(仲)-B♭(林)-c(南). It shows the progress of melody intimately associated with the contrast of the range of notes as a result of analyzing the music based on the progression of the melody.
Third, continuous use of continuant sound by tie forms the phrase with the analysis of the music-centered on rhythm progress, and the use of irregular accents, obscures the criteria of the beat, creating tension.
Fourth, uses five positions — E♭, A♭, B♭, e♭, f. The movement of positions used for the performance can be shown in four ways: movement using 1st finger, movement between the same fingers, movement using the preceding sound, and movement using commas.
Fifth, this continuant sound of the major rhythm in this work uses techniques of changing the direction of the bow to a minimum to realize a stable tone, which can be seen from the common bowing of traditional music – Jeongak.
Sixth, the expression of this work uses Toeseong and Nonghyeon, which shows the technique of traditional music based on the Jeongak.
In addition, effective modern expressions such as Gracenote, glissando, accents, and staccato are used.
According to the analysis of Kim Sngkn's composition, the music shows the features of traditional music through the use of the five-tone scale, Nonghyeon, and Toeseong. Also, modern techniques of Western music, such as glissando and staccato, are used in music. It can be referred that it combines Eastern and Western music elements.
Through this study, I hope that haegeum performers will be able to understand the structure and characteristic technique of the work for the performance of .
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178846

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167337
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Asian History (동양사학과)Theses (Master's Degree_동양사학과)
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