Publications

Detailed Information

茶山 丁若鏞의 知識論에 대한 一考察 : A Study of Dasan(茶山) Jeong Yak-yong(丁若鏞)s Theory of Knowledge

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정일균

Issue Date
2019-06
Publisher
한국실학학회
Citation
한국실학연구 No.37, pp.387-435
Abstract
본고에서는 丁若鏞이 자신의 저술을 통해 知識이란 무엇인가?라는 주제와 관련하여 과연 어떠한 입장을 개진하고 있는지를 추적ㆍ구성해보는 데에 일차적 관심이 있다. 이에 본고에서는 정약용이 개진한바 知識論의 구체적 내용이 특히 이론적 토대, 특징과 내용 및 개혁론적 전개라는 측면을 중심으로 차례대로 고찰되고 있다.
우선, 본고의 내용을 요약하자면, ①정약용의 지식론의 이론적 토대와 관련해서는 ㉠인식론의 측면에서 道理[Sollen]와 物理[Sein]를 준별하는 이른바 認識論的覺醒의 입장을, ㉡학문론의 측면에서 학문의 구성요소에 관한 道ㆍ藝論과 體ㆍ用論의 입장을 각각 소개하였다. ②그의 지식론의 특징과 내용에 있어서는 이상의 논의를 전제로 ㉠전자의 경우에는 인식론과 역사적 변동 양상의 측면에서 각각 발견되는 지식의 현저한 특징을, ㉡후자의 경우에는 지식의 범주적 위상, 성격, 구성내용, 효능과 학문분류 및 연구방법론의 측면에서 간취되는 구체적 내용을 차례대로 추출ㆍ정리하였다. ③그의 지식론의 개혁론적 전개에 대해서는 ㉠덕성지의 경우에는 知天과 行事라는 개념을 중심으로, ㉡견문지의 경우에는 北學論의 전개와 數理의 중시라는 입장을 중심으로 그 내용과 문제의식을 각각 정리하였다.
한편, 이상의 논의를 통해 정약용의 지식론이 함축ㆍ제시하고 있는 사상적 의미를 반추해보면, 대표적으로 ①그의 지식론은 무엇보다 인식론의 측면에서 당위[Sollen]와 존재[Sein]를 준별하는 유교적 합리주의의 일 형태로서 이른바 인식론적 각성을 명확하게 전제ㆍ표명하고 있다는 점, ②그의 지식론은 지식을 인식론의 측면에서 도리와 물리를 준별했을 뿐만 아니라, 나아가 이들 지식의 역사적 변동양상에 대해서도 각각 다르게 이해하였다는 점, ③그의 지식론은 도리로서의 德性知와 물리로서의 見聞知를 막론하고 지식 일반의 본원적 속성으로서 무엇보다 實踐性, 즉 知行兼進을 공히 강조하고 있다는 점, ④그의 지식론은 항상 그리고 일관되게 지식의 법주적 위상과 구성내용으로서의 體ㆍ用, 本ㆍ末, 道ㆍ藝 및 修己ㆍ治人 간의 竝進과 均衡을 강조하고 있다는 점, ⑤그의 지식론은 바로 동일한 맥락에서 그 개혁론적 전개에 있어서도 반드시 덕성지의 측면과 견문지의 측면을 공히 포괄하고 있다는 점이 바로 그것이다.

In this paper, Dasan Jeong Yak-yong's answers to a question of "what is knowledge?" are pursued and constituted through his works. In this context, his theory of knowledge is inquired into focusing on its 'theoretical foundations', its 'characters and contents' and its 'reform-oriented developmental aspects'.
To begin with, the main contents of this paper are as follows : ① Concerning 'the theoretical foundations'of Jeong Yak-yong's theory of knowledge, his epistemological stand that made a sharp distiction between moral laws[道理, Sollen] and natural laws[物理, Sein] and his theory of learning that emphasized virtue(道) and craft(藝) or principle(體) and application(用) simultaneously as indispensable constituent elements are introduced by turns. ② In relation to 'the characters and contents' of Jeong Yak-yong's theory of knowledge, its remarkable characters that are found in his epistemology, his view of historical change of knowledge and its concrete contents that are perceived in his arguments for the categorical position, the character, the constituent substance, the benefits, the classification and the research methodology of knowledge are extracted and arranged in order. ③ In connection with 'the reform-oriented developmental aspects' of Jeong Yak-yong's theory of knowledge, its contents and his critical mind expressed in it are examined respectively laying stress on his concepts of 'knowing Lord on High(知天)' and 'practice(行事)' in case of moral knowledge on the one hand and his arguments for 'the necessity of Learning-China theory(北學論)' and 'the importance of mathematical principle(數理)' in case of natural knowledge on the other hand.
Assuming aforementioned discussions, to ruminate the theoretical significance that Jeong Yak-yong's theory of knowledge had implied and had suggested, it runs as follows : ① His theory of knowledge, above all, premised and manifested definitely so-called 'epistemological awakening' that drew a sharp line between moral laws and natural laws as a form of Confucian rationalism. ② In the same context, his theory of knowledge distinguished moral laws from natural laws in their patterns of historical change. ③ His theory of knowledge emphasized 'practicability(實踐性)', that is, 'the simultaneous pursuit of knowledge and practice(知行兼進)' as an intrinsic attribute of knowledge in general regardless of moral knowledge(德性知) and experienced knowledge(見聞知). ④ His theory of knowledge always and consistently stressed on the parallelism and the harmony between virtue and craft, principle and application and moral culture(修己) and government(治人) that was the very categorical position and the very constituent substance of knowledge. ⑤ In the same sense, his theory of knowledge included both sides of moral knowledge and experienced knowledge together in its reform-oriented development.
ISSN
1598-0928
URI
https://hdl.handle.net/10371/179520
DOI
https://doi.org/10.23945/KSS.37.387.435
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share