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예비체육교사 멘토의 스포츠멘토링 경험에 관한 교육적 의미 탐색
Exploring the educational meanings of pre-service PE teacher mentors' sports mentoring experience

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Authors
장민우최의창
Issue Date
2019-12
Publisher
국민체육진흥공단 한국스포츠정책과학원
Citation
체육과학연구, Vol.30 No.4, pp.856-874
Abstract
[목적] 본 연구의 목적은 예비체육교사 멘토의 스포츠멘토링 참여가 어떠한 교육적 의의를 지니며, 그에 영향을 미치는 요인은 무엇인지 탐색하는 데 있다. [방법] 이를 위해 스포츠멘토링에 참여한 예비체육교사 멘토 4명, 그리고 그들과 매칭된 초등학생 멘티 4명을 연구 참여자로 선정하여 비참여관찰(일지), 심층면담, 현지문서를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 사례 기록으로부터 상위범주를 귀납적으로 도출하였다. [결과] 스포츠멘토링에서의 멘티교육 경험으로부터 예비체육교사 멘토는 교수 지식, 환경 지식, 학생 지식을 포함하는 실천적 교육 지식을 습득하며, 멘티 중심의 스포츠멘토링을 실천하는 정의적 성장을 경험하는 것으로 드러났다. 이러한 멘토의 교육적 성장에는 체계적인 프로그램을 통한 경험 학습, 예비체육교사 멘토로서의 개인적 성찰(긍정적 상호작용/부정적 영향 인식)이 중요한 요인으로 작용하였다. [결론] 스포츠멘토링은 스포츠의 교육내용과 멘토링의 교육구조 특성이 동시에 활용될 수 있는 독특한 스포츠교육 형태로서, 강의식 수업 형태와는 구분되는 친(親)학습자적 교육 경험을 제공할 수 있다. 이는 현 시행 중인 다양한 스포츠교육 프로그램과는 별개로 교육실습 경험을 제공하는 예비교사교육 프로그램으로서의 대안적 역할을 할 수 있을 것이다.
[Purpose] The purposes of this study were to examine the influence of a formal sports mentoring program on mentors(pre-service PE teachers), and to identify main factors affecting educational growth of the pre-service teachers. [Methods] Data were generated in this study using: In-depth interviews, mentoring observations, and document resources from 4 mentors and their mentees as research participants. The collected data were inductively analyzed as an iterative process of working back and forth between the data and the categories(Miles & Huberman, 1994). [Results] The key findings of this study are as follows. First, mentors developed pre-service teachers’ practical knowledge including teaching knowledge, environment knowledge, student knowledge within teaching contexts. Furthermore, they practiced mentee-centered education through sports mentoring not only by mentees but also for mentees. Second, with respect to the factors impacting mentors’ educational growth, there were two main factors; the systematic structure of a program and mentors’ reflexivity. Mentors improved practical knowledge through the circular ‘experiential learning’ phases the sports mentoring program provided. In addition, mentor had valuable opportunities to learn how to care mentees by reflecting on positive and negative influences deriving from interactions with their mentees. [Conclusion] Potential benefits were embedded in inherent nature of sport and the unique structure of mentoring. sports mentoring can provide experience of learner-friendly teaching distinct from classes of lecture type. It is necessary to be reconsidered as pre-service PE teacher education program with opportunities of other teaching practice.
ISSN
1598-2920
URI
https://hdl.handle.net/10371/179543
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College of Education (사범대학)Dept. of Physical Education (체육교육과)Journal Papers (저널논문_체육교육과)
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