Publications

Detailed Information

COVID-19로 인한 원격교육 상황에서 과학 교사의 교수 실행의 변화와 행위주체성 발현 : Changes in Teaching Practice and Emergence of Science Teacher Agency in Distance Education due to COVID-19

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이혜경

Advisor
김희백
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
행위주체성교사 행위주체성원격 교육
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 과학교육과(생물전공), 2022.2. 김희백.
Abstract
Teachers play a key role in designing students learning experience. Teachers need to interpret the context in which they are located and adjust their practice to address circumstantial needs based on their agency.
Teacher agency is the capacity of teachers to act upon their intentions in context. In this notion, teachers practice an emergent form of a relational interaction between individual and context. This perspective offers space for identifying multiple dimensions of teachers practice.
The COVID-19 pandemic has changed many things, including education. In many countries, distance education has been introduced. This situation presents various challenges but opens opportunities for transformation of teaching practices. Teacher agency orients the direction of distance science education and determines the approaches of teaching practice. Teacher agency is thus a valuable concept for understanding how teachers engage in the endeavor for challenges due to distance education.
Therefore, this study explores the emergence of teacher agency in distance education caused by the COVID-19 pandemic and analyzes the contexts that shape teacher agency. Semi-structured interviews were conducted with six secondary science teachers who practiced distance science education in 2020 and 2021. The interview responses and artifacts were collected and analyzed. Sixteen-month data from the participants were studied using the constant comparative method to capture the emergence and influencing contexts of teacher agency.
During the transition to distance education from face-to-face education, teachers demonstrated agency as they responded to circumstantial change by modifying their practice to achieve their professional purpose, adjusting their practice in space for maneuvering or keeping their practice consistent. These various aspects of practice were the result of tension that teachers recognized. Thus, with teachers recognition of tension in distance education and their struggled to ease such tension, teacher agency emerged and was reflected by their practice.
This study also traces changes in the emergence of teacher agency and analyzes the contexts affecting this change. For this purpose, three teachers who participated in this study were analyzed. In the first year of distance education, two of them maintained their practice, which did not considerably differ from face-to-face education. However, one of them started recognizing problems caused by change of educational circumstantial change and acted to solve them. Her reflection on her practice supported this process. Another teacher changed her practice accordance with external suggestions, and her practice evolved to suit the situation better; her experience in first year of distance education helped her adapt to the changes caused by circumstantial shifts. Another teacher who modified her practice to achieve her professional purpose in the first year of distance education expanded her agency to enhance the quality of distance science education in the second year, and autonomy and collaboration with colleagues supported her.
This study shows teachers dynamic change of agency and the emergence a relational interaction between teacher and context. Accordingly, this study suggests an effective perspective for establishing a strategy that supports teachers professional practice and the emergence of teacher agency.
COVID-19로 인하여 갑작스럽게 시행된 원격교육은 지금까지 해 온 교수 실행에 도전을 제기하며, 교사가 변화하는 상황에 적절한 실행을 전개할 것을 요구하였다. 본 연구는 COVID-19로 인하여 시행된 원격교육 상황에서 과학 교사의 실행을 2개년 동안 탐색한 질적 연구이다. 이러한 접근을 통하여 교사가 원격교육 상황에서 발현한 교사 행위주체성과 이에 영향을 미친 맥락을 이해하는 것을 목적으로 한다.
이를 위하여 먼저 원격 교육이 시행된 첫 번째 해에 대면으로 진행되어온 과학 교육을 원격 교육으로 전환하는 과정에서 나타난 교사의 행위주체성을 탐색하였다. 대도시 및 중소도시와 농어촌 지역의 중․고등학교에서 근무하는 6명의 과학 교사를 대상으로 조사하였다. 연구 결과, 교사들은 변화하는 교육 환경에 대응하여 자신의 실행을 주체적으로 변화시키거나, 가능한 범위 안에서 실행을 변화시키거나, 대면으로 진행하였던 과학 교육과 크게 다르지 않은 실행을 전개하는 세 유형의 실행을 보였다. 이러한 다양한 실행의 모습은 교사가 인식한 긴장과 관련이 있는 것으로 분석되었다. 즉, 교사가 변화하는 교육 상황에 대하여 긴장을 인식하고 이를 해소하기 위하여 노력하는 과정에서 행위주체성이 발현되었으며, 이것이 다양한 실행의 모습 속에 반영된 것으로 분석되었다.
원격 교육 시행 두 번째 해에는 원격 교육 첫 번째 해의 교사 행위주체성을 탐색하는 연구에 참여한 교사 중에서 3인의 교사를 대상으로 시간의 흐름에 따른 교사 행위주체성 발현 양상의 변화를 추적하였다. 3인의 교사 중 2인은 원격 교육 시행 첫 번째 해에는 행위주체성의 발현이 드러나지 않았던 교사이며, 1인은 변화의 주체로서 행위주체성을 발현하였던 교사이다. 연구 결과, 원격 교육 시행 첫 번째 해에 행위주체성의 발현이 분명하게 드러나지 않던 2인의 교사가 두 번째 해에 들어서며 행위주체성을 발현하기 시작하였다. 원격 교육 첫해의 실행 경험과 이에 대한 교사의 비판적 성찰, 그리고 교육 공동체 구성원들과의 협력이 이들의 행위주체성 발현을 촉진하는 맥락을 구성하였다. 그리고, 원격 교육 시행 첫 번째 해부터 두 번째 해까지 행위주체성을 발현한 교사의 경우, 원격 교육 두 번째 해에 들어서자 자신의 과학 교육 목표를 추구하기 위한 실행을 더욱 적극적으로 전개하였다. 자신의 과학 교육 목표를 꾸준히 추진하려는 의지와 동료 교사와의 협력, 교사에게 주어진 자율성이 그녀의 행위주체성 발현을 촉진하는 맥락을 구성하였다.
본 연구는 수많은 도전을 야기하는 동시에 교수 실행이 변화할 기회를 제공하는 원격 교육의 맥락에서 과학교사의 실행과 경험의 본질을 탐색하였다. 이를 통하여 교사 행위주체성의 발현이 원격 과학 교육의 방향뿐만 아니라 교육의 내용과 질에 큰 영향을 미침을 발견하였다. 또한, 교사 행위주체성이 발현된 맥락을 분석함으로써 학생의 과학 학습을 지원할 수 있는 원격 과학 교육 환경을 조성하는데 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 그리고 더 나아가 원격 교육 상황뿐만 아니라 다양한 교육 환경에서 교사 행위주체성의 발현을 지원할 수 있는 전략을 마련하는데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/181115

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171596
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share