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Effects of Foldable Containers in Maritime Logistics : 해운물류에서의 접이식 컨테이너 효과 분석

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Authors

김민수

Advisor
문일경
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Foldable containers, container imbalance, container loading, hinterland container transport, dynamic situation, supply chain management
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 산업공학과, 2022.2. 문일경.
Abstract
컨테이너 화 이후로 해상 물류는 폭발적으로 증가하였고 세계화와 산업 발전을 선도하였다. 하지만 무역량의 증가와 비례하여 수출입 불균형으로 인한 컨테이너의 불균형 문제도 심화되었다. 이러한 문제를 해결하기 위해 다양한 연구자들의 노력이 있었고, 그 중 접이식 컨테이너라는 새로운 개념의 컨테이너가 개발되었다. 하지만 아직 접이식 컨테이너는 상용화 초기 단계이며, 이를 활용한 여러 효과에 대한 연구는 부족한 실정이다.
본 논문에서는 접이식 컨테이너가 도입되었을 때 미칠 수 있는 영향과 그 효과에 대해 다루었다. 먼저 접이식 컨테이너가 크레인 활동에 미치는 영향을 분석하고, 전역적 관점으로 크레인 활동을 줄일 수 있는 방법에 대해 분석하였다. 두 번째로 육상에서의 접이식 컨테이너 적용이 해상과는 다르다는 점에 주목하여 그 효과를 분석하였다. 마지막으로 2008 금융위기와 COVID-19 이후에 증가하고 있는 해운물류의 각종 변동하는 상황 하에서의 접이식 컨테이너 효과에 대해 새로운 통찰을 제공하였다.
1장에서는 간단하게 컨테이너화와 접이식 컨테이너에 대해 설명하고 문제를 주목하게 된 이유와 그 성과를 서술하였다. 2장에서는 접이식 컨테이너가 도입됨에 따라 생길 수 있는 상단 적재 규칙이 적용되었을 때의 크레인 활동의 변화를 살펴보고 전역적 최적화가 지역적 최적화보다 효과적임을 보였다. 더불어 전역적 최적화를 도입하였을 때 직면할 수 있는 비용 분배 문제에 대해서도 조망하여 그 해결책을 제시하였다. 3장에서는 육상에서 접이식 컨테이너가 수송공간을 줄여주는 장점 외에 경로를 바꾸는 효과가 존재함을 보이고, 다양한 시나리오와 정책에 따라 그 효과가 어떻게 변화하는지에 대해 분석하였다. 4장에서는 증가하는 다양한 변동상황 각각에 대해 접이식 컨테이너의 효과에 대해 분석하였다. 이를 토대로 각 상황에 맞는 최적 접이식 컨테이너 개수를 도출하고 임대 정책을 통해 대응할 수 있다는 통찰을 도출하였다. 5장에서는 본 논문의 결론과 향후 연구 방안에 대해 서술하였다.
본 논문에서 제안하는 문제와 그 해결 방법은 학술적 및 산업적으로 의미가 있다. 학계에는 실제 존재하는 현장의 문제들을 제시하고 문제를 효과적으로 해결할 수 있는 방법들을 제안한다. 산업계에는 신기술인 접이식 컨테이너의 도입에 따라 발생할 수 있는 문제에 대해 정량화 및 모형화를 통한 해결방법을 제시한다. 본 논문을 통해 산업의 발전과 학문의 발전이 함께 이루어질 수 있을 것으로 기대한다.
After containerization, maritime logistics experienced the substantial growth of trade volumes and led to globalization and industrial development. However, in proportion to the increase in the volume, the degree of container imbalance also intensified due to the disparity between importing and exporting sizes at ports in different continents. A group of researchers is digging into resolving this ongoing challenge, and a new concept of a container, called a foldable container, has been proposed. Nevertheless, foldable containers are still in the early stage of commercialization, and research on the various effects of using foldable containers seems insufficient yet.
This dissertation considers the possible effects of the introduction of foldable containers. First, we analyze the effect of foldable containers on crane operation and reduce shifts from a global perspective. Second, the effect of using foldable containers in hinterland areas was analyzed by noting that the application of foldable containers on land was different from that of the sea. Finally, we provided new insights into the foldable container under plausible dynamic situations in the shipping industry during the COVID-19 and logistics that have increased since the 2008 financial crisis.
A brief explanation of containerization and foldable containers is introduced in Chapter 1, along with the dissertation's motivations, contributions, and outlines. Chapter 2 examines changes in crane operation when the 'top stowing rule' that can be treated with foldable containers is applied and shows that global optimization is more effective than local optimization. In addition, we suggested the cost-sharing method to deal with fairness issues for additional costs between ports when the global optimization method is fully introduced. Chapter 3 shows that foldable containers in the hinterland have the effect of changing routes in addition to reducing transportation space and analyzes how the results change according to various scenarios and policies. Chapter 4 analyzes the effectiveness of foldable containers for different dynamic situations. Moreover, the managerial insight was derived that the optimal number of foldable containers suitable for each situation can be obtained and responded to leasing policies. Chapter 5 describes the conclusions of this dissertation and discusses future research.
The problem definition and solution methods proposed in this dissertation can be seen as meaningful in both academic and industrial aspects. For academia, we presented real-world problems in the field and suggested ways to solve problems effectively. For industry, we offered solutions through quantification and modeling for real problems related to foldable containers. We expect that industrial development and academic achievement can be achieved together through this dissertation.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/181246

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000169559
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