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공공부문 종사자의 세대별 직무만족 비교분석 : Comparative analysis of job satisfaction by generation of public sector workers: Comparison of job satisfaction and analysis of determinants of job satisfaction
직무만족도 비교 및 직무만족 결정요인 분석

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Authors

선우지예

Advisor
김준기
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
직무만족세대노동패널분산분석다중회귀분석T-test
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 행정학과, 2022.2. 김준기.
Abstract
변화의 속도가 빠르고 불확실성이 증가한 현대사회에서 기존 세대들과 MZ세대 간의 차이가 심화되면서 이를 해결하기 위한 노력을 공공부문에서 행하고 있다. 이와 같은 노력은 궁극적으로 조직 구성원 간의 조화를 도모하여 직무만족을 높이는 것을 목표로 한다. 직무만족은 개인의 삶의 질을 제고하고 조직의 효율성을 높이기에 조직과 개인 모두에게 의미를 갖는다.
이에 본 연구에서는 공공부문 종사자의 세대 간 직무만족도를 비교하고 직무만족 결정요인 간의 차이가 존재하는지 탐색하고자 하였다. 연구를 위해 2015년∼2019년 한국노동패널자료(KLIPS) 중 공공부문 종사자의 자료를 활용하였다. 독립변수는 베이비붐 세대, X세대, MZ세대로 구분하였으며 종속변수는 총 직무만족도와 여덟 개의 항목별 직무만족도로 설정하였다. 통제변수는 성별, 연령, 교육수준의 개인특성과 근속년수, 근로형태, 근로시간, 월평균급여의 조직특성 변수로 선정하였다. 패널데이터 분석을 위해 분산분석(ANOVA), 확률효과모형을 적용한 회귀분석 및 T-test분석을 시행하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 세대 간 직무만족도에 있어서 유의미한 차이가 나타났다. 분산분석의 경우 총 직무만족도, 안정성 만족도, 업무내용 만족도, 근로환경 만족도, 발전가능성 만족도, 사회관계 만족도, 공정성 만족도, 복지후생 만족도에서 세대 간 유의미한 차이를 보였다. 회귀분석의 결과 총 직무만족도 및 보수 만족도, 업무내용 만족도, 발전가능성 만족도, 공정성 만족도에서 X세대와 MZ세대 간 유의미한 차이를 보였다.
둘째, 베이비붐 세대로 갈수록 직무만족도가 높아지는 경향이나타났다. 총 직무만족도, 업무내용 만족도, 근로환경 만족도, 발전가능성 만족도, 사회관계 만족도, 복지후생 만족도의 경우 베이비붐 세대>X세대>MZ세대 순으로 직무만족이 나타났다.
셋째, 각 세대별 직무만족 결정요인들에 차이가 나타났다. 베이비붐 세대의 경우 성별, 교육수준, 근로형태, 월평균급여가 영향을 미쳤고 X세대의 경우 성별, 연령, 교육수준, 근속년수, 근로형태, 근로시간, 월평균급여가 영향을 미쳤으며 MZ세대의 경우 성별, 근속년수, 근로형태, 월평균급여가 영향을 미쳤다.
넷째, 직무만족에 있어서 M세대와 Z세대를 구분해야 할 정도의 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 전반적인 직무만족은 M세대가 Z세대보다 높았지만 T-test 및 회귀분석 결과 총 직무만족도 및 복지후생 만족도를 제외한 7개의 항목별 만족도는 모두 유의미한 차이를 보이지 않았다.
결론적으로 베이비붐세대, X세대, MZ세대의 세대구분을 기준으로 세대 간 직무만족도의 차이가 나타나며 직무만족의 결정요인 또한 세대별로 상이하다. 따라서 공공부문 구성원들의 직무만족을 높이기 위해서는 세대의 특성을 고려한 다차원적인 조직 관리가 이루어져야 한다.
In modern society, where the pace of change is fast and uncertainty has increased, efforts are being made in the public sector to solve this problem as the difference between the existing generation and the MZ generation deepens. Such efforts ultimately aim to increase job satisfaction by promoting harmony among members of the organization. Job satisfaction is meaningful for both organizations and individuals because it improves the quality of life of individuals and improves the efficiency of the organization.
Therefore, this study attempted to compare the job satisfaction between generations of public sector workers and to explore whether there were differences between job satisfaction determinants. For the study, data from public sector workers were used among the Korea Labor Panel Data(KLIPS) from 2015 to 2019. Independent variables were classified into baby boomers, generation X, and generation MZ, and dependent variables were set as total job satisfaction and job satisfaction by eight items. Control variables were selected as individual characteristics of gender, age, and education level, and organizational characteristics of years of service, working type, working hours, and average monthly salary. For panel data analysis, ANOVA, regression analysis applying the probability effect model, and T-test analysis were performed. The summary of the results is as follows.
First, there was a significant difference in job satisfaction between generations. In the case of ANOVA, there were significant differences between generations in total job satisfaction, stability satisfaction, work content satisfaction, working environment satisfaction, development potential satisfaction, social relationship satisfaction, fairness satisfaction, and welfare satisfaction. As a result of regression analysis, there were significant differences between Generation X and Generation MZ in total job satisfaction and remuneration satisfaction, work content satisfaction, development possibility satisfaction, and fairness satisfaction.
Second, job satisfaction tended to increase as the baby boom generation went on. In the case of total job satisfaction, work content satisfaction, working environment satisfaction, development possibility satisfaction, social relations satisfaction, and welfare satisfaction was shown in the order of baby boomers > generation X > generation MZ.
Third, there were differences in the determinants of job satisfaction for each generation. Gender, education level, working type, and average monthly salary affected the baby boomers. gender, age, education level, number of years of service, working type, working hours, and average monthly salary affected the generation X, gender, number of years of service, and average monthly salary affected the generation MZ.
Fourth, there was no significant difference in job satisfaction to the extent that Generation M and Generation Z had to be distinguished. Overall job satisfaction was higher in Generation M than Generation Z, but as a result of T-test and regression analysis, there was no significant difference in satisfaction by seven items except total job satisfaction and welfare satisfaction.
In conclusion, there is a difference in job satisfaction between generations based on the baby boomers, Generation X, and Generation MZ, and the determinants of job satisfaction also differ from generation to generation. Therefore, in order to increase job satisfaction of members of the public sector, multidimensional organizational management must be carried out in consideration of the characteristics of the generation.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183016

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170061
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