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국방품질경영체제 인증이 방산기업의 성과에 미치는 영향 : The Effect of Defense Quality Management System Certification on the Performance of Defense Companies

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Authors

송병근

Advisor
이경묵
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
국방품질경영체제 인증(DQMS)평판신호이론방위산업체
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2022.2. 이경묵.
Abstract
This study examined the relationship between corporate certification acquisition and financial performance. Particularly in the Korean defense industry, it analyzed how the defense quality management system (DQMS) certification of defense companies affected the sales of defense companies. Acquisition of certification increased the reputation of a company, which increased the performance of the company. Simultaneously, the characteristics of the companies had interactions with the certification, respectively, which showed idiosyncratic results.
The results showed a positive relationship between DQMS certification and defense sales, while a negative relationship of defense companies' gross sales other than defense sales was also significant. Furthermore, the results showed that the defense market share negatively moderated the relationship between DQMS certification and defense sales, while the number of years in the defense industry positively moderated the relationship between DQMS certification and defense sales. Defense companies could increase defense sales by obtaining DQMS certification, but the effects can vary depending on the capabilities and reputation of the company. Implications for corporate reputation management related to certification are provided.
이 연구는 기업의 인증 획득과 재무성과와의 관계를 확인한다. 특히, 국내 방위산업에서, 전문방산업체의 국방품질경영체제(DQMS) 인증이 방산업체의 매출에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한다. 인증획득은 기업의 평판을 높여 기업 성과가 높아진다. 이때, 기업의 특성인 방산 분야 점유율과 방산 업력이, 각각 인증과 상호작용하여 성과로 어떻게 나타나는지 확인한다.
연구결과는 국내 전문방산업체의 국방품질경영체제 인증과 방산매출과의 정적인 관계를 확인하여, 기업의 성과에 해당분야 인증 획득의 중요성을 제고한다. 이때, 방산점유율이 낮은 기업일수록 국방품질경영체제 인증 획득의 성과효과가 더욱 크고, 반대로 방산 업력이 짧은 기업의 인증획득과 성과의 관계는 부적인 것을 확인하였다. 방산기업은 국방품질경영체제 인증획득으로 방산 매출을 높일 수 있으나 방산 외 매출에는 부적인 효과를 가지며, 방산매출 성장 효과는 기업의 역량과 특성에 따라 달라질 수 있다. 이 결과는 인증과 성과의 포괄적인 관계를 분석하여 인증의 중요성을 제고하고, 기업의 인증획득 판단과 성과관리에 시사점을 제공한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183041

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170246
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