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대학생 창업가의 경험과 학습 : A Study on the Learning Experience of Student Entrepreneurs

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Authors

김나영

Advisor
오헌석
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
대학생창업가대학생 창업대학생 스타트업창업가 학습창업 경험
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과(평생교육전공), 2022.2. 오헌석.
Abstract
본 연구는 대학생 창업가의 경험과 학습을 분석하여 대학생 창업에 대한 이해를 확장하고 대학생 창업가 육성에 시사점을 주기 위해 수행되었다. 이를 위해 대학생 창업가 13명을 대상으로 심층 면담을 진행하여 대학생 창업가의 학습과 성장에 영향을 끼친 경험의 특성을 분석한 후 유형화하였고, 이 경험을 통해 무엇을 배웠는지 살펴보았다. 주요 연구 결과를 요약하며 다음과 같다.
첫째, 대학생 창업가의 주요 경험의 특성을 분석하여 유형화하였다. 창업 과정에서 대학생 창업가의 사고방식, 가치관, 태도, 행동 등에 긍정적인 변화 혹은 성장으로 이끈 경험을 중요 경험으로 추출한 후 공통적 특성에 따라 유형화하였다. 결과로 도출한 경험 유형은 1) 발견적 재인식 경험, 2) 성공적 대응 경험, 3) 가설 입증 경험이다.
첫 번째 경험 유형인 발견적 재인식 경험은 대학생 창업가가 확실히 믿거나 당연하게 생각한 것이 예상대로 되지 않아 어려움과 혼란을 겪으며 자신, 사업, 경영 등에서 개발할 지점을 발견한 경험이다. 대표 경험 사례로 사업상 판단 곤란, 역할갈등, 조직갈등, 자기 한계 직면이 있다. 두 번째 경험 유형은 성공적 대응 경험으로 대학생 창업가가문제 상황 혹은 예측하지 못한 상황에 대처하며 이전과는 다른 태도나 새로운 방식으로 개선해나간 경험이다. 이 과정에서 문제의 원인과 방법을 찾으며 새로운 지식과 기술을 배우기도 하며 이전보다 성숙한 대응을 할 수 있게 되며 혼란을 느꼈던 예전과 비교해서 안정적 성취감을 느낀다. 대표 경험 사례로 사업위기관리, 역할인식, 조직관리가 있다. 마지막 경험 유형은 가설 입증 경험이다. 이는 대학생 창업가가 아이디어를 실행하고 검증하여 구현에 성공하는 등 생각을 실제화하며 확신을 갖게 된 경험이다. 이 경험 유형은 다른 경험 유형보다 도전적이고 창조적인 대학생 창업가의 특성이 드러나는 경험으로 가설에 머물러 있는 아이디어를 입증해내는 것 자체에 재미를 느끼는 경험이다. 대표적인 경험 사례로는 사업 아이템 실험과 조직관리 시스템 구축을 들 수 있다.
둘째, 대학생 창업가가 창업 경험을 통해 얻은 배움을 자신, 사업, 경영, 인간관계의 영역을 중심으로 살펴보았다. 자신과 관련하여한계인식대열정발견, 사업·경영에서소신대유연,실행대성찰, 인간관계에서협력대주도로 주요 학습결과를 도출하였다. 각 영역에서 도출된 두 요소가 상반된 것처럼 보이나 이는 예측하기 어렵고 복잡한 창업의 세계에서 필요한 양가적 가치들로 대학생 창업가는 이러한 가치들을 조화롭게 통합하며 성장한다. 더불어, 대학생 창업가는 창업 경험을 통해 자신에 대한 이해를 확장하고 자신이 어떤 사람인지 탐구하며 성장하고 있다는 특성을 보였다. 즉, 대학생 창업가는 창업 활동을 하며 자신에 대한 이해를 바탕으로 창업가로서의 태도와 수행에서 변화한다. 구체적인 내용을 요약하면 다음과 같다.
대학생 창업가는 창업 활동 중에 일어나는 일련의 경험을 통해 자신의 한계에 직면하여 자책하고 실망함과 동시에 자신의 장점과 가능성을 확인하며 재미와 열정을 발견한다. 즉자신이 어떤 사람이고 무엇을 잘하고 무엇으로 기뻐하는지를 알아간다. 사업 과정에서 겪었던 다양한 경험을 통해 자신의 답은 스스로 찾는 것이라고 깨닫게 되어 자신의 소신을 바탕으로 주체적인 선택과 결정을 할 수 있게 된다. 동시에 사업이 자신의 혼자만의 힘으로만 되는 것이 아니라는 것을 알게 된다. 자신의 노력과 책임 이외에도 타인, 시장 상황, 운, 조직 내·외부의 다양한 변수 등이 종합적으로 작용한다는 것을 알아가며 수없이 마주하는 문제 상황에 유연하게 대처해나간다. 이러한 일련의 과정에서 대학생 창업가는실행가인 동시에성찰가로 성장한다. 창업 과정에서 겪는 수많은 시행착오로 실행의 중요성을 실감한다. 그리고 자신의 선택과 결정에 대해 끊임없이 생각하고 성찰하게 된다. 나아가 대학생 창업가는 회사의 대표로서 협업을 바탕으로 비전을 공유하는 협력하는 조직을 만들며 소통과 협력의 중요성을 절감함과 동시에 이러한 조직을 구축하기 위해서는 대표로서 자신의 주도적인 역할도 중요하다는 것을 깨닫고 이를 실천해나간다.
본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 대학생 창업가의 성장에 영향을 주는 핵심적인 경험의 유형과 그 특성을 밝혀 대학생 창업가의 경험과 학습에 대한 이해를 확장했다. 둘째, 대학생 창업가의 고수준 학습 경험의 구체적인 특성으로 학생에서 성인으로의 전환기적 성장, 대학생 팀원으로 구성된 스타트업의 특징과 관련하여 살펴보았다. 셋째, 대학생의 창업 활동은 대학생 창업가의 실행과 성찰을 통한 끊임없는 자기 이해 과정임이 드러났다. 이와 관련하여 창업이 대학생의 중요 학습 경험이 될 수 있다는 점을 확인하여 대학생 창업가 육성 방향에 시사점을 제공하였다.
The purpose of this study is to develop a deeper understanding of the educational meaning of student entrepreneurship by analyzing the experiences of college student entrepreneurs. For this purpose, 13 college student entrepreneurs were interviewed and the collected data were explored based on qualitative analysis.
The results of the study are as follows: The characteristics of the experiences that influence the growth of student entrepreneurs were identified and also what they learned from this experience was discovered. The specific findings are as follows: First, the major types of experiences of student entrepreneurs were categorized into reality-awakening experience, successful response experience, and hypothesis-verifying experience. To this end, the learning experiences of student entrepreneurs were defined as experiences that lead to positive changes or growth in their thinking, attitudes, or behaviors; and these experiences were classified according to common characteristics.
The first type of experience, the reality-awakening experience, is an experience in which something they believe or take for granted does not turn out as expected, which leads them to find a point to develop in themselves, their business, or their business management. Typical example of this experience include difficulties in business decision-making, role conflicts, organization conflicts, and feeling self-limited. The second type of experience, the successful response experience, is an experience of their coping with a problematic or unexpected situation by improving it in a new way or with an attitude different from the previous one. They find the cause of the problem or the method of problem-solving, learn new knowledge and skills, and respond in the better manner than before. That makes them feel a sense of achievement compared to the past when they felt confused or disappointed. Typical example of this experience include business risk management, resolving role conflicts, and successful organizational management. The final type of experience is the hypothesis-verifying experience. This is an experience of testing and verifying the hypothesis or idea, to make the idea get actualized. This experience type is an experience that reveals the characteristics of an entrepreneur, which is bold to challenge themselves with creative mind. They enjoy the experience as a process of verifying the idea. Experimenting with business items and establishing an effective organizational management system were found as examples of this experience.
Second, this study explores lessons that student entrepreneurs have gained through entrepreneurial experience, focusing on the areas of self, business, management, and relationship. Student entrepreneurs face their weakness or limitation in their competence when they fail; however, at the same time, they find their strengths and possibilities, gaining a sense of accomplishment and confidence and they also find fun and passion in this career. In other words, student entrepreneurs learn who they are, what they are good at, or what they are happy with. Through various experiences in the business process, they realizes that it is they who answer to the question. This way they can make independent choices and decisions based on their own belief. At the same time, student entrepreneurs learn that the business is not something they can do only by themselves. In addition to one's own efforts and responsibilities, they learn that there are other factors such as market conditions, luck, or other various variables. Those findings lead them to respond flexibly to numerous problem situations.
In this series of events, student entrepreneurs become reflective practitioners. They come to realize the difference between the ideal and reality during the entrepreneurial process through numerous trials and errors. This lead them to constantly think and reflect on their choices and decisions. In addition, student entrepreneurs as a representative of the company strive to create a cooperative organization that shares a vision. While realizing the importance of organizational cooperation, they also come to realize the importance of leading role as a representative of the company in order to build a cooperative organization.
This study has the following implications. First, this study can help develop a deeper understanding of the student entrepreneurs learning by identifying the types and characteristics of core experiences that influence the growth of student entrepreneurs. Second, specific characteristics of the high-level learning experience of student entrepreneurs were presented with regard to transitional growth from student to adult as well as company culture of student start-up. Third, this study shows that studentsentrepreneurial process is self-learning journey, gaining a greater sense of understanding of themselves. In this regard, entrepreneurial experience can be considered a significant learning experience for college students.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183132

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171657
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