Publications

Detailed Information

부동산개발금융의 시행규제에 관한 공법적 연구 : A Study of Administrative Regulations on Real Estate Project Finance

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한소은

Advisor
김종보
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
부동산개발금융부동산집합투자기구부동산투자회사프로젝트금융투자회사PFV리츠부동산펀드시행
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 법학전문대학원 법학과, 2022.2. 김종보.
Abstract
국문초록

부동산금융법은 건설법과 금융법이 중첩되는 분야이다. 부동산개발업자들은 건설법 분야의 공법적 규제를 바탕으로 개발사업을 추진한다. 하나의 건물이 완공될 때까지 건축법부터 시작하여 도시계획법, 기타 사회간접자본에 관한 다양한 공법적 규제가 적용된다. 부동산개발사업은 나대지를 매입하여 거대한 상업용 시설이나 주거용 건물을 생산하여 개발이익을 향유하는 것을 목적으로 한다. 여기에 막대한 자본과 비용, 노력이 투입된다. 이러한 대규모 자금조달을 위하여 부동산개발금융, 즉 프로젝트 파이낸싱이라는 금융기법이 발전하였다. 금융기관 기타 투자자들은 금융법에 따라 다양한 투자기구를 통하여 개발사업에 참여한다.

부동산개발금융은 부동산개발사업에의 자금을 대출하는 PF대출에서 시작하여 집합투자기구, 부동산투자회사 등 각 개별법에 근거를 둔 자금조달기구를 이용한 간접금융 중심으로 변모하였다. 현재 한국 금융법상 자금조달기구에는 자본시장법상 부동산집합투자기구, 부동산투자회사법상 부동산투자회사 그리고 법인세법상 프로젝트금융투자회사가 있다. 동일한 기능을 담당하는 세 가지 형태의 기구가 각각 별개의 법률에 근거하여 다른 행정청의 감독을 받는다는 점이 특징이다. 이러한 점으로 인하여 동일한 목적의 부동산개발금융에 관한 규제의 공백 또는 규제의 중첩이 존재할 수 있다. 예를 들면 자본시장법의 금융위원회와 부동산투자회사법의 소관 행정청인 국토교통부가 각 감독권한을 지니며, 부동산투자회사와 집합투자기구가 중첩되는 부분에 관하여 공동 감독권을 행사하는 경우도 있다.

규제의 중첩 및 공백의 여지는 예측가능성과 명확성, 일관성과 통일성을 목적으로 하는 전통적 규제원칙에 반한다. 비합리적 규제는 규제완화가 사회적 합리성에 부합한다는 비판에 힘을 싣는다. 양질의 규제를 추구하는 규제개혁을 위해서라도 지양되어야 한다. 최근 자본시장법 개정 과정에서 사모집합투자기구의 개념 정의를 변경하면서 자본시장법상 조항을 준용하는 부동산투자회사법의 규정을 개정하지 않아, 부동산투자회사에 사모집합투자기구의 규제가 적용될 가능성이 생겨난 것도 행정청 간 협조 미비에 기인한다.

본 연구는 건설법적 관점에서 부동산개발금융의 유형을 분류하여 금융회사의 참여도에 따라 투자형태를 분석하고자 한다. 금융회사는 PF대출을 이용한 직접금융 또는 집합투자기구 등 자금조달기구를 통한 간접금융의 형태로 부동산개발사업에 투자한다. 그런데 금융회사가 단순 재무적 투자자의 지위에 그치지 않고 직접 실질적 시행주체로서 행위하게 된다면 이에 관하여 적절한 규율이 필요하다. 금융법은 투자자보호의 관점에서 정보비대칭 완화, 금융회사의 건전성 제고 등을 목적으로 한다. 금융법적 규제 목적 하에서 금융회사의 부동산개발사업 직접 시행이라는 형태를 어떻게 규율해야 할 지는 중요한 문제가 된다. 특히 부동산개발사업이 좌초될 경우 시행자는 일차적 책임의 귀속주체가 되므로, 자금조달기구를 지배하는 금융회사에게 시행권한이 인정될 경우 이는 금융회사에 대한 위험요소가 될 수 있다.

금융규제법은 은행·보험회사의 실물 부동산 취득을 금지하고, 금융회사의 고수익·고위험투자를 제한하고 있다. 이러한 관점에서 금융회사의 간접투자기구를 통한 부동산개발사업의 시행을 주시할 필요가 있다. 투자도관체의 절연효과로서 금융회사의 최대 손실액은 원칙적으로는 지분투자 범위 내로 한정될 것이다. 그렇지만, 금융회사가 단순 재무적 투자자에 그치지 않고 직접 시행자로 평가될 수 있는 경우라면 부동산개발사업의 좌초 등으로 발생한 위험부담은 다르게 평가될 수 있다.

부동산개발금융은 행정규제법이 전통적 분업구조에서 복수의 행정기관이 함께 행정작용하는 구조로 나아야 함을 보여준다. 금융회사의 부동산개발사업 시행 참여에 대하여 건설법 및 금융법 양쪽의 규제법이 적용되어야 하며, 그 전제로 각기 다른 행정기관 간 긴밀한 공조가 필요하다. 복잡화·전문화된 행정입법과정에서 행정기관 간에 부동산투자회사법과 같이 복수의 행정기관이 중복하여 담당하는 업무 범위가 생겨날 수 있고, 한편 그 불확실한 법적 성질로 인하여 공백으로 남아있는 업무 범위가 발생할 수 있다. 이러한 점을 염두에 두고 부동산개발금융을 통한 금융회사의 부동산개발사업 참여에서 자금조달기능을 넘어선 금융회사의 시행 간여에 관하여 인식하고 그로 인하여 발생할 수 있는 복잡·다양한 법률관계를 구명할 필요가 있다.
Abstract
A Study of Administrative Regulations on Real Estate Project Finance

Real Estate Project Finance is the process by which real estate developers funding for developments. Regulations on Real Estate Project Finance is a field where both construction law and financial law overlap. Real estate developers promote development projects based on regulations of construction law. Until a building is completed, various public regulations are applied, starting with the Building Act, the National Land Planning And Utilization Act, etc. The purpose of the real estate development project is to earn profits by purchasing bare land and constructing huge commercial facilities or residential building. A huge amount of capital, cost, and effort is invested here. For such large-scale financing a financial engineering, Project Finance, was developed. Financial institutions and other investors participate in real estate projects through various investment vehicles in accordance with the Financial Act.

Real estate development finance started with PF loans, which provide loans for real estate projects, and has shifted to indirect finance using collective investment schemes and real estate investment companies, etc., based on each individual law. Currently, there are three types of funding vehicles under the Korean Financial Act: Real Estate Collective Investment Schemes under the Financial Investment Services And Capital Markets Act(Capital Markets Act), Real Estate Investment Companies under the Real Estate Investment Company Act, and Project Financial Vehicles under the Corporate Tax Act. It is characteristic that the three types of bodies carrying out the same functions are each supervised by different administrative agencies under separate laws. Due to this, there may be gaps in regulations or overlapping regulations related to real estate finance for the same purpose. For example, there are cases where the Financial Services Commission and the Ministry of Land, Infrastructure and Transport have respective supervisory powers, and jointly exercise supervisory authority over areas where a real estate investment company and a collective investment scheme overlap.

Regulatory overlap and gaps run counter to traditional regulatory principles aimed at predictability and clarity, consistency and uniformity. Irrational regulation reinforces criticism that deregulation is in line with social rationality. It should be avoided even for regulatory reform that pursues quality regulation. During the recent revision of the Capital Market Act, the definition of a private equity fund was changed and the regulations of the Real Estate Investment Company Act that apply mutatis mutandis to the provisions of the Capital Market Act were not amended. This is due to the lack of cooperation between administrative agencies.

This study categorizes the types of real estate finance and analyzes investment types according to the degree of participation of financial companies. Financial companies invest in real estate development projects in the form of direct finance using PF loans or indirect finance through funding mechanisms such as collective investment schemes. However, if a financial company is not merely a financial investor but directly acts as an actual developing entity, appropriate discipline is required. From the perspective of investor protection, the Financial Act aims to alleviate information asymmetry and enhance the financial soundness of financial companies. An important issue is how to regulate the form of direct implementation of real estate development projects by financial companies. In particular, if the real estate development project is stranded, the implementer is the subject of primary responsibility. Therefore, if the enforcement authority is granted to the financial company that controls the funding mechanism, this may become a risk factor for the financial company.

Financial Regulations prohibits the acquisition of real real estate by banks and insurance companies, and limits high-return and high-risk investments by financial companies. From this point of view, it is necessary to keep an eye on the implementation of real estate development projects through investment vehicles of financial companies.

Real estate finance shows that the Administrative Regulations should move to a structure in which multiple administrative agencies work together. The regulatory laws of both the Construction Act and the Financial Act should be applied to the participation of financial companies in real estate development projects, and close cooperation between different administrative agencies is required. In the complicated and specialized administrative legislative process, the scope of duties that multiple administrative agencies are in charge of, such as the Real Estate Investment Company Act, may arise between administrative agencies, and on the other hand, the scope of duties remaining blank may arise. With this in mind, it is necessary to recognize the implementation by financial companies beyond the fundraising function through real estate finance, and to investigate the complex and diverse legal relationships that may arise as a result.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183254

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170999
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share