Publications

Detailed Information

안기옥류 가야금산조 중모리 시대별 변천 연구 : Comparative Analysis of Musical Characteristics of Four Different Jungmori Melodies from Ahn Gi-ok School Sanjo

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

조아미

Advisor
이지영
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
안기옥류 가야금산조
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2022.2. 이지영.
Abstract
This thesis aims to analyze musical characteristics of Ahn Gi-ok school gayageum sanjo jungmori melody and investigate its historical transformation. For this purpose, I analyze the melodic framework and structure of the jungmori versions and discuss similarities and differences between those four jungmori melodies. The main findings are as follows.

First, pyeongjo appears more frequently in Ahn Gi-ok school gayageum sanjo than in other sanjo performed in South Korea. For more details, pyeongjo accounts for about 87% of Ahn Gi-ok1, 35% of Ahn Gi-ok2, 38% about Ahn Gi-ok3, and 48% of Ahn Gi-ok4.
Second, the fundamental melody(motif) presented at the beginning of a new session, develops and expands throughout the music. Therefore, the number of jangdan(rhythmic cycle) in a session gradually increases from the beginning to the end.
Third, similar or identical melodies appear more in the early jungmori in Ahn Gi-ok1 and Ahn Gi-ok2 than in the later jungmori Ahn Gi-ok3 and Ahn Gi-ok4. This means that more new melodies are present in the late jungmori in An Gi-ok3 and in An Gi-ok4 than in the early jungmori in Ahn Gi-ok1 and An Gi-ok2. The percentage of the new melody is about 58% for Ahn Gi-ok2, 67% for Ahn Gi-ok2, 96% for Ahn Gi-ok3, and 84% for Ahn Gi-ok4.
Fourth, boncheng (central tone) appears in a different form in each of the four versions of Ahn Gi-ok jungmori. While only the boncheng appears in the early Ahn Gi-ok1 and An Gi-ok2 jumgmori, byuncheng (transposed central tone) is present in the late An Gi-ok3 and An Gi-ok4 jungmori . Ahn Gi-ok3 is characterized by the g boncheng, d boncheng, and Ahn Gi-ok4 is by the G boncheng and g boncheng.
Ahn Gi-ok succeeded the legacy of the first-generation sanjo masters and created his masterpiece by adding new melodies and characteristics. The musical characteristics of the Ahn Gi-ok school gayageum sanjo were passed down to the next generation, and the music significantly influenced the development of the modern gayageum sanjo. However, Ahn Gi-ok school gayageum sanjo has received little attention in previous gayageum sanjo studies because there are few resources available due to the musicians defection to North Korea. Therefore, it is the purpose of this thesis to provide a scholarly resource for those interested in studying the genealogy of modern gayageum sanjo by comparing four versions of Ahn Gi-ok school gayageum sanjo and investigating its transformation over time.
본 논문은 안기옥 가야금산조의 중모리 가락을 분석하여 음악적인 특징을 파악하고 시대별 변천 과정을 연구하고자 한다. 이를 위해 중모리의 악조와 선율구성을 분석하고 동일·유사 선율을 비교한 결과는 다음과 같다.

첫째, 악조는 평조가 남한의 여타 산조에 비해 많이 나타났다. 전체 선율에서 평조의 비율을 살펴보면 안기옥1은 약 87%, 안기옥2는 약 35%, 안기옥3은 약 38%, 안기옥4는 약 48%였다.
둘째, 선율구성은 기본 선율을 제시한 후 그 선율을 확대, 발전시키는 형태가 많이 나타났다. 따라서 단락을 구분 지었을 때 초반에서 후반으로 갈수록 한 단락의 장단 수가 점차 증가하는 형태를 보였다.
셋째, 동일·유사선율을 비교해본 결과 전기 중모리인 안기옥1, 안기옥2에서 후기 중모리인 안기옥3, 안기옥4보다 동일·유사선율이 많이 나타났다. 각 중모리의 새로운 선율의 비율은 전기 중모리인 안기옥1은 약 58%, 안기옥2는 약 67%, 후기 중모리인 안기옥3은 약96%, 안기옥4는 약 84%였다. 전기 중모리인 안기옥1, 안기옥2보다 후기 중모리인 안기옥3, 안기옥4에서 새로운 선율이 더 많이 나타났다.
넷째, 본청을 비교해본 결과 전기 중모리 안기옥1과 안기옥2에서는 g본청만이 나타난 것에 비해 후기 중모리인 안기옥3, 안기옥4에서는 변청이 나타났다. 안기옥3은 g본청, d′본청, 안기옥4는 G본청, g본청으로 진행되는 특징이 있었다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183356

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171167
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share