Publications

Detailed Information

응급실 간호사 대상 법의간호 역량기반 시뮬레이션 교육 프로그램 개발 및 평가 : Development and Evaluation of a Forensic Nursing Competency-Based Simulation Program for Emergency Nurses

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한미현

Advisor
이남주
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
법의간호응급실 간호사역량기반 교육시뮬레이션프로그램 개발프로그램 평가
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 간호대학 간호학과, 2022.2. 이남주.
Abstract
폭력과 사고의 증가로 응급실에 내원하는 외상으로 인한 손상 환자가 증가하고 있다. 손상 환자 중 폭력과 사고 피해자의 피해 입증 시 필요한 증거물이 응급실 의료진에 의해 적절히 관리된다면, 법적 효력이 있는 증거가 되어 환자가 인권을 보장받을 가능성이 높다.
본 연구에서는 응급실에 내원한 환자가 주로 처음 만나는 의료진인 간호사가 법의간호 대상자 인식, 증거 수집 등의 법의간호학적인 사정과 중재를 수행할 수 있도록 시뮬레이션 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 평가하였다. 프로그램은 법의간호 역량을 기반으로 ADDIE 교수 설계 모델을 적용하여 세 부분으로 나누어 개발하였다. Section 1은 법의간호학에 대한 지식이 없는 상태에서 교통사고 시뮬레이션을 수행하고, Section 2는 이론 강의와 교수자의 실시간 피드백을 통해 법의간호 역량을 습득하는 교통사고 시뮬레이션으로 구성하고, Section 3은 다른 종류의 법의간호 대상인 아동학대 시뮬레이션을 통해 역량을 평가하는 것으로 계획하였다.
효과 검증은 대조군 사전-사후 유사실험설계를 사용하였으며, 경력 6개월 이상의 응급실 간호사를 대상으로 실험군 23명, 대조군 24명이 참여하였다. 법의간호 역량에 대한 사전 설문을 통해 실험군과 대조군의 동질성을 확인하였으며 실험군을 대상으로 교육 프로그램을 중재하였다. 중재 결과, 실험군의 법의간호 역량(t=-11.40, p<.001)과 법의간호 역할 수행(Z=-2.521, p=.012)이 교육 전보다 후에 유의하게 증가하였다. 또한, 개발한 교육 프로그램에 대해 평가한 결과, 이론 강의는 5점 만점에 4.79±0.27점, 시뮬레이션 교육은 4.78±0.29점, 시뮬레이션 설계는 4.42±0.45점으로 나타났으며, 교육 프로그램의 만족도는 4.82± 0.28점으로 나타났다.
따라서 본 연구는 응급실을 방문하는 법의간호 대상자의 법적 권리를 옹호하기 위해 응급실 간호사의 법의간호 역량과 법의간호 역할 수행을 향상시키는 데 기여할 수 있음을 확인하였다.
Owing to an increase in accidents and violence, the number of patients with traumatic injuries visiting emergency departments is rising. If the evidence required to attest to the injuries of victims of accidents and violent crimes is properly managed by emergency department medical staff, it is more likely that judicial institutions will accept the evidence as legally effective.
In this study, we developed a simulation training program so that nurses, who are usually the first medical professionals that patients encounter in an emergency department, can perform forensic nursing interventions, such as recognition of forensic patients and collection of evidence. Following this, we evaluated the effectiveness of this program. The program was developed in three parts by applying the ADDIE design model based on forensic nursing competency. Section 1 was designed to conduct traffic accident simulation without prior knowledge of forensic nursing; Section 2 comprised theoretical lectures and traffic accident simulation through real-time feedback from instructors for acquiring forensic nursing competency; Section 3 evaluated the efficacy of the simulation program by applying it in the domain of child abuse, where forensic nursing is required.
To verify its effectiveness, a control group pretest-posttest design was used. A total of 47 emergency department nurses, each with more than six months of work experience, participated in this research. The experimental and control groups comprised 23 and 24 nurses, respectively. The homogeneity of the experimental group and the control group was confirmed through a preliminary survey on forensic nursing competency, and the training program was implemented for the experimental group. The results showed a statistically significant increase in forensic nursing competency (t=-11.40, p=.000) and performance (Z=-2.521, p=.012) of the experimental group compared to pre-training. Additionally, the results of evaluating the developed training program revealed that the lecture on theory scored 4.79±0.27, simulation education had a score of 4.78±0.29, simulation design scored 4.42±0.45, and satisfaction with the training program had a score of 4.82±0.28, with 5 being the maximum possible score.
The results demonstrated that the forensic nursing competency -based simulation training program developed in this study improved forensic nursing competency and the performance of emergency department nurses. This program can also contribute to defending the legal rights of emergency department patients.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183409

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000169924
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share