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정원카페를 대상으로 한 정원문화 소비 현상 연구 : A study on the phenomenon of the garden culture consumption, targeting the garden cafes

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Authors

김관수

Advisor
성종상
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
정원카페정원정원문화활동정원문화전파공간여가활동공간
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 환경대학원 환경조경학과, 2022.2. 성종상.
Abstract
최근 소득 수준의 증대에 따라 문화 향유의 욕구가 높아지면서 정원은 주택 외부공간에 한정되지 않고 실내정원, 옥상정원 등 일상생활과 결부되어 휴양, 체험, 교육, 먹거리 등 다양한 형태로 이용할 수 있는 공간으로 진화하고 있다. 일찍이 정원문화는 자연과 문화를 배경으로 지역의 자연적 특성에 따라 독특하게 형성된 사회적, 문화적 의미를 내포하고 있으며(한국법제연구원, 2020), 국내 정원의 형태 또한 조선시대, 근대, 남북전쟁 직후, 1990부터 현재까지 계속하여 변화했다.
최근에는 수목원 정원 조성 및 진흥법 아래 정원문화를 확산하고자 하는 노력이 부단히 이루어 지고 있으며, 시민들이 인식하는 정원의 범위도 공적인 공간으로 빠르게 확장되고 있다. 나아가 정원은 이내 소비되는 문화로서 나아가고 있으며, 카페를 비롯한 각종 상업 공간에서 정원들이 들어서고 있다.
특히 정원을 포함한 카페는 도심 외각에서 시작되어 도심지 내에도 빠르게 생겨나고 있다. 수요와 공급 간의 관계는 규명되지 않았으나, 상당히 잘 갖추어진 정원들이 점점 늘어나고 주목받는 바 해당 카페의 수요원인이 정원에 있다고 판단했다.
현재 카페는 현대인의 가장 대중적인 여가 공간 중 하나로 이용되고 있는데, 만약 정원카페가 정원현장으로서 유의미한 의미를 가지고 있다는 사실을 파악할 수 있다면, 현시대의 대중들이 일상에서 쉽게 마주할 수 있는 새로운 형태의 정원 공간이자 정원문화 소비가 일어날 수 있는 공간으로서 의미를 가질 가치가 있을 것이라 예측하였다.
따라서 해당 공간에 대한 인식과 방문 목적, 선호 이유 등을 파악하고 대중들의 어떤 의식을 반영하여 트랜드가 진행되는지 알아보는 과정을 거쳤다. 정원문화가 일어나는 현장으로서 가지는 정원카페의 의미를 알아가는 과정인 만큼, 연구 범위를 명확히 하기 위해 정원카페라는 대상을 파악하고자 하였다. 정원주의 사전 인터뷰 자료가 확보되는 정원과 최근 검색 트랜드 상단에 존재하는 정원카페를 조사하여 연구의 범위에 해당하는 대상지를 선별하였으며, 이후 각 정원카페의 정원주와 방문객을 대상으로 인터뷰 및 설문조사 그리고 활동관찰을 진행하여 분석했다.
그 결과 정원카페는 정원주들이 정원으로 하여금 달성하고자 하는 특정 목적을 실현하는 현장으로서 운영되고 있다는 사실을 확인 하였고, 각기 다른 방법으로 정원문화 활동도 진행하고 있다는 것을 파악할 수 있었다.
또한 정원카페는 방문객들의 정원에 대한 갈증 해소를 해줄 수 있으며, 정원이 주는 공간의 분위기로 인한 만족감을 경험할 수 있게 하는 공간으로 나타났다. 나아가 정원을 경험해보지 못한 방문객들에게도 정원을 가까이 경험하게 만드는 공간으로 작용하여 정원에 대해 관심을 가지게 만들 수 있는 잠재력을 가지고 있는 것이 확인되었다.
이후 정원에서 오는 만족감은 타인에게로의 권유로 이어지고 있음을 확인 할 수 있었으며, 인터뷰 대상 역시 이 과정을 통해 정원을 방문하기 위한 장소로 카페를 선택하게 됐다는 것을 확인하여 이 또한 실제 정원현장의 전파 과정임을 알 수 있었다.
즉 현대적 의미에서 정원카페는 정원문화를 경험하기 위한 대안 장소로 이용되기도 하며, 카페를 목적으로 방문한 불특정 다수의 방문객에게도 정원 공간을 마주할 수 있게 하는 공간으로 작용할 수 있는 정원문화 전파 공간으로 역할하고 있는 것으로 보인다.
With the recent increase in income level, the desire for cultural enjoyment has increased. Soon, the garden was not limited to the exterior space of the house, but was connected with daily life such as indoor garden and roof garden. In addition, the garden is evolving into a space that can be used in various forms such as recreation, experience, education, and food.
Early on, garden culture had social and cultural meanings uniquely formed according to the natural characteristics of the region against nature and culture (Korea Institute of Law, 2020). It has continued to change to this day.
Recently, efforts have been made to spread garden culture under the Arboretum Garden Creation and Promotion Act. As a result, the range of gardens recognized by citizens is also rapidly expanding into public spaces. Furthermore, gardens are moving forward as a culture of consumption, and gardens are entering various commercial spaces including cafes.
In particular, cafes, including gardens, started outside the city center and are rapidly emerging within the city center as well.
The relationship between supply and demand has not been elucidated. However, as the number of well-maintained gardens is increasing and attracting attention, it is determined that the root cause of the cafe is in the garden.
In addition, cafes are being used as the most popular leisure space for modern people. If we can understand that garden cafes have a meaningful meaning as a garden site, it is predicted that garden cafes in the present age are a new type of garden space experienced by the public. It was predicted that it would be possible to recognize the fact that it is being used as a space where garden culture consumption takes place.
Therefore, the public's perception of the space, the purpose of the visit, and the reasons for preference were identified.
And it went through the process of finding out if the trend was going by reflecting the consciousness of the public.As it is a process of understanding the meaning of garden cafes as a site where garden culture takes place, we tried to clarify the scope of the study.
Afterwards, the garden where the preliminary interview data of the owner of the garden was secured, and the garden cafe existing at the top of the recent search trend were investigated, and the target sites corresponding to the scope of the study were selected. Afterwards, interviews, surveys, and activity observations were conducted for garden owners and visitors of each garden cafe and analyzed.
As a result, it was confirmed that the garden cafe is being operated as a site to realize the specific purpose that gardeners want to achieve, and it can be understood that garden culture activities are also carried out in different ways.
In addition, the garden cafe was found to be a space that can satisfy visitors' demands for a garden, and allows them to experience the satisfaction of the atmosphere of the space provided by the garden. Furthermore, it was confirmed that it has the potential to stimulate interest in the garden by acting as a space that allows visitors who have never experienced the garden to experience it up close.
Afterwards, it was confirmed that the satisfaction from the garden leads to invitations to others, and through this process, the interviewees also confirmed that they chose a cafe as a place to visit the garden, indicating that this is also a propagation process of the actual garden site. Could know.
In other words, in a modern sense, the garden cafe is used as an alternative place to experience the garden culture, and it acts as a space where the unspecified number of visitors who visit for the purpose of the cafe can face the garden space. Therefore, the garden cafe is playing a role as a space for spreading garden culture.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183480

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171460
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