Publications

Detailed Information

조선후기 한글장편소설의 서술자 연구 : A Study of the Narrator in Korean Lineage Novels of the Late Joseon Dynasty

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

전기화

Advisor
정병설
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한글장편소설서술자서술의식서술미학소현성록유씨삼대록옥원재합기연하진양문록
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 국어국문학과, 2022.2. 정병설.
Abstract
본고는 조선후기 한글장편소설 , , , 의 서술자에 대한 분석을 통해 그간 고전소설의 전지적 서술자에 결부된 통념 하에서 충분히 조명되지 못했던 한글장편소설의 서술적 특징들을 새롭게 드러내고자 하였다. 나아가 각 작품이 지닌 서술의식의 변전을 통시적으로 살피고, 그 특유의 소설미학을 미시적 서술의 층위에서 규명하면서 한글장편소설의 소설사적 의의를 고찰하는 것을 목표로 삼았다.
Ⅱ장에서는 서사학의 이론적 흐름을 검토하며 연구의 시각을 설정하였다. 이러한 이론적 검토 위에서 본고는 한글장편소설의 서술자가 텍스트와 독자를 매개하는 구체적인 양상 및 이를 통해 발생하는 서사적 효과를 면밀히 분석하면서 한글장편소설에서 특정한 서술의 방식이 촉진된 까닭을 탐구하고 이를 정당하게 평가할 필요가 있다고 보았다. 또한 한글장편소설이 조선후기에 창작되고 향유된 역사적 장르종인 만큼, 소설의 창작과 수용을 둘러싼 당대의 사회문화적 맥락을 고려하며 텍스트의 형식적 특징을 해석하고 평가하는 역사적 서사학의 관점을 견지할 필요가 있다고 보았다.
Ⅲ장에서는 한글장편소설의 서술 양상과 이로 인해 발생하는 효과를 살펴보았다. 구체적으로는 서술자가 소급 서술을 통해 하나의 사건에 관한 여러 인물들의 입장을 부각시키는 양상, 내면 서술을 통해 인물들 간의 미묘한 역학을 드러내는 양상, 정보 제한을 통해 독자들의 몰입을 유도하고 감각적으로 장면을 형상화하는 양상, 논평을 통해 독자들의 수용 방식을 조정하는 양상 등을 살펴보았다. 이러한 검토를 통해 한글장편소설의 서술자가 중심가문의 남성인물 외에도 가문의 경계를 넘나드는 여성인물들에게 두루 조명을 비추며, 인물의 내면과 관계의 역학에 특히 기민한 관심을 기울이고, 서사의 정보량을 조절하여 독자들의 몰입을 유도하며, 독자들과의 이념적 유대를 도모하면서도 독자들의 적극적인 향유와 참여를 자극하는 등의 특징을 지닌다는 점을 보였다. 이와 같이 서술자에 주목한다는 문제의식을 통해 가시화되는 서술적 특징들을 면밀히 살핌으로써 본고는 한글장편소설 서술자에 관한 이해를 보다 정교화 할 필요를 확인하였다.
Ⅳ장에서는 그 이해의 한 시도로서, 한글장편소설의 제작경위 대목을 중심으로 각 작품의 서술의식을 비교 분석하며 그 차이의 의미에 대해 논하였다. 본고는 한글장편소설의 제작경위 대목에서 작품의 내용이 실존 인물들에 대한 사실적인 기록임을 주장하는 가상작가의 형상을, 작가와 서술자를 분리하고 작가와 작품 사이에 안전한 미학적 거리를 설정하면서 한글장편소설의 장르적 규약을 마련한 장치로서 재해석하였다. 또한 한글장편소설에서 훔쳐보거나 훔쳐듣는 인물들, 목격자나 소문 등은 가상작가의 전지적 서술을 합리화하는 장치로 활용되고 있음을 제시하였다. 이때 네 작품의 제작경위 대목에는 일정한 차이가 나타나는바, 본고는 이러한 차이를 한글장편소설이 생산되고 향유되는 사회문화사적 맥락과 결부지어 해석하였다. 이를 통해 한글장편소설사의 전개과정은 역사기록자적 서술의식이 변용되는 가운데 다종다양한 흐름들이 병존하는 다면적인 형태로 이해될 수 있음을 보였다. 한편 본고는 가상작가가 표방하는 서술의식이 서술 전반에 영향력을 행사하는 일종의 문체적 제약으로서 기능하였다고 보았다. 특히 한글장편소설의 서술자가 실존하였던 인간들의 역사를 기록하는 역사기록자를 표방하는 과정에서, 소설의 인물들이 현실적 인간에 가깝게 형상화될 수 있었다고 논하였다.
Ⅴ장에서는 한글장편소설의 소설미학을 서술의 층위에서 재발견하면서 한글장편소설의 소설사적 의의를 정당하게 평가하고 역사화하고자 시도하였다. 동시대 향유된 다른 서사장르들에 비해 한글장편소설에서는 구체적인 관계적 갈등을 겪고 조정해나가는 인물들의 심리 변화가 세밀하게 서술된다. 본고는 서술자의 섬세한 시선과 세세한 서술을 통해 가문 내 구성원들 간의 역학 관계가 사실적으로 재현되는 한편, 인물들이 겉과 속이 다른 입체적이고도 복잡한 존재들로 형상화될 수 있었다고 보았다. 특히 이러한 서술을 통해 여성인물이 복합적 관계망 안에서 기민하게 처신하거나 자신의 내적 갈등을 감추고 적절히 타협하거나 때로는 은밀한 저항 심리를 내보이기도 하는 입체적인 존재로 형상화될 수 있었으며, 이는 다양한 서사장르 가운데에서도 한글장편소설이 상층 여성 독자층에게 호소력을 발휘할 수 있었던 주요한 요인이라고 보았다. 한글장편소설의 소설미학을 당대 독자들의 삶의 맥락과 결부시켜 해석하고, 네 편의 한글장편소설이 내면 서술을 활용하는 다기한 양상을 분석하면서, 본고는 한글장편소설이 수 세기에 걸쳐 생산되고 향유되는 가운데 그 미학을 다각적으로 발전시켜온 역동적 장르임을 보였다.
The aims of this study are to analyze the narrator in Korean lineage novels—particularly in Sohyeonseongrok (蘇賢聖錄), Yussisamdaerok (劉氏三代錄), Ogwonjaehapgiyeon (玉鴛再合奇緣), and Hajinyangmunrok (河陳兩門錄)—and to reevaluate the significance of this genre in Korean literary history. Based on a dichotomy of the modern and premodern, previous studies on the forms of the Korean novel tend to regard the omniscient narrator in premodern Korean literature as irrational, lacking a reasonable understanding of the world. This study reconsiders this biased understanding by reanalyzing the narrator in Korean lineage novels, an important literary genre of the late Joseon dynasty written and read from the seventeenth century through the twentieth century. By scrutinizing the characteristics of the so-called omniscient narrator of Korean lineage novels, this study is intended to dismantle the conventional understanding of not only premodern Korean novels but also the omniscient narrator and to reassess the narrative techniques and aesthetic value of this genre.
The second chapter of this dissertation presents the perspective of this study based on the theoretical review of both classical and postclassical narratology. This review draws on not only the concepts and analysis tools of the structural analysis of narrative but also the perspective of historical narratology, which interprets and evaluates the formal features of a text with consideration of the socio-cultural context surrounding its creation and acceptance. For example, there is almost no evidence about the writers of Korean lineage novels, but many novels following the generic convention of this genre were produced from the seventeenth to the nineteenth century. The textual evidence indicates that these novels were widely read and transcribed by upper-class female readers and hints at the existence of anonymous female writers.
The third chapter presents an analysis and interpretation of how the narrator of each novel tells the story and what narrative effects that causes. The narrator in Korean lineage novels: 1) pays careful attention to female characters who step outside the boundaries of the family [家門], in addition to male characters in the central family of the novels story; 2) describes the characters minds in extreme detail and pays special attention to the dynamics between the characters; 3) controls the amount of information to immerse readers in the story; and 4) stimulates readers to actively make their own judgments and interpretations of the characters. These features have not received sufficient attention in the conventional understanding of the omniscient narrator, indicating that this concept is not precise enough to explicate the characteristics of the narrator of Korean lineage novels. It, therefore, is necessary to further refine the understanding of the characteristics of the narrator of this genre.
The fourth chapter probes the differences between the narrators of the four novels by examining the narrators relationships with the imaginary chronicler character [假想作家] in each novel. In the generic conventions of Korean lineage novels, one or two characters who identify as the writer suddenly appear at the end of the novel and argue that the story is a chronicle of historical figures. The use of this imaginary chronicler not only gives the novelist a safe aesthetic distance from the text but also lowers the entry barriers for readers with negative perceptions of fictional stories. Although the chronicler character does not function as the narrator of the whole novel, it exerts normative influence on the narrative style. The imposition of constraints required to fabricate the fictional story like a historical record results in the genres unique narrative style, such as the narrators equitable attention to all characters and the construction of complex, flawed characters, which makes the story more believable. From a chronological perspective, changes in the use the chronicler character can be found: in the early novel Sohyeonseongrok, the characters publicly claim that the record is true and fair, whereas in the late novel Hajinyangmunrok, there is no presence of a chronicler character, which results in the changes in the narrators attitude and tone. This study argues that this diachronic change is closely related to shifts in the socio-cultural contexts in which the novels were produced and read.
The aim of the fifth chapter is to elucidate the literary achievements of Korean lineage novels in narrative poetics and, in doing so, reinterpret the history of the Korean novel during the late Joseon dynasty. Unlike other contemporary narrative genres, the narrator in Sohyeonseongrok describes not only the characters subtle facial expressions, postures, gestures, tones, and moods but also their inner lives. This detailed narration can be understood as a result of the narrator mimicking the strict, meticulous chronicler. In this novel, a virtuous, married woman carefully watches her husbands unstated signals, reads their meanings, and behaves appropriately, following her husbands will; consequently, she settles within the family. In contrast, another woman who fails to properly position herself within the family meets her death. The elaborate, nuanced narration realistically portrays the power dynamics between family members and discloses to readers the virtuous, married woman characters subtle resistances and secret emotions, not only her inner agony but also her slight contempt for her husband. This chapter presents the argument that the narrators microscopic gaze resonated with the upper-class female readership under the influence of a patriarchal, hierarchical Confucian society.
The later novels retain the narrators microscopic gaze and the meticulous narration of the characters inner lives, but these novels do not repeat the aesthetics of Sohyeonseongrok. Yussisamdaerok, Ogwonjaehapgiyeon, and Hajinyangmunrok each situate a female character in different conditions and emphasize different themes: Yussisamdaerok elegantly depicts the irony of human life, Ogwonjaehapgiyeon convincingly depicts the belief that people can change, and Hajinyangmunrok describes the dynamics of romantic relationships. These differences among the novels, which allow readers to experience diverse aesthetic experiences, contrast with the earlier understanding of Korean lineage novels as a stagnant genre that never matched the achievements of early novel Sohyeonseongrok. These differences instead evidence the dynamic, diverse changes within this genre and its anonymous but remarkable writers and its passionate female readers, who were also anonymous but powerful enough to influence the history of the Korean novel.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183501

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171056
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share