Publications

Detailed Information

지역 환경에 따른 아동의 독립적인 이동성 비교연구 : A Study on the Comparison of Children's Independent Mobility according to Regional Characteristics/ Environment : An example of an elementary school student in Gildong, Gangdong-gu and Gangsang-myeon, Yangpyeong-gun.
강동구 길동과 양평군 강상면의 초등학생을 사례로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이혜진

Advisor
신정엽
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
아동의 독립적인 이동성등하교일상생활 이동물리적 환경이동허가지역 환경 인식지역 안전 인식
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 협동과정 환경교육전공, 2022.2. 신정엽.
Abstract
본 연구는 우리나라 초등학생의 독립적인 이동성(CIM: Childrens Independent Mobility)의 지역별 차이와 관련 요인의 영향력을 측정한 실증적 사례 제시를 주요 목적으로 하였다. 이를 위해 도시와 농촌에 거주하는 초등학교 5학년 학생 194명을 대상으로 자료가 수집, 분석되었다.
본 연구는 다음과 같이 구성되었다. 우선 아동의 독립적인 이동성의 개념, 독립적인 이동성과 아동의 인지, 정서, 신체 발달 간의 관계, 독립적인 이동성의 지역 비교 사례를 고찰하고, 연구의 필요성을 도출하였다. 특히 아동의 독립적인 이동성에 영향을 주는 요소를 개인-가정의 측면, 사회적 측면, 물리적 환경 측면의 세 가지를 중심으로 정립하였다.
연구의 두 번째 부분에서는 사례연구 수행을 위한 연구 분석 방법을 제시하였다. 구체적으로 아동의 독립적인 이동성과 관련 요인을 측정하기 위한 설문 설계 방법을 정리했고, 두 지역 간 비교를 위한 자료 수집 방법을 간략하게 제시하였다.
연구의 세 번째 부분에서는 사례연구의 결과를 제시하였는데, 도시와 농촌 연구지역에 대한 분석과 설문 결과를 제시하였다. 수집된 자료 분석을 통해 사례지역인 도시와 농촌의 지역 환경 차이뿐 아니라, 설문 결과분석을 통해 두 지역 간 아동의 독립적인 이동성 차이와 관련 요인을 탐색하였다. 사례지역인 강동구 길동에 거주하는 초등학생과 농촌지역인 양평군 강상면에 거주하는 초등학생의 독립적인 이동성에는 유의미한 차이가 존재하였으며, 관련 요인의 영향력에도 차이가 있음을 확인하였다.
본 연구의 설문 분석 결과 도시 아동의 독립적인 이동성이 농촌에 비해 높다고 확인되었다. 이렇듯 지역 환경의 차이에 따라 아동의 독립적인 이동성이 다르므로, 아동의 독립적인 이동성 향상을 위해서는 아동이 거주하는 지역 환경을 세심히 분석한 후, 이를 고려한 개별 노력이 필요해 보인다. 예를 들어, 도시의 경우 아동의 독립적인 이동성에 영향을 미치는 요인과 관련하여 추가적인 요인의 보완이 필요해 보이며, 농촌의 경우 지역의 물리적 환경을 극복하기 위해 학교, 보호자, 지역사회 측면의 다각적인 협력이 요구된다. 아동의 올바른 발달에 필수적인 독립적인 이동성의 향상을 위해서는 아동이 거주하는 지역 환경에 대한 올바른 이해와 학교 교육, 부모의 인식, 지역사회 차원의 노력이 필요하다고 판단된다.
The main purpose of this study was to present empirical cases that measure the influence of regional differences and related factors in elementary school students' independent mobility (CIM). To this end, data were collected and analyzed from 194 fifth-grade elementary school students living in urban and rural areas.

This study consisted of the following. First, the concept of independent mobility of children, the relationship between independent mobility and children's cognition, emotion, and physical development, and regional comparison cases of independent mobility were considered, and the need for research was derived. In particular, the factors that influence children's independent mobility were established centering on three aspects: individual-family, social, and physical environment.
In the second part of the study, a research analysis method for conducting case studies was presented. Specifically, a survey design method for measuring children's independent mobility and related factors was summarized, and a data collection method for comparison between the two regions was briefly presented.
In the third part of the study, the results of the case study were presented, and the analysis and survey results of urban and rural research areas were presented. Through the analysis of the collected data, not only differences in the regional environment between urban and rural areas, but also differences in children's independent mobility and related factors were explored through the analysis of the survey results. It was confirmed that there was a significant difference in independent mobility between elementary school students living in Gil-dong, Gangdong-gu, and elementary school students living in Gangsang-myeon, Yangpyeong-gun, a rural area, and there was a difference in the influence of related factors.
As a result of this study, it was confirmed that urban children's independent mobility was higher than that of rural areas. As such, children's independent mobility differs depending on the difference in the local environment, so in order to improve children's independent mobility, it seems necessary to carefully analyze the local environment in which children reside and make discriminatory efforts considering it. For example, in cities, additional factors related to factors affecting children's independent mobility seem to need to be supplemented, and in rural areas, multilateral cooperation in terms of schools, guardians, and communities is required to overcome the local physical environment. In order to improve independent mobility, which is essential for the correct development of children, it is judged that a proper understanding of the local environment where children live, school education, parental awareness, and community-level efforts are necessary.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183541

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000169609
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share