Publications

Detailed Information

학업무기력 초등학생의 교사의 사회적 지지 경험과 요구 : Social Support Experience and Needs of Elementary School Students with Academic Helplessness

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정혜민

Advisor
신종호
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
초등학생학업무기력사회적 지지내용분석
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 교육학과(교육학전공), 2022.2. 신종호.
Abstract
본 연구는 학업무기력을 겪는 초등학생이 지각하는 교사의 사회적 지지와 그들이 바라는 사회적 지지를 파악하고, 이를 바탕으로 교사는 그들에게 사회적 지지를 어떻게 제공하여야 하는지 방향을 제시하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 5, 6학년 학생 259명을 대상으로 설문 조사를 진행, 그 중 9인을 대상으로 면담을 실시하였다. 앞선 설문 조사 결과를 활용하여 학업 무기력 고, 저 집단의 개방형 응답 내용을 분석하여 이를 비교하고, 내용분석법을 활용하여 면담 내용을 분석, 범주를 도출하였다. 이상의 분석 결과를 바탕으로 무기력 완화를 위한 교사의 사회적 지지 제공 방안에 대한 논의를 제시하였다.
개방형 응답 빈도를 비교한 결과 교사의 사회적 지지는 학업무기력 정도에 따라 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 두 집단이 바라는 사회적 지지도 유사하였다. 면담 분석 결과 하위 범주는 효과적 교수, 비효과적 교수, 정서적 지지를 제공하려는 노력, 접근성 결여, 학업 집중 지원, 정서적 지지의 중요성, 민감성과 접근성에 바탕을 둔 관심과 공감, 대면의 기회로 정리되었다. 이에 따른 하위 코드는 모두 18개가 도출되었다. 이를 바탕으로 학업무기력을 겪는 학생을 위한 사회적지지 제공 방안 논의를 제시하였다. 구체적으로 일반 학생들에게 와는 다르게 물리적・심리적 1:1 관계가 요구되었고 이에 기반한 짧고 간명한 설명과 지속적인 예・복습 활동, 교사의 민감성과 애착 관계 형성, 무기력에 공감하는 태도와 평가하지 않을 것이라는 믿음을 주는 것이 중요하였다. 가장 중요한 것은 정서적 지지의 기반 위에 정보적 지지가 제공될 때 학업무기력을 극복하고자 하는 의지가 더욱 잘 형성된다는 것을 밝혔다는 점이다.
본 연구는 학업무기력을 겪는 초등학생들이 지각하고 바라는 교사의 지지를 구체적으로 탐색했다는 데에 의의가 있다. 또 기존의 심리적 완충 이론을 학업무기력이라는 특수한 상황을 고려하여 그 적용 범위를 확장하였다. 또, 초등학교 교사들로 하여금 학업무기력을 겪는 학생들에게 정보적 지지에 우선하는 정서적 지지를 제공할 것을 시사한다는 점에서 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to identify teachers' social support perceived by elementary school students with academic helplessness and the social support they desire, and to suggest directions for how teachers should provide social support to them based on this. To this end, a survey was conducted on 259 students in grades 5 and 6 of elementary school, and 9 of them were interviewed. Using the results of the previous survey, we analyzed and compared the open-ended responses of groups with high and low academic helplessness, and analyzed the interview contents based on the content analysis method and derived categories. Based on the above analysis, a discussion was presented on how to provide teachers' social support for alleviating helplessness.
As a result of comparing the frequency of open-ended responses, it was found that there was no significant difference in teachers' social support according to the degree of academic helplessness. Also, the social support desired by the two groups was similar. As a result of the interview analysis, the subcategories were effective teaching', 'ineffective teaching', 'efforts to provide emotional support', 'lack of accessibility', 'support for intensive study', 'importance of emotional support', interest and sympathy based on sensitivity and accessibility' and 'opportunity to face-to-face'. Accordingly, a total of 18 sub-codes were derived. Based on this, a discussion was presented on how to provide social support for students suffering from academic helplessness. Unlike other students, a physical and psychological 1:1 relationship was required, and it was important to give short and concise explanations, continuous preview and review activities, the teacher's sensitivity and building attachment relationship, an attitude to empathize with helplessness, and the belief that they would not evaluate. Most importantly, it was found that the will to overcome academic helplessness is better formed when informational support is provided on the basis of emotional support.
This study is meaningful in that it specifically explored the teacher's support perceived and desired by elementary school students who fall into academic helplessness. In addition, the scope of application of the existing psychological buffer theory was expanded in consideration of the special situation of academic helplessness. In addition, this study is meaningful in that it suggests that elementary school teachers provide emotional support that takes precedence over information support to students suffering from academic helplessness.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183624

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170416
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share