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현대도시에서의 전기차 보급 변동성에 관한 영향요인 연구 : A Study on the Variability of EV Adoption in Modern Cities: Key Influencing Factors

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Authors

박인수

Advisor
정창무
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
전기차보급 변동성급속 충전완속 충전도시화
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 건설환경공학부, 2022.2. 정창무.
Abstract
본 연구는 전기차의 보급 양상에 따른 전기차 보급 및 확산에 영향을 주는 직·간접적 요소들과 요소 간 상관관계 분석을 통해 전기차 보급 변동성을 규명하고 있으며 현대도시 사회 관점에서의 전기차 보급을 증대하기 위한 도시 사회의 정책적, 사회적 의사결정의 방향성 제시하고 있다. 전기차 보급 및 확산과 관련된 기존 연구들은 대부분 전기차를 제품 관점에서 구매를 촉진 또는 장려하기 위한 요인 분석과 전기차 구매를 저해하는 요인 분석에 중점을 두었다. 또한, 보조금 정책의 타당성, 충전기반시설 접근성 등과 같은 정책의 효과 분석에 대한 광범위한 논의를 하며 전기차 보급을 증가시키기 위한 일반화된 핵심 요인 식별을 시도하였으나 전기차 보급 초기 상태에서의 전기차 구매요인, 전기차 보급 저해 또는 장려 요인 및 기타 전기차 보급 영향요인과 관련된 요인 규명에 그친 바 있다. 따라서 개별국가나 도시의 사회·경제적 성숙도 요인과 기술적 요인에 전기차 보급에 어떤 영향을 미치며, 그에 따른 정책적 시사점 도출에는 한계가 있었다.

본 논문은 기존 연구의 한계를 극복하기 위해 전기차 보급 수준과 개별국가의 사회경제적 여건에 따라 전기차 보급 장려를 위한 자원투입 효과가 달라질 수 있다는 전제하에서 출발한다. 이를 위해, 18개 국가를 대상으로 2010년부터 2019까지 약 10년간의 데이터를 바탕으로 패널데이터를 구성하고 국가별 전기차 보급률 변동과 사회·경제적 정책요인과 기술 정책적 요인 간의 상관관계를 이용하여 특정 시점, 특정 국가의 전기차 보급률 양상을 대변할 수 있는 변이 계수를 조작적으로 정의하였다. 이를 초기, 추격, 성숙 상태의 3단계로 분류하여 그룹별 보급 특성을 설명하고 그룹 간 보급률 성장을 촉진하는 요인을 규명하였다. 이를 통해, 각 국가의 전기차 보급상태 구간(초기, 추격, 성장)별로 전기차 보급에 영향을 주는 요인의 영향도 변화 및 요인을 고려한 정책적, 사회적 적용 및 수용 방향을 제시하며 전기차, 사용자, 물리적 공간, 라이프 스타일 등과 같은 전기차가 운행되는 전체 사이클 관점에서의 전기차 보급상태 및 자원투입 방안에 대한 정책적 시사점을 제시하였다.
This study researches the variability of electric vehicle (EV) adoption through regression analysis among direct and indirect factors influencing the adoption and diffusion of EVs. It also suggests the direction of urban policy and social decision-making to increase the adoption of EVs in modern urban society.

Most of the existing studies that address the adoption and diffusion of EVs focused on factor analysis to encourage the adoption of EVs from a product perspective and factor analysis that hinders the purchase of EVs. Moreover, the existing studies extensively discussed the analysis of the effectiveness of policies such as the validity of subsidy policies and access to charging infrastructure and attempted to identify generalized key factors to increase the adoption of EVs. However, they have only identified factors related to purchase factors, obstacles or incentives, and other factors influencing the adoption of EVs in the initial state of electric vehicle supply. Therefore, there were limitations to formulating policies in accordance with socio-economic maturity factors and technical factors of individual countries or cities that affect the adoption of EVs and in deriving implication policies accordingly.

In order to overcome the limitations of existing research, this paper starts with the assumption that the variable effect of resource input for promoting EV distribution depends on the current level of adoption and the socio-economic conditions of individual countries. To deep dive into the matter, panel data was constructed based on data from 2010 to 2019 for 18 countries. A coefficient of variation representing the pattern of EV adoption in a specific country was manipulated using the correlation between socio-economic policy factors and technical policy factors.

By using the correlation between changes in EV adoption by countries, social and economic policy factors, and technological policy factors, a coefficient of variation that can represent the level of EV adoption in a specific country at a specific point in time is operationally defined. The 18 countries were divided into three stages: initial, pursuit, and maturity, explaining the distribution characteristics of each group, and identifying factors that promote the growth of the penetration rate between groups. Through this, changes in the influence of factors affecting the adoption for each country's EV supply status (initial, pursuit, growth) were revealed, and policy and social application, and acceptance directions were presented in consideration of the change factors.

In addition, policy implications are presented on the adoption status of EVs and resource input methods from the perspective of the entire EV operating cycles, such as the number of EVs, users, physical space, and lifestyle.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183664

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170786
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