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지각된 경제 이동성과 재정 만족도가 시간 절약 서비스 구매에 미치는 영향 : The Effect of Perceived Economic Mobility and Financial Satisfaction on Time Saving Purchase

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Authors

김희재

Advisor
박기완
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
지각된경제이동성재정만족도시간인식자기조절시간절약서비스
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2022. 8. 박기완.
Abstract
최근 공유 경제와 O2O 시장의 성장으로 인해 시간 절약 서비스(time saving service)에 대한 소비자들의 접근성이 높아지고 있다. 이에 본 연구는 지각된 경제 이동성(perceived economic mobility)과 재정 만족도(financial satisfaction)가 시간 절약 서비스 구매에 미치는 영향에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구는 낮은 재정 만족도와 높은 지각된 경제 이동성의 상호작용이 시간 절약 서비스 구매에 미치는 영향을 두 개의 실증연구를 통해 체계적으로 검증하였다. 분석 결과, 재정 만족도가 낮은 소비자들 중 지각된 경제 이동성이 높은 소비자의 경우, 시간에 대한 압박을 더 높게 지각하여 더 높은 시간 절약 서비스 구매의도를 보였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점을 논의하고, 향후 연구 방향성을 제시하였다.
Recently, the growth of the sharing economy and the O2O market has made consumers more accessible to time saving services. Therefore, this study aims to examine the joint effect of perceived economic mobility and financial satiation on time saving service purchases. Two studies provide evidence for the effect of low financial satisfaction and high perceived economic mobility on time saving service purchases. The results revealed that among consumers with low financial satisfaction, consumers with high perceived economic mobility perceived higher pressure on time and showed higher intention to purchase time saving services. This study contributes to the literature by revealing financial satisfaction and perceived economic mobility are personal characteristics that have a significant impact on time-saving service purchasing.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187565

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173123
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