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A Study on South Koreas National Image Strategy : 대한민국 국가이미지전략에 관한 연구: 구조화 이론의 관점에서
From the Perspective of Structuration Theory

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Authors

샤오한

Advisor
정종호
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
InternationalAreaStudies
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(국제지역학전공), 2022. 8. 정종호.
Abstract
A positive national image facilitates a countrys accumulation of national strengths, which is more valuable than the states territory, population, or natural resources; whereas a negative national image is likely to give rise to risks or threats. However, image is intrinsically subjective, leading to the deviation of national image from the countrys real conditions. Therefore, a strategy for managing the countrys overseas national image improvement is indispensable in modern global society. In light of this view, South Korea could be an example to examine a countrys overseas national image strategy, because the state and government of South Korea have made considerable efforts to get rid of negative images. It has drawn attention not only because of its rapid economic growth but also due to its drastic improvement in national image in last few decades. The transformation of international audiences perceptions proves that South Koreas energy input in developing a relatively all-rounded strategy has been efficient and effective.
This thesis attempts to figure out how South Korea has managed to reshape its national image significantly. It firstly examines the transition and status quo of South Koreas overseas national image, in order to set the scene for further research. Secondly, this thesis figures out the South Koreas overseas national image strategies in a chronological order. To achieve this research objective, it arranges the historical development of the states activities in forming, managing, and improving South Koreas overseas national image; and then sorts out major actors that have engaged themselves in this undertaking, examining their contributions and efforts that they have made. Thirdly, this thesis starts its analysis with a major premise that a number of factors have posed influences on the formation and transition of South Koreas overseas national image. Accordingly, it sheds light on the driving forces behind this process by virtue of applying William H. Sewell Jr.s analytical framework of Structuration Theory.
긍정적인 국가 이미지는 국가의 영토, 인구 또는 천연 자원보다 더 가치 있는 국가의 강점 축적을 촉진합니다. 부정적인 국가 이미지는 위험이나 위협을 유발할 가능성이 있습니다. 그러나 이미지는 본질적으로 주관적이기 때문에 국가 이미지가 국가의 실태와 일탈하게 된다. 따라서 현대 글로벌 사회에서 국가의 해외 국가 이미지 향상을 관리하기 위한 전략은 불가결합니다. 이러한 관점에서 한국은 국가와 정부가 부정적인 이미지를 없애기 위해 상당한 노력을 기울였기 때문에 한 국가의 해외 국가 이미지 전략을 검토하는 사례가 될 수 있다. 급속한 경제 성장 뿐만 아니라 지난 수십 년 동안 국가 이미지의 급격한 향상으로 인해 주목을 받았습니다. 국제 청중의 인식 변화는 한국이 비교적 전방위적인 전략을 개발하는 데 투입한 에너지가 효율적이고 효과적이었음을 증명합니다.
이 논문은 한국이 어떻게 한국의 국가 이미지를 크게 재구축했는지 알아내려 한다. 추가 연구의 장을 마련하기 위해 먼저 한국의 해외 국가 이미지의 변화와 현상을 살펴봅니다. 둘째, 본 논문은 한국의 해외 국가이미지 전략을 연대순으로 살펴본다. 이 연구 목표를 달성하기 위해 한국의 해외 국가 이미지를 형성, 관리 및 개선하는 국가 활동의 역사적 발전을 정리합니다. 그런 다음 이 사업에 참여한 주요 행위자들을 분류하여 그들이 한 기여와 노력을 검토합니다. 셋째, 본 논문은 여러 요인들이 한국의 해외 국가 이미지 형성과 전환에 영향을 미쳤다는 주요 전제에서 분석을 시작한다. 따라서 William H. Sewell Jr.의 구조 이론 분석 프레임워크를 적용하여 이 프로세스의 원동력을 조명합니다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187850

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173576
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