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The Effect of Ethnic Minorities Policies of Southeast Asia on Women's Education and Social Advancement : 동남아시아 소수민족에 대한 정책이 여성 교육과 사회진출에 미치는 영향: 라오스와 태국 흐몽여성 비교연구
A Comparative Study of Hmong Women in Laos and Thailand

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Authors

김승민

Advisor
Eun Ki Soo
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
EthnicMinoritiespoliciesHmongwomenLaosThailandEducationAttainment
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(국제지역학전공), 2022. 8. Eun Ki Soo.
Abstract
소수민족의 복잡성과 태국 또는 라오스 정부와의 관계는 소수민족 정책을 수립하는 발판의 역할을 한다. 소수민족 정책은 대개 개별 민족 집단을 발전시키고, 국가와의 관계를 형성하는 방편이 된다. 한편, 소수민족은 소수민족 정책을 통해 지속적인 발전에 필요한 영역을 맞닥뜨리게 된다. 소수민족의 발전을 위해, 소수민족은 주로 정부가 발표한 소수민족 정책을 채택하고 준수함으로써, 자신의 존재에 대한 인실을 높이기 위해 근본적인 요소들을 충족시키려고 노력한다. 이 요소들은 초등 및 중등 교육, 직업 교육과 훈련, 그로 인한 경제 활동 및 사회 참여 학습을 포함한 교육 전반을 포함한다.
흐몽족은 동남아시아의 소수민족정책을 통해 전례에 없던 반절을 이룬 대표적인 소수민족 집단이다. 특히 소수민족정책을 기반으로 교육발전이 이루어졌다. 독립 집단이자 소수민족인 흐몽족은 라오스, 태국, 베트남, 미얀마 등 동남아시아 산악지대로의 대규모 유입을 통해 확산됐다. 증가하는 한족 인구로 인해 18세기에 중국에서 동남아시아 국가들로 그들은 추방되었다. 그 후, 대규모의 흐몽족들이 태국으로 추방되었고, 또 다른 흐몽족 집단들은 깊은 밀림으로 탈출하여 자급자족을 하였다. 이러한 태국과 라오스에서 거주하고 있는 흐몽족의 정착 방식의 차이는 각 국가와의 관계형성, 또한 전반적인 발전, 교육 및 사회, 경제참여에 주도적인 요소가 되었다. 그리하여 실질적으로, 라오스와 태국의 흐몽족이 다양한 교육을 받을 수 있도록 국가 내 소수민족정책이 결정되었다. 라오스의 경우는 문해력, 초등교육, 취학률 증가 등에 기초교육 형태에 주안점을 두고 있다. 반대로, 태국 흐몽족 같은 경우 태국어를 구사하기 위한 전제조건으로 기초교육 보다는 직업 훈련, 생활기술, 농업, 노동 사회 참여 등 경제활동을 준비하는데 중점을 둔 교육이 집중되었다.
그럼에도 불구하고, 태국과 라오스 이 두 국가는 지속적인 공통의 어려움이 있었다. 라오스와 태국의 흐몽족은 각 국가 안에서 자신들의 발전과 자치를 위해 끊임없이 투쟁을 했다. 계급과 성별에 따라 분류된 사화의 일부인 흐몽적 여성들은 다른 차원의 차별과 투쟁에 직면하고 있다. 문맹, 성희롱, 노예화, 빈곤, 위험한 환경의 긴 역사는 부계사회 아래 흐몽족 여성들의 착취를 초래했다. 그들은 공동체적이고 가족 지향적인 사회에서 계층화에 의해 제약을 받아왔다.
흐몽족 내에서 남녀 학력과 교육성과의 격차를 줄이기 위한 방안으로, 흐몽 여성들이 교육을 받을 수 있는 기회가 정부가 세운 소수민족정책을 통해 주어졌다. 교육의 기화는 그들이 어느 정도의 성과를 낼 수 있도록 이끌어 주었고, 교육을 통해 경제활동과 사회참여에 전보다 적극적으로 임할 수 있게 되었다. 특히나, 소수민족 정책은 흐몽족 여성들이 문맹 퇴치, 초•중•고등교육, 직업학교 등 다양한 형태의 교육을 받을 수 있도록 주도했다. 교육을 받은 흐몽족 여성들은 집안 부계사회의 가족형태 안에서 자신의 의견을 표출 할 수 있게 되었다. 또한, 과거 흐몽 여성들의 의례적이고 전통적인 풍습인 가사 장려와 육아, 또는 배필을 조력하는 것에 모든 것을 전념하였다면, 교육의 기회와 달성으로 인해 흐몽족 여성들은 농촌과 도시지역에서 그들만의 사회공동체를 형성하여, 경제활동을 공유하고 지지해주는 관례를 쌓기도 한다. 태국 흐몽족 여성들은 자라면서 자신이 받지 못한 교육의 기회를 보상받듯이, 그들의 자녀들이 풍부한 인프라와 더 나은 학교 제도하에 제대로 교육을 받을 수 있도록 자발적으로 거주지를 옮기기도 한다. 또 다른 예로, 라오스의 흐몽족 여성들은 교육을 통해 습득한 기술과 지식을 경제활동에 활용함으로써 국가적 차원에서의 빈곤율을 완하는데 기여하였다.
The complexity of minorities and their relationship with the Thai or Laotian government serve as a stepping stone in establishing minority policies. Ethnic minorities' policies are usually structured to develop individual ethnic groups and form relationships with the nation-state. Additionally, minorities face parts that need continuous development through minority policies. For the development of ethnic minorities, minorities usually try to meet fundamental factors to raise awareness of their existence by adopting and complying with the state-announced ethnic minority policies. The factors encompass basic education, including primary and secondary education, vocational education and training, economic activity, and social participation.
The Hmong group is the representative ethnic minority group that has tremendously achieved unprecedented development through the ethnic minority policies in Southeast Asia. In particular, the development through education was made based on ethnic minority policies. The Hmong, an independent population, have been spread through large-scale influx into the mountainous regions of Southeast Asia, such as Laos, Thailand, Vietnam, and Myanmar. The mounting population of the Han Chinese expelled them from China out to the southeast Asian countries in the 18th century. Subsequently, thousands of Hmong were expatriated to Thailand, and other masses escaped to the deep jungle in Laos to live and shift for themselves. Such differences in settlement styles of the Hmong people living in Thailand and Laos have also been a leading factor in forming relationships with the state, overall development, and the beginning of education and social and economic participation. In particular, ethnic minorities policies in the country were resolved so the Hmong people in Laos and Thailand could receive divergent education. In the case of Laos, the main focuses of the educational forms were literacy skills, primary education, and an increase in the enrollment rate. On the contrary, in the case of the Thai Hmong people, education focused on preparing for economic activities such as vocational training, living skills, agriculture, labor, and social participation rather than emphasizing basic education as a given prerequisite for speaking Thai.
Nevertheless, there was a common difficulty that persisted. The Hmong in Laos and Thailand faced a constant conflict for their development and autonomy against the national state. Hmong women, part of a society classified by class and gender, face different levels of discrimination and struggles. The long history of illiteracy, sexual harassment, enslavement, poverty, and a hazardous environment has led to the exploitation of Hmong women under the paternal community. They are constrained by social stratification in a communal and family-oriented society.
As a way to narrow the gap between mens and womens educational levels and attainment within the Hmong group, the opportunity for Hmong women to receive an education was given through the ethnic minorities policies established by the national government. The educational opportunities led them to a certain degree of attainment, including eradicating illiteracy, primary and secondary education, and vocational schools. These allowed them to be involved in economic activities and social participation. As a result, the educated Hmong women have become able to express their opinions to male figures within the form of the paternal society of the family. In addition, if the traditional and ritualistic customs of Hmong women of the past were devoted to encouraging housework, child raising, and submitting to their husbands for their own contentment, Hmong women grew to form their own social communities in rural and urban areas to share and support economic activities. Just as though Hmong women were compensated for the opportunity of education they had not received while they grew up, Thai Hmong women voluntarily moved their residences to ensure that their children received proper education under abundant infrastructure and better school systems. As another example, Hmong women in Laos contributed to alleviating the poverty rate on a national scope by utilizing skills and knowledge acquired through education in economic activities.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187859

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172228
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