Publications

Detailed Information

Gender Gap Reversal in Education in the Philippines: Examining Historical Trends and Government Responses : 필리핀 교육의 성별 역전 현상: 역사적 동향과 정부 대응 분석

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

Choi Seung Hye

Advisor
Oh Yoon Ah
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
ReversalinGenderGapGenderdisparityinequalityeducationeducationpoliciesPhilippines
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(국제협력전공), 2022. 8. Oh Yoon Ah.
Abstract
Around the world today, gender equality refers to reducing the inequality gap that has kept females discriminated and disadvantaged over men. However, the Philippines shows a reversed gender gap where girls have been outperforming boys in all education levels. In fact, the education rate of girls has advanced so high that today boys must catch up with the girls. Until recent years, the reverse in gender gap has widened significantly demonstrating the stagnation of boys educational attainment in primary, secondary, and tertiary education. This has created a concern for the Philippines in recent years. Since the crossover 50 years ago, the gap has not shown any indication of narrowing down. With lower enrollment rates and higher school dropouts found in boys, boys continue to be challenged to complete their basic education. To present this unique phenomenon seen in the Philippines, this research explored the historical data on gender disparities in education and analyzed the Philippine legislations and policies issued by the Department of Education. The policies were first analyzed to examine how the government has dealt with the situation to reduce the widening gender disparities between boys and girls.
This research aimed to examine how the government has responded to such phenomenon. However, upon examining the policies, this study found that there were no cases where the reverse in gender gap was addressed in policies. Rather, the government has shown to have neglected to mandate policies responding to the situation and challenges of boys. Throughout the education related policies issued from 1990 to 2020, no policy or programs have responded to the boys underachievement and low participation in education to reduce the widened gender gap reversal.
오늘날 남녀의 성 평등을 위한 노력들은 여성이 남성에 비해 차별받거나 불이익을 받는 것에 대한 격차를 줄이는 것에 초점을 두었 습니다. 이러한 격차를 줄이기 위한 국제사회의 노력은 여성의 교육 접 근성과 교육 참여를 높이는데 집중해왔습니다. 그러나 필리핀은 다른 현 상을 보이고 있습니다. 교육에 있어서 여학생들이 남학생들을 능가하는 역전된 성별 격차를 보여줍니다. 최근까지 성별 격차의 역전 현상이 크 게 확대되어 초, 중, 고등 교육에서 남학생의 학력 정체를 볼 수 있습니 다. 이러한 역전 현상과 남학생들의 낮은 교육률 및 높은 고등학교 중퇴 율은 필리핀 교육 제도에 있어서 큰 악영향으로 보여집니다. 이 연구는 필리핀에서 볼 수 있는 독특한 현상을 분석하기 위해 교육의 성별 격차 에 대한 역사적 데이터를 탐색하고 교육부에서 발표한 필리핀 법률 및 정책을 분석했습니다. 정부가 이러한 성별 격차를 줄이기 위해 어떻게 대처했는지 살펴보기 위해 정책을 먼저 분석했습니다.
본 연구는 이러한 현상에 대해 정부가 어떻게 대응하고 있는지 살펴보는 것을 목적으로 하였지만 정책을 검토한 결과, 정책에서 성별 격차의 역전을 다룬 사례는 없었습니다. 오히려 정부는 남학생들이 겪는 문제에 대응하는 정책을 세우는 것을 소홀히 했음을 보여줍니다. 1990년 부터 2020년까지 발표된 교육 관련 정책 전반에 걸쳐 확대된 성별 격차 를 줄이기 위한 정책이나 프로그램은 남학생들의 낮은 교육률에 대응이 없었습니다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/187893

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173849
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share