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2019년 스페인 선거에서 극우정당 의 성공과 유권자의 이념 지향 : The success of the far-right party and the ideological orientation of voters in Spain's 2019 election

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Authors

세자르 아우구스토 리바스 라미레스

Advisor
한정훈
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
신생정당
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(한국학전공), 2022. 8. 한정훈.
Abstract
When the Spanish far-right party, Vox, won 12 of the 109 seats in the Andalusian parliament in 2018, Europe's far-right exceptionalism in Spain ended. Until then, Spanish politics had been free from the existence of far-right politicians in national and regional parliaments. This paper aims to find the reasons for the success of Vox in the November 2019 general election in Spain. It concludes that the factors behind this success are based on political mobilization strategies and political competition factors.

It has been argued that the far-right phenomenon in Europe has been frequently related to the term populism, and that there is an increasing tendency in its presence. There are many arguments in favor of this hypothesis, but there are many arguments that question whether it is appropriate to apply the term populism to define political parties, especially in the case of Vox in Spain. The term "populism" is not sufficiently defined academically and is likely to be used in accordance with the partisan interests of the political world. Therefore, this paper avoids the use of the term 'populism' to explain Vox's election success. Instead, it analyzes the Spanish people's self-political ideology; Vox's mobilization strategies; and political competition factors among Spanish right-wing parties. The results of the analysis are as follows.

First, the Spanish people's self-political ideology (PSI) shows that the people's political ideology has not changed significantly. Therefore, it can be concluded that current Vox voters had the same political ideology before and after the party existed. On the other hand, according to the Spanish people's evaluation of the political parties' ideology (PPI), the people's evaluation of right-wing parties has changed remarkably. In this paper, this is interpreted because of the mobilization strategy of the Spanish new political parties that emerged from 2015 to 20019, and the factors related to the competition for leadership within the political right parties.

Second, Vox proved its differentiation from the rest of the political parties through a mobilization strategy based on the conceptual framework of political marketing 3.0. These differentiation points are: (1) a sophisticated political proposal focused on a wider age group of voters'; (2 An intensive use of the two basic strategies in the political marketing 3.0 framework: co-creation and collaborative financing; (3) development of new communication styles featuring narrative gestures to create an emotional impact in the electorate; (4) a message and brand building exclusively developed throughout social media, ad without the support of the traditional media.

Third, as a result of analyzing how Vox entered the framework of partisan leadership competition in the right-wing area, competition in the political right-wing area intensified as the Kuomintang suffered a long-term crisis in legitimacy and popularity after the Aznar administration. At this time, Vox, with a relatively aggressive strategy and identified as a far-right ideology party, proved that it's approach to political communication has been more effective in persuading voters than those of the more centrist Ciudadanos and the traditional People's Party (PP).

The purpose of this analysis is to add on the creation new knowledge, approaches, and questions to political debates related to the rise of the Spanish far-right party. The findings outlaid in this work could serve as a warn of the dangers within the current liberal democratic systems, thus contributing to the appropriate development of the current democratic state.
본 논문은 스페인 극우당인 복스(Vox)가 스페인 2019년 11월 총선거에 이룬 성공의 이유를 알아보는 것을 목적으로 하고, 스페인 복스 2019년 11월의 총선거 성공 요인은 스페인 국민들의 자가 정치적 이념의 변화가 아닌 정당들의 동원 전략 그리고 정치의 우파 경쟁에 근거를 둔다고 결론한다. 극우당인 복스가 2018년 안달루시아 의회의 109석 중 12석을 얻었을 때, 유럽의 스페인 극우 예외주의는 종식되었다. 그때까지 스페인 정치는 국가 및 지역 의회의 극우 정치주의자 들의 존재로부터 자유로웠다.

유럽의 극우 현상은 학계의 큰 관심을 받으며 포퓰리즘이라는 용어와 자주 관련돼 왔고 유럽에서도 포퓰리즘이 증가하는 경향이 있다는 주장이 제기됐다. 이 가설에 찬성하는 많은 주장들이 있지만, 스페인의 경우에 포퓰리즘이라는 용어를 적용하는 것이 적절한지에 대해 의문을 제기하는 주장들도 많다. "포퓰리즘"이라는 용어는 학술적으로 충분히 정의되지 않았기 때문에 정치계의 당파적 이익에 맞게 사용될 가능성이 높기 때문이다. 그러므로, 본논문에서는 복스의 선거 성공을 설명하는 과정에서 '포퓰리즘이'라는 용어 사용을 지양한다. 그 대신 스페인 극우당의 선거 성공의 이유를 찾기 위해 스페인 사람들의 자가 정치적 이념에 대한 평가; 복스의 동원 전략; 스페인 우파 정당들 간의 정치적 경쟁; 이 세 주제에 대한 지표와 사건들을 바탕으로 분석한다. 분석의 결과는 다음과 같다.

첫째, 스페인 사람들의 정치적 자가 이념에 대한 평가(PSI)에 의하면 국민들의 정치적 이념에는 변화가 크게 없었고, 따라서 현재의 복스 유권자들은 이 당이 존재하기 전과 후에 동일한 정치적 이념을 가지고 있었다는 결론을 내릴 수 있다. 반면, 스페인 사람들의 정당에 대한 정치적 이념의 평가(PPI)에 의하면 국민들의 우파 정당들에 대한 평가는 눈에 띄게 변화한 것을 볼 수 있다. 본 논문에서는 이를 스페인 정당들의 동원 전략과 우파 정당들의 경쟁력의 영향을 받은 결과로 해석한다.

둘째, 복스는 정치마케팅 3.0의 개념적 프레임워크를 기반으로 한 동원 전략을 통해 나머지 정당들과 차별화를 입증했다. 정치마케팅 3.0의 차별화 전략은 다음과 같다. (1) 더 넓은 연령 투표자의 목표 그룹을 위해 정교하게 만들어진 정치적 제안; (2) 3.0 정치 마케팅 환경의 기본 전략의 집중적인 사용: 공동 창조와 협업 경제; (3) 명성을 얻기 위한 강력한 제스처를 포함한 서사적 서술을 특징으로 한 새로운 커뮤니케이션 스타일의 개발; (4) 전통적인 미디어의 지원 없이 소셜 미디어만을 통한 브랜드와 메시지의 구축.

셋째, 복스가 우파 영역에서의 당파적 주도권 경쟁의 틀에 어떻게 진입했는지를 분석한 결과, 우파 표심을 단일화할 수 있었던 Aznar 정권 이후 국민당이 정당성과 인기에 장기적 위기를 겪으면서 정치 우파 영역에 경쟁이 심화되었다. 이 때 상대적으로 공격적인 전략과 극우 이념을 가진 복스가 정치적 노선이 더 중도적인 시우다다노스보다 유권자들을 설득하는데 더 효과적이라는 것이 입증되었다.

본 분석의 목적은 스페인 극우세력의 부상과 관련된 정치적 논쟁에 새로운 지식, 접근 방법 및 질문을 제공하는 것이다. 이는 현재의 민주주의 체제들이 가지고 있는 위험성을 경고 함으로서 현재의 민주주의 국가의 적절한 발전에 기여하도록 한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187913

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171987
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