Publications

Detailed Information

초연결사회 속 현대인의 몸 표현 연구 : Transhuman Portraiture: New Expressions of the Body in a Hyper-connected Society
나의 작품을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김태연

Advisor
김성희
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
초연결다중자아유동성연결성트랜스휴먼현대인
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 미술학과, 2022. 8. 김성희.
Abstract
본 논문은 2018년부터 2022년까지 제작한 회화, 입체, 디지털 작업을 연구대상으로 한다. 본 논문의 목적은 나의 작업을 토대로 작업창작의 계기, 작업의 내용, 표현의 방식, 조형적 특징과 그 의의를 연구하는 것으로 한다.
초연결사회로 진입한 한국 현대인의 변화하는 자아와 신체가 가지는 특성을 동아시아의 몸의 개념을 통해 새롭게 표현하는 것을 핵심 주제로 한다. 인터넷과 함께 성장한 나는 온라인 활동 속 인간관계를 통해 사회를 경험한다. 온라인과 단절된 경험으로 신체적 이상 상태를 경험한 2018년부터 초연결사회 속 다중자아와 공존하는 신체를 가진 현대인의 몸을 주요 주제로 작업해왔다.
현대인의 몸 표현 연구는 다음과 같은 질문을 기반으로 한다. 첫째, 초연결사회는 현대인에게 어떠한 변화를 주었는가? 둘째, 초연결사회 현대인의 몸과 동아시아적 몸 개념 확장은 어떠한 조형적 특성을 가지는가? 셋째, 현대인 다중자아의 형상은 어떠한 형태로 존재하는가? 넷째, 현대인 신체를 어떠한 시각과 물질로 풀이하는가? 다섯째, 나의 작업은 어떠한 전통성, 현재성, 개성을 가지고 있는가?
제Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성, 내용 및 연구 진행 방법, 작업 연구의 중요성을 정리한다.
제Ⅱ장에서는 초연결사회로의 변화 속 몸의 연결성과 유동성을 분석한다. 첫째, 초연결사회가 형성되는 특징인 연결성과 그로 인해 발생하는 한계의 현상을 연구한다. 둘째, 정신, 신체, 우주가 공존하는 동아시아 고유의 몸 개념을 초연결사회 속 몸에 대한 개념으로의 확장 가능성을 도출한다. 셋째, 다중 생성되는 현대인의 자아분석과 이에 따른 불안정한 몸에 대한 인식을 탐구한다.
제Ⅲ장에서는 나의 작업에서 나타나는 초연결 현대인의 변화된 몸을 상징하는 표현을 다룬다. 첫째, 연결을 기반으로 한 초연결 현대인 표현을 연결혈자리 개념을 통해 제시하며 링크선과 중층 픽셀, 온라인 교류관계 시각화 과정을 분석한다. 둘째, 몸과 다중자아의 공존 형태를 변형된 눈동자 표현, 다중자아와의 공존 표현, 유동적인 자아의 형태 표현을 통해 제시한다. 셋째, 초연결 몸의 신체적 변화 표현을 동아시아 장부도에서 확장되는 신체 형상, 변화하는 트랜스휴먼, 탈신체관의 상징을 통해 강조한다.
제Ⅳ장에서는 변화로 인해 발생하는 초연결 현대인의 변화 부적응 표현을 제시한다. 첫째, 초연결 속에서 소외되는 관계의 형상을 기괴함, 비운적 요소, 변질된 소통으로 작업에서 시각화하고 그 과정을 분석한다. 둘째, 자아의 다중과 혼란의 표현을 노출된 자아와 불안감, 자아의 부조화와 혼란, 익명자아의 폭력성의 표현을 통해 알아본다. 셋째, 신체의 변화 속에서 느끼는 현대인의 불안감 표현을 신체 탈착, 신체의 비자연적 변형, 신체의 간과와 소외감들을 상징하는 작업표현을 통해 제시한다.
제Ⅴ장에서는 작업에서 사용된 동아시아 회화재료의 확장 적용과 혼합입체, 디지털기법의 분석을 통하여 재료기법의 절충을 통해 전통과 현재의 연결을 제안한다.
나는 동아시아 전통 신체관과 회화를 계승하며 나아가 현재 변화하는 현대인 몸의 다양성을 담을 수 있는 작업을 모색한다. 본 연구를 계기로 작업 과정을 더 깊이 추구하여 새로운 인물표현의 가능성을 발견하기 희망한다.
This thesis studies the paintings, three-dimensional artworks, and digital artworks that I created from 2018 to 2022. Through close examination of my practice, my objective is to explore what inspired me to create these works, what they are composed of, how my artistic intention is expressed through them, and how their characteristics can be contextualized within a wider cultural and historical discourse.
A key theme of my study will consider how a unique concept of the body within East Asian theory can be used to re-define and express the changing relationships that Koreans have with their bodies and identities within a modern society that is becoming increasingly hyper-connected. As a member of a generation who grew up with the internet, I have experienced this society through extensive interactions with others in online space. Since 2018, when I became ill after I got disconnected from the online world, I have created artworks that explore the theme of the contemporary individual, whose body exists as a multiplicity of identities within the networks of our hyper-connected society.
My study of how the modern individual expresses this changing relationship with their body is guided by a number of questions, including;
1. What changes has a hyper-connected society brought about for its population? 2. What are the characteristics of a visual art that explores both an East Asian inspired understanding of the body as well as ideas of the hyper-connected contemporary body? 3. What do the contemporary individuals multiple identities look like? 4. What are the visual expressions and materials used to express the contemporary individuals body in my works? 5. How do I define my work in terms of art historical traditions, modernity and individuality?
Chapter Ⅰ provides an overview of the study, including the objective, content, methodology, and relevance of the study.
Chapter Ⅱ examines the connectivity and fluidity of the body amid societys transition into a hyper-connected state. Firstly, the phenomena of connectivity, and its limitations, are studied. Secondly, I explore East Asias unique concept of the body, which is characterized by co-existence of spirit, body, and space, and the potential of this concept to inform ideas of the body in a hyper-connected society. Thirdly, the contemporary individuals multiple identities are analyzed, and the resultant perception of the body as unstable is examined.
Chapter Ⅲ covers how my artworks express the changes experienced in the body of the hyper-connected individual. Firstly, the concept of a hyper-connected meridian is used to express an experience of the modern world that is characterized by connectivity. The process of visualizing connecting links, pixels with multiple meanings, and online interactions is analyzed. Secondly, how the body and its multiple identities co-exist is portrayed through the altered forms of eyes, the co-existence of multiple identities, and the fluid shape of the self. Thirdly, changes in the hyper-connected body are highlighted by expressing the body as an expanded version of the traditional East Asian human-body-organs diagram, revealing the transhuman state implicit in multiple identities and online existences.
Chapter IV describes the difficulties that individuals face as a result of their inability to adapt to this new transhuman condition. Firstly, I describe how my work explores marginalized human relationships in the hyper-connected society, through the painted visualization of strangeness, tragic elements, and an ironic deterioration in communication. Secondly, I explore the chaos caused by having multiple identities, including the anxiety felt about ones true identity being exposed, confusion caused by having multiple identities, and the violence caused by anonymous online identities. Thirdly, I explore how the sense of uneasiness experienced by the contemporary individuals changing relationship to the body is visually expressed in my artworks through unnatural physical distortion, disassociation with the body, and the portrayal of marginalization.
Chapter V proposes the importance of the continued development of the application of East Asian painting materials in order to garner connections between traditional and present day techniques; specifically the introduction of sculptural objects and other digital technologies within the context of East Asian painting.
I seek to create artworks that continue to explore the relevance of the traditional East Asian idea of the body as well as the traditional idea of painting, while using them to convey the contemporary individuals evolving relationship with the body. I hope that this study helps me to develop a deeper understanding of my artistic process, and to find new possibilities of expression in the genre of portraiture.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187989

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171719
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share