Publications

Detailed Information

다층적 서술 구조를 통한 인식의 상호성을 구현하는 작품 연구 : A Study on the Perception of Mutuality through Multi-Layered Narrative Structure

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박선호

Advisor
오인환
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
리서치다층적서술포스트프로덕션재맥락화상호성공존researchmulti-layerednarrativepostproductionrecontextualizationmutualitycoexistence
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 서양화과, 2022. 8. 오인환.
Abstract
본 논문은 사회 속에 규정된 문화적 기표를 미술을 통해 다층적으로 재맥락화하고, 다층적 서술 구조와 시점 이동을 통한 인식의 상호성을 구현하는 본인의 작품을 분석한다. 내가 특별히 주목하는 문화적 기표는 미디어를 통해 전달되거나 삶 속에서 쉽게 접할 수 있는 텍스트와 이미지를 통해 드러난다. 문화적 기표는 사회의 규범과 가치 체계가 반영된 것으로 한 사회에서 통용되는 보편화된 메시지와 관점을 전달하며 문화의 수용과 연결된다.

본인은 1990년대에 태어나 인터넷과 미디어를 통해 다양한 정보, 이미지 그리고 이야기를 접하고 이를 삶의 일부로 자연스럽게 받아들였다. 한편, 디지털 미디어 환경에서 유통되는 이야기와 이미지는 미시사를 충분히 포함하지 않는다고 느낀다. 본인은 누군가의 이야기는 보편 역사에 기록되고, 누군가의 이야기는 기록되지 않는 현상과 문화가 이 같은 차이를 수용해온 과정에 의문을 가진다. 앞선 문제의식을 토대로 본인은 작품 제작을 통해 충분히 기록되지 않은 이야기를 발굴하고 작품에 포함했다.

나의 작품은 이러한 과정을 통해 일방향적인 역사 서술인 보편 서사가 아닌 다층적이고 미시적 관점을 제시하는 이야기를 내세운다. 작품은 기존의 문화 생산물과 잊히거나 충분히 기록되지 않은 자료를 뒤섞기 위해 두 가지 편집 방식을 활용한다. 편집을 통해 제작한 작품은 보편 서사에 대항하는 성격을 가지며 인터넷 기반의 소셜미디어에서 유통되는 이미지의 첨단 소비 방식과 대비되는 성질을 띤다.

이 같은 제작 방식은 기존의 역사 서술을 부정하는 것이 아니라 기존 역사와의 공존을 도모하고 다양한 시점을 활용한 다층적 서술을 제안하기 위한 나의 전략이다. 또한 작품은 보편 서사와 대안 서사의 차이를 드러내며 두 서술 사이 인식의 상호성을 구현한다. 이처럼 나의 작품은 사회 속에서 기록되어야 마땅할 이야기를 보존하는 또 다른 문화적 생산물이 되며 사회 속에 속하지 못한 것들의 새로운 기억을 구축한다. 나의 작품은 이 같은 방식을 통해 나와 다른 여성 그리고 모든 타자와의 공감 경험을 제공하고, 미술과 삶의 상호적 인식을 도모할 것이다.
This study analyzes my work, which recontextualizes the cultural signifiers defined in society in multiple layers through art and embodies the perception of mutuality through a multi-layered narrative structure and perspective shift. The cultural signifiers I pay special attention to are revealed through texts and images conveyed through media or easily encountered in life. Cultural signifiers reflect the norms and value systems of society, convey universal messages and perspectives commonly used in a society, and are connected with the acceptance of culture.

I was born in the 1990s, and I came across various information, images, and stories through the Internet and the media. I naturally accepted them as a part of my life. On the other hand, I feel that the stories and images circulated in the digital media environment do not sufficiently contain the microhistory. I have doubts about the phenomenon of someone's story being recorded in the universal history while someone else's story is not recorded, and the process by which culture has accepted this difference. Based on this problem, I discovered stories that were not sufficiently recorded through the production of works and included them in the works.

Through this process, my work presents a story with a multi-layered and microscopic perspective rather than a universal narrative that is a one-way historical narrative. The work utilizes two editorial methods to intermix existing cultural products with forgotten or under-recorded materials. The work produced through editing has a character that opposes the universal narrative and contrasts with the cutting-edge consumption method of images circulated on internet-based social media.

This production method is not intended to deny the existing historical narrative but is my strategy for promoting coexistence with the existing history and presenting a multi-layered narrative utilizing various viewpoints. Furthermore, the work reveals the difference between the universal narrative and the alternative narrative, embodying the perception of mutuality between the two. In this way, my work becomes another cultural product that preserves the stories that should be recorded in society and builds new memories of things that do not belong to society. Accordingly, my work will provide an experience of empathy with myself, other women, and all the Others, and promote mutual awareness of art and life.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/187990

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172861
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share