Publications

Detailed Information

Social media and The International Volleyball Federation : 소셜 미디어와 국제 배구 연맹: 팬의 페이스북 참여에 대한 동기부여 요인
The motivation drivers of the fans engagement on Facebook

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

사라

Advisor
KIM, Kihan
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
SocialMediaSportsMotivationFanEngagementSportsMarketingFacebook
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공, 2022. 8. KIM, Kihan.
Abstract
Sports fans establish special and engaging relationships, both offline and online, with their favourite sports in general federation in particular. However, in relation to social media, research on the engagement of sports, fans are still limited. The aim of this study was to understand how the FIVB motivating their fans to engage on Facebook, also was to identify the FIVB Facebook content that drive the fans to interact on its official Facebook page Volleyball World. In addition to understand the potential relation between the Fan behavioural and the motivational drivers. Seven motives (Information, Entertainment, Personal identity,
Integration and social interaction, Empowerment, Remuneration, and Brand-Love) and the social media fan engagement behavioural have been considered following the Uses and Gratifications approach. There were three elements of online engagement behaviours investigated (Consumption, Contribution, and Creation).
Between October and November 2020, a web-based survey was done via Google Form online survey among volleyball fans of the International Volleyball Federation official page on Facebook, generating 310 responses. Consumption, contribution, and creation were primarily driven by Information, Empowerment and Brand love. This study adds to the emerging research in sports marketing literature on the use of
social media, thereby revealing new ways for managers to reach their fan base online.
스포츠 팬들은 그들이 좋아하는 스포츠와 관련하여, 특히 일반 연맹과 오프라인 및 온라인 모두에서 특별하고 매력적인 관계를 맺는다. 그러나, 소셜 미디어와 관련하여, 스포츠 참여에 대한 연구 및 팬에 대한 연구는 여전히 제한적이다. 이 연구의 목적은 팬 행동과 동기 부여 요인 간의 잠재적 관계를 이해하는 것 이외에도, FIVB가 어떻게 그들의 팬들이 페이스북에 참여하도록 동기를 부여하는지 이해하는 것이었고, 또한 공식 페이스북 페이지인 Volleyball World에서 팬들이 상호작용하도록 하는 FIVB 페이스 북 콘텐츠를 확인하는 것이었다. 7가지 동기(정보, 엔터테인먼트, 개인 정체성, 통합 및 사회적 상호 작용, 권한 부여, 보수, 브랜드-사랑)와 소셜 미디어 팬 참여 행동은 이용과 만족 접근법에 따라 고려되었다. 조사된 온라인 참여 행동에는 세 가지 요소(소비, 기여 및 창조)가 있었다. 2020년 10월부터 11월까지 국제배구연맹 공식 페이스북 페이지의 배구팬을 대상으로 구글 폼을 활용한 온라인 설문조사를 실시하였고, 310개의 응답을 얻었다. 소비, 기여 및 창조는 주로 정보, 권한 부여 및 브랜드 사랑에 의해 형성되었다. 이 연구는 소셜 미디어 사용에 대한 스포츠 마케팅 문헌의 최신 연구에 추가되어, 매니저들이 온라인으로 그들의 팬 층에 다가갈 수 있는 새로운 방법을 보여줄 것이다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/188152

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173808
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share