Publications

Detailed Information

한국과 중국의 중학교 음악교과서 감상영역 분석 및 비교 : Analysis and Comparison of Appreciation Areas for Middle School Music Textbooks in Korea and China

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

허형원

Advisor
이민정
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
중국음악교과서한국음악교과서중학교음악교과서감상영역중국2011의무교육음악과정표준중국인민음악출판사
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 협동과정 음악교육전공, 2022. 8. 이민정.
Abstract
한국과 중국의 음악과 교육과정에서는 감상영역을 매우 중요한 내용 영역으로 다루고 있다. 그동안 한국과 중국의 음악교과서와 관련된 비교 연구들은 있었으나, 감상영역을 비교한 논문은 아직 찾아볼 수 없었다. 따라서 본 연구는 한국의 2015 개정 음악과 교육과정에 의한 중학교 음악교과서와 중국의 2011년 의무교육 음악과정표준(義務教育音樂課程標準)에 의한 중학교 음악교과서 중의 감상영역을 분석하고 비교 해보고자 한다.
본 연구는 한국 미래엔출판사와 천재교과서출판사의 중학교 음악1과 음악2, 그리고 중국 인민음악출판사(人民音樂出版社)의 중학교 음악교과서 총 6권을 대상으로 하겠다. 먼저 한국과 중국의 중학교 음악교과서의 교과서 구성, 감상영역의 내용을 분석하였다. 다음은 양국 음악교과서 감상영역의 구성 방식, 국내외 감상곡 비율, 연주 형태, 같은 감상곡의 다른 접근법을 비교하였다.
분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국의 중학교 음악교과서의 교과서 구성과 감상영역의 내용을 분석한 결과, 한국 교과서는 음악1과 음악2 총 2권의 구성이었고, 각 권은 표현, 감상, 생활화 3개 영역을 대단원으로 구성되었다. 그리고 감상영역은 연주 형태, 음악사, 음악 요소와 개념, 역사·문화적 배경 등으로 분류하고 제재곡을 감상하도록 하고 있었다.
둘째, 중국의 중학교 음악교과서의 교과서 구성과 감상영역의 내용을 분석한 결과, 중국 교과서는 학년별로 2권씩 구성되어 총 6권이었다. 교과서는 5단원으로 구분되었는데, 각 단원은 가창, 감상, 지식 및 기능, 실천 및 창조, 학습평가로 나누어 있었고, 감상영역이 차지하고 있는 비중이 가장 컸다. 중국의 모든 교과서의 1단원은 애국 가곡, 2단원과 4단원은 연주 형태에 따른 감상곡, 3단원은 중국 민요, 5단원은 중국 전통 음악으로 구성되어 있는 것이 큰 특징이었다.
셋째, 한국과 중국의 음악교과서 감상영역의 구성 방식을 비교한 결과, 한국 음악교과서는 단원의 구성이 다양하고 특색있는 소단원으로 구분되어 있었는데 반해 중국 교과서는 매 학년마다 같은 기준으로 구성되어 통일감을 주고 있었다. 단원 주제는 같지만 다른 제재곡으로 구성되어 있었다. 한국 교과서 제재곡의 학습활동 내용은 제재곡에 대한 소개 – 학습활동 – 악보 - 지식 및 개념 – 평가하기의 5가지로 구성되었는데, 중국은 악보 - 지식 및 개념의 2가지로 학습활동이 이루워져 있었다.
넷째, 한국과 중국의 감상영역의 국내외 감상곡 비율 비교 결과, 한국 교과서는 외국 악곡, 특히 서양 음악의 비중이 크지만, 중국 교과서는 중국 악곡의 비율이 매우 높다.
다섯째, 한국과 중국의 감상영역의 연주 형태 비교 결과, 양국 모두 기악곡 중에서는 합주, 성악곡 중에서는 독창과 합창이 가장 많았다. 극음악의 경우 한국 교과서는 오페라의 비율이 가장 높았던 반면 중국 교과서는 중국 전통음악인 희곡이 다수였던 점이 달랐다.
여섯째, 본 연구를 통해 한국과 중국 교과서 중 같은 감상곡의 다른 접근법을 비교해 보았는데, 제재곡의 악보, 작곡가, 제재곡에 관련된 학습 개념을 소개하고 있다는 것은 양국 교과서의 공통점이었다. 다만 한국 교과서에는 제재곡에 대한 학습목표와 학습활동이 있는데 중국 교과서에 없었다. 또한 중국 교과서의 감상 제재곡에는 실천 및 창조 부분이 있고 거기에서 평가 문제가 있는 점이 특징이었다.
위의 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제공한다.
첫째, 중국 음악교과서는 더욱 다양하고 학생 중심적인 학습활동을 만들 것을 제언한다.
둘째, 한국 음악교과서의 감상영역에서는 세계 각 지역의 감상곡이 다양하게 수록되길 바란다.
셋째, 중국 음악교과서에는 앞으로 다른 학문, 예술과 융합하는 학습이 추가되는 것이 바람직하다.
In the music curriculum of Korea and China, the appreciation area is treated as a very important content area. In the meantime, there have been comparative studies related to music textbooks in Korea and China, but no papers have been found comparing the areas of appreciation. Therefore, this study aims to analyze and compare the appreciation areas of middle school music textbooks according to the 2015 revised music curriculum in Korea and middle school music textbooks according to China's 2011 compulsory education music curriculum standard.
This study will cover a total of six middle school music textbooks by Korea Future and Chunjae Textbook Publishers, Middle School Music 1, Music 2, and Chinese People's Music Publishers. First, the contents of the textbook composition and appreciation area of middle school music textbooks in Korea and China were analyzed. Next, the composition method of the music textbook appreciation area of both countries, the ratio of domestic and foreign appreciation songs, the type of performance, and different approaches of the same appreciation songs were compared.
The analysis results are as follows.
First, as a result of analyzing the structure of textbook composition and appreciation area of middle school music textbooks in Korea, Korean textbooks consisted of a total of two volumes, and each volume consisted of three areas: expression, appreciation, and daily life. In addition, the appreciation area was classified into the form of performance, music history, musical elements and concepts, and historical and cultural background, and the sanctioned songs were to be appreciated.
Second, as a result of analyzing the structure and the contents of the appreciation area of middle school music textbooks in China, Chinese textbooks consisted of two volumes for each grade, with a total of six books. Textbooks were divided into five units, and each unit was divided into singing, appreciation, knowledge and function, practice and creation, and learning evaluation, and the appreciation area occupied the most.
The main characteristic of all textbooks in China was that unit 1 consisted of patriotic songs, units 2 and 4 consisted of appreciation songs according to the type of performance, units 3 consisted of Chinese folk songs, and units 5 consisted of traditional Chinese music.
Third, as a result of comparing the composition of the music textbook appreciation area between Korea and China, Korean music textbooks were divided into various and distinctive sub-units, while Chinese textbooks were composed of the same standards every grade to give a sense of unity. The theme of the unit was the same, but it consisted of different sanctions. The contents of the learning activities of the Korean textbook's sanctions consisted of five types: Introduction to sanctions - Learning activities - Musical score - Knowledge and Concept - Evaluation, and in China, learning activities were conducted in two types: Musical score - Knowledge and Concept.
Fourth, as a result of comparing the ratio of domestic and foreign appreciation songs in the appreciation area of Korea and China, Korean textbooks have a large proportion of foreign music, especially Western music, but Chinese textbooks have a very high proportion of Chinese music.
Fifth, as a result of comparing the types of performances in the appreciation areas of Korea and China, both countries had the highest number of solo and chorus among instrumental music and vocal music. In the case of dramatic music, Korean textbooks had the highest proportion of operas, while Chinese textbooks had a large number of traditional Chinese music.
Sixth, different approaches of the same song among Korean and Chinese textbooks were compared, and it was common in both countries' textbooks that introduced the learning concepts related to the music score and composer. However, Korean textbooks have learning goals and learning activities for the song, but they were not in Chinese textbooks. In addition, the appreciation area of Chinese textbooks were characterized by the part of "practice and creation," which has evaluation part.
Based on the above analysis results, the following implications are provided.
First, it is suggested that Chinese music textbooks include more diverse and student-centered learning activities.
Second, in the appreciation area of Korean music textbooks, it is hoped that various appreciation songs from diverse region of the world will be included.
Third, it is desirable to add learning that converges with other subjects and arts to Chinese music textbooks in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188174

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171886
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share