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Social robots as companions for lonely hearts : 외로운 개인의 소셜 로봇에 대한 의인화 경향성이 구매 의도에 미치는 영향: 로봇 외모의 조절 효과
The role of anthropomorphism and robot appearances

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Authors

정윤원

Advisor
한소원
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
LonelinessAnthropomorphismSocialRobotPurchaseIntent
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사회과학대학 심리학과, 2022. 8. 한소원.
Abstract
Previous research demonstrated that lonely individuals anthropomorphize nonhuman entities more to compensate for a perceived lack of connectedness. While the inclination is well-replicated across nonhuman agents (i.e., technical devices, animals, computers) it is less examined in the context of embodied social robots. Also, it remains unclear whether the anthropomorphizing tendency influences the purchase intent of individuals with higher levels of loneliness. The present research investigated whether lonely individuals show greater tendency to anthropomorphize social robots and whether the appearances of robots moderates such tendency. We also examined the influence of lonely individuals heightened anthropomorphizing inclination on their purchasing intent of social robots. In Study 1, we used static photos of robots as stimuli. In Study 2, videos of robots moving and interacting with a human counterpart were used. Both in Study 1 and Study 2, loneliness did not significantly affect the participants anthropomorphic inferences about social robots. However, in Study2, animal-like robot significantly decreased the lonely individuals tendency to anthropomorphize the robot than human-like robot, and such moderating effect remained significant even after covariates were included. Also, in Study 2, the likelihood of higher loneliness increasing purchase intent of social robots via anthropomorphism was lower in the case of an animal-like robot than human-like robot. The findings suggest that an inclination of lonely individuals to anthropomorphize social robots, but such tendency varies greatly in accordance with the varying appearances of the robots. Furthermore, the results indicate that lonely individuals tendency to engage in anthropomorphic reasoning can be stretched to their behavior as consumers. We draw attention to the potential of social robots as real-life companions, that provide a sense of connectedness for lonely individuals.
외로운 개인은 스스로가 부족하다고 느끼는 사회적 상호작용을 충족하기 위해 비인간 개체를 더 많이 의인화한다. 그러나, 해당 경향성이 소셜 로봇에 대해서도 적용되는지는 연구가 부족한 실정이다. 또한, 외로울수록 의인화를 더 많이 하는 경향성이 실질적인 사용을 위한 구매의도에 영향을 미치는지의 여부는 연구된 바 없다. 그러므로. 본 연구에서는 외로운 개인이 소셜 로봇을 더 많이 의인화하는지, 그리고 외로운 개인이 증가된 의인화 경향성을 통해 더 높은 로봇 구매의도를 보이는지 탐구하였다. 더불어, 외로운 개인의 의인화 경향성 및 외로움이 구매의도에 미치는 효과를 의인화가 매개하는 것에 있어 로봇 외모의 조절 효과를 조사하기 위해 외모가 다른 세 가지 소셜 로봇(인간형, 기계형, 동물형)을 사용했다. 연구 1은 로봇의 정적인 사진을, 연구 2는 움직임과 인간 상대에 대한 긍정적인 반응을 포함하는 인간-로봇 상호 작용 비디오를 자극으로 활용하였다. 연구 1과 연구2에서 외로움은 소셜 로봇의 의인화에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 연구2에서 개인들은 외로울수록 인간형 로봇에 비해 동물형 로봇에 대해서 감소된 의인화 경향성을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 연구2에서 의인화를 매개로 한 외로움의 구매의도에 대한 영향은 로봇의 외양에 따라 조절되는 것으로 나타났다. 본 연구는 외로운 개인이 간단한 기계 장치 및 동물을 의인화하려는 경향이 증가하는 경향을 소셜 로봇에도 적용할 수 있으나 이러한 경향은 다양한 형태의 로봇에 따라 크게 달라짐을 시사하였다. 또한 외로운 개인들의 의인화 경향성이 소비자로서의 행동으로 확장될 수 있음을 제시하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/188200

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173248
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