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손문(孫文)의 공화국 속 제국의 그림자 : How Imperial Legacies Shaped the Republic of China: Focusing on the Compatibility of Nationalism and Cosmopolitanism in Sun Yat-sens Political Thought
민족주의와 세계주의의 양립성에 대한 재해석

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Authors

진루흔

Advisor
장인성
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
손문민족주의세계주의중화민족중화민국중화주의중화제국
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사회과학대학 정치외교학부(외교학전공), 2022. 8. 장인성 .
Abstract
This study aims to explore how Sun Yat-sens nationalism and cosmopolitanism could coexist in a historical context in which nationalism was an influential factor in the process of Chinese nation-building. The investigation of the compatibility of nationalism and cosmopolitanism in Sun Yat-sens political thought contributes to determining his idea of nation-building and understanding the trend of political thoughts during the late Qing Dynasty. Moreover, since there are legacies deeply intertwined and entangled between Imperial China, the Republic of China, and the Peoples Republic of China, this also provides implications on understanding the Republic of China and Peoples Republic of China,

In the late 19th and early 20th centuries, Chinese intellectuals struggled to transform Imperial China into a modern nation-state by waving the flags of modern nationalism. They concluded that only by establishing a modern nation-state could Chinese continue to survive in the world during an imperial era. On the other hand, they also appealed for cosmopolitanism, which emphasizes the elimination of national-ethnic lines between nation-states. It is worth noting that when faced with the difficulty in building a modern nation-state, Sun Yat-sen, the founder of the Republic of China, was also a representative among them advocating for nationalism and cosmopolitanism simultaneously. With this discovery, this thesis examines Sun Yat-sens nationalism and cosmopolitanism to comprehend how he struck a balance between national identity and cosmopolitan identity.

The majority of previous research focused on how modern nationalism shaped the Chinese Nation, but ignored another side of the formation of a modern nation-state; that is how modern nationalism shaped the formation of the Republic of China. Therefore, this thesis chose a framework and focused on the influence of nationalism and cosmopolitanism from a holistic perspective by considering both sides and the interaction between them. The main arguments for this study are as follows.

First, liberalism and sinocentrism can both serve as the connection to understand how nationalism was compatible with cosmopolitanism in Suns case, especially before the 1910s. However, after being frustrated in the wars that aimed to protect his republic, Sun attempted to concentrate his personal political power and strengthen dictatorship in order to reverse this. Therefore, liberalism could not continue to serve as a catalyst, which performed to transform his nationalism and cosmopolitanism into open and democratic ones. In this way, sinocentrism became the only connection.

Second, Sun Yat-sen was not a complete traditionalist, since he accepted western liberalism and built the first democratic republic in China by introducing liberal democracy. However, he eventually returned to sinocentrism, which served as the best instrument to achieve Suns ultimate political goal of the great rejuvenation of the Chinese nation.

In conclusion, Sun Yat-sen attempted to unify China as a modern nation-state by introducing liberal democracy. However, as the dictatorship and sinocentrism were resurrected, his republic also came to turn into an empire bringing the imperial legacies of imperial China to life.
본 논문은 청말 민초 시기 중국의 대표적인 지식인이자 혁명가인 손문(孫文)의 민족주의와 세계주의가 공존하는 양상에 초점을 맞추고 있다. 이를 통해 전통적 제국에서 근대적 국민국가로 전환되는 과정에서 나타난 손문의 국민국가 건설 사상과 중국 사상계의 동향을 이해하는 데 일조할 수 있을 뿐만 아니라, 근대 중국, 내지 현대 중국을 이해하는 데도 일정한 의미를 가질 것이다.

19세기말 20세기초 중국의 지식인들이 망국멸종의 위기에 직면하여 국가-민족을 구하기 위해 민족주의의 깃발을 날리면서 중국을 근대적 국민국가로 변모하려 도모하고 있었다. 흥미롭게도 그들은 국가-민족 간의 경계를 넘어가는 보편주의적 가치관을 강조하는 세계주의를 거부하지도 않았다. 또한, 민족주의를 호소하면서 세계주의를 옹호하는 지식인이 적지 않았다. 손문은 바로 그 중의 대표적인 인물이다. 손문은 혁명공화파의 지도자로서 중국 역사상 첫 번째 민주주의 공화국을 수립했으나 냉엄한 정치적 현실에 직면하게 되었고, 이에 손문은 국민국가를 건설해야 하는 시급한 상황에서 세계주의의 필요성을 호소하는 일면을 보였다. 따라서 손문이 어떻게 국민국가의 특수성과 대동세계의 보편성 사이에 균형을 잡을 수 있었는가를 연구하는 것은 의의가 있다.

본 연구는 기존 연구들의 한계점을 극복하기 위하여 보다 체계적인 분석틀을 도입했다. 즉 중화민족과 중화민국이라는 두 정치공간의 상호작용에 주목하여 손문의 민족주의와 세계주의의 양립성을 재해석했다. 이 글의 핵심주장은 다음과 같다.
첫째, 손문의 민족주의와 세계주의의 양립성에 대해 자유민주주의와 중화주의의 두 갈래에서 이해할 수 있다. 호국호법운동 이전에 자유민주주의와 중화주의의 특징이 공존했음을 파악할 수 있다. 호국호법이 좌절된 후, 독재주의의 부활에 따라 민족주의와 세계주의를 개방적-포용적인 방향을 이끌어 갈 수 있는 자유민주주의의 정신이 사라졌다. 이러한 변화에 따라 중화주의라는 하나의 연결고리로 그의 민족주의와 세계주의의 양립성을 이해해야 한다.

둘째, 손문은 서구의 자유민주주의를 받아들였으나 결국 중화주의로 복귀했다. 그는 완전한 전통주의자는 아니었으나 중화주의를 철저히 청산하지도 않았다. 게다가 손문이 공화혁명을 벌였던 가장 중요한 동기는 중화민족의 부흥이라 할 수 있다. 정치적 현실의 차원에서 자유민주주의 정치가 좌절됐을 때 이 근본적인 목표를 실현하기 위해 다시 중화주의로 복귀할 수 밖에 없었다.

결론적으로, 청말 민초 시기 손문은 자유민주주의 정치를 도입함으로써 근대적 국민국가로서의 중국을 통합하려 시도했다. 하지만, 독재주의와 중화주의가 부활함에 따라 형해화된 공화국은 결국 제국으로 변질될 수 밖에 없었던 것이다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188219

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173321
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