Publications

Detailed Information

라벨의 <밤의 가스파르>에 나타난 시적 이미지 연구 : Musical Realization of Poetic Image: by Maurice Ravel

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김재환

Advisor
주희성
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
라벨베르트랑이미지구현
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2022. 8. 주희성.
Abstract
본고는 프랑스 태생의 작곡가 모리스 라벨 (Maurice Ravel, 1875-1937)의 피아노 작품 에 나타난 시적 이미지에 관한 논문이다. 라벨은 프랑스 시인 알로와스 베르트랑(Aloysius Bertrand, 1807-1841)의 시집 『밤의 가스파르: 램브란트와 카로 풍의 환상 (Gaspard de la Nuit: Fantaisies à la manière de Rembrandt et de Callot)』을 읽고 감명받아 1908년 피아노 작품 를 작곡하였다. 라벨 의 각 곡 첫머리에는 베르트랑의 시가 삽입되어 있다. 본고에서는 라벨 의 구조와 악곡에 나타난 시적 이미지의 음악적 구현을 베르트랑의 시 와 연관하여 살펴보았다.
라벨 는 옹딘(Ondine), 교수대(Le Gibet), 스카르보(Scarbo)로 구성되어 있으며, 세 곡의 구조는 베르트랑 시의 내용에 따라 분석될 수 있다. 라벨의 악곡에 나타난 시상의 청각적 구현을 화성과 음형, 악상 변화, 텍스추어의 대비, 음정 관계에서 살펴보았고, 시의 성격과 내용이 라벨의 작품에 어떻게 적용되었는지 알아보았다. 베르트랑 시 『밤의 가스파르』의 내용과 라벨 구조의 거시적인 연관성을 제시하였고, 각 절에 대응되는 패시지의 화성, 악상 변화, 텍스추어의 차이 등을 미시적으로 분석하였다.
This thesis explored relation between the piano solo piece , composed by the French composer Maurice Ravel(1875-1937), and collections of poems 『Gaspard de la Nuit: Fantaisies à la manière de Rembrandt et de Callot』 by the French poet Aloysius Bertrand(1807-1841). Ravels , composed in 1908, is based on three different poems from Bertrands, each of which are placed before their corresponding movements. This study examines similarities of the structure between the poem and the music, by aligning the visuals that Bertrand offers in his poem to the musical expressions that Ravel wrote.
Ravels consists of three movements which are, Ondine, Le gibet and Scarbo. The structure of each movement can be analyzed by the contents of the original poems by Bertrand. This study looks into the musical interpretation of the visuals from Bertrands poems, by researching the tools that Ravel utilized such as a variety of harmonies, timbre, contrast of texture, relations of pitch collections, etc.
The undeniable relationship between Bertrands and Ravels work should affect how one interprets Ravels . To avoid a vague conceptualization of images given in each part of , it is the performers responsibility to carefully study both the works of Bertrand and Ravel. In doing so, performers could better present the images of each scene and the characters of each movement.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188308

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172299
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share