Publications

Detailed Information

The (Im)possibility of Transgression : 위반의 (불)가능성: 바타유와 시적 언어
Bataille and Poetic Language

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박수연

Advisor
Peter W. Milne
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
조르주바타유이질성비-지불가능위반
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 미학과, 2022. 8. Peter W. Milne.
Abstract
본 연구는 조르주 바타유Georges Bataille의 시에 관한 글들에 주목한다. 시에 대한 그의 태도는 복잡하고 양가적이다. 그의 저작 가운데 시에 관한 글들이 산포해 있는 한편, 그의 단행본 중 하나의 제목은 처음 출판되었을 당시 『시의 증오』 이기도 했다. 그러나 이 증오는 단순하게 받아들일 증오가 아니다. 그가 해당 단행본을 『불가능』으로 개작하기까지 한 것은 그가 시에 대하여 절실하게 소통하고자 한 어떤 생각이 있었기 때문이다. 그것의 내용이 무엇인지 탐구하기 위해 본 연구는 위 글들을 통시적으로 독해해보고 그 의미와 의의를 추측해보고자 한다.
1장에서는 시의 증오의 역사적이고 문헌적 배경이라고 할 수 있는, 초현실주의와 바타유의 시를 둘러싼 논쟁을 살핀다. 시를 인간 정신의 세계 변혁을 위한 잠재력을 일깨울 통로로 간주하는 초현실주의와 달리 바타유는 낮은 유물론과 이질학 논의를 통해 시가 우리가 직면해야 할 이질적인 세계의 통로로서 기능할 가능성을 인식하면서도, 시가 표상하는 이질성이 동질적인 것의 척도로 변질될 가능성을 경계한다. 2장에서는 그의 비-지non-savoir 개념과 시의 연관을 살피면서 시의 지위 및 역할에 대한, 초현실주의 논의와 구별되는 바타유의 논의를 관찰한다. 바타유에 따르면 시는 희생 제의와 낭비에 근접한 것으로 비-지를 간접적으로 환기할 수 있다. 그러나 시는 비-지를 그 자체 실정적으로 드러나 보이게 하는데는 불충분하며, 시가 할 수 있는 최선은 표현에 이르자마자 스스로를 부정함으로써 자신과 비-지의 간극을 보여주는 것이다. 3장에서는 『시의 증오』 와 『불가능』에 수록된 바타유의 「오레스테스로 존재하기」가 시는 비-지라는 계기로의 막다른 우회로라는 그의 관점을 수행적으로 보여줌을 확인하고, 푸코Foucault와 솔레르스Sollers의 위반 및 금기에 대한 논의를 참고하여 총평을 시도한다. 위반과 금기는 대립하면서도 서로에 의존하고 서로의 논리적 전제가 되는 공모관계에 있다. 본연구는 이 점을 들어 시와 비-지의 불가피한 간극은 시를 늘 새로이 갱신하게 하는 조건임을 주장한다.
시에 대한 바타유의 사유는 아직 국내에서 주목받지 못한 주제이나, 그가 이를 전개하면서 보인 일관성은 그의 위반의 철학 전체를 꿰뚫는 일관성을 보다 정교하게 이해하는 데 효용이 있다. 또한 바타유는 시와 시각예술이 통하는 지점이 있음을 암시한 바 있어, 시에 관한 연구는 바타유의 사상을 미학적인 맥락에 위치시키고 더 나아가 예술론 일반의 논의로 확장시킬 수 있는 이정표를 제시할 것이다.
This thesis focuses on the writings on poetry by Georges Bataille. His attitude toward poetry is complex and ambivalent: while his writings concerning poetry are widely represented in his works, one of his books was titled Hatred of Poetry when it was first published. However, this hatred should not be taken at face value. Bataille did not hesitate to republish the book under a new name The Impossible because he had an idea about poetry that he desperately wanted to communicate. To identify and investigate that idea, this thesis aims to diachronically read Batailles writings and articulate their meaning and significance.
Chapter 1 will examine the dispute between Surrealism and Bataille around what poetry is, which forms a historical and bibliographic background of Batailles hatred of poetry. Unlike Surrealism, which considers poetry as a breakthrough evoking the subliminal power of the human mind to transform the world, Bataille remains vigilant about the possible degeneration of the heterogeneity evoked by poetry into a standard of the homogeneous, while, simultaneously, recognizing the possibility that poetry might function as an access to a heterogeneous world that we may have to encounter head-on. Chapter 2 will observe Batailles argument on the status and the role of poetry that is different from that of the Surrealists while examining the relationship between Batailles notion of nonknowledge (non-savoir) and poetry. According to Bataille, poetry, which is akin to sacrifice and expenditure, can indirectly evoke nonknowledge; however, it is not sufficient to positively reveal nonknowledge by itself. Instead, poetry can only negate itself as soon as it attains expression, thereby showing the rift between itself and nonknowledge. Chapter 3 will argue that To Be Orestes, which is a shared text in the two editions of Batailles book, i.e., Hatred of Poetry and The Impossible, expresses his perspective that poetry is a dead end and a detour toward the instance of nonknowledge. This chapter also tries a general critique based on Foucaults and Sollers commentaries on prohibition and transgression. Prohibition and transgression are in collusion: oppositional but interdependent relationship with each other. Given this, this thesis contends that the inevitable rift between poetry and nonknowledge is the condition for poetry to undergo a continuous self-renewal.
Batailles thought on poetry has yet to gain a significant attention in Korea. However, the consistency exhibited in Batailles works in developing his thought could be useful to gain a more sophisticated understanding of the coherence throughout his philosophy of transgression. In addition, given that Bataille has alluded that poetry and visual arts are in common, a study on poetry in Bataille would provide a reference to situate Batailles thinking into aesthetical context and further expand it into a discussion in the general art theory.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/188447

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000173310
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share