Publications

Detailed Information

『오뒷세이아』 8권 속 노래의 서술 방식 : The Presentation of Song in Homer's Odyssey, Book 8

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김현서

Advisor
강성훈
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
호메로스오뒷세이아간접인용직접인용서사적층위발화행위
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 협동과정 서양고전학전공, 2022. 8. 강성훈.
Abstract
스케리아의 궁정 가수 데모도코스는 『오뒷세이아』 8권에서 세 곡의 노래를 부른다. 데모도코스의 첫 번째와 세 번째 노래는 간접 인용과 독립된 구문의 조합으로 서술되어 있으며, 두 번째 노래는 간접 인용되다가 서술 방식의 전환을 알리는 어떤 표지도 없이 직접 인용된다. 시인이 노래라는 발화 행위에 한해서는 간접 인용을 선호한다는 사실을 고려할 때, 이 세 곡의 서술 방식은 독특하다. 발화 행위에 대한 직접 인용은 간접 인용에 비해 자유로운 행 구성을 시인에게 허락하고 서술에 생생함을 더한다는 장점이 있으나, 노래의 경우에는 인용되는 발화 행위와 『오뒷세이아』의 형식적 일치로 인해 직접 인용이 기피된다. 노래는 직접 인용되어 『오뒷세이아』와 동일한 서사적 층위에 놓일 때 『오뒷세이아』의 본문과 혼동될 위험이 있기 때문이다. 노래의 직접 인용은 인용되는 작중의 노래와 『오뒷세이아』 사이, 그리고 노래를 부르는 등장인물과 『오뒷세이아』의 서술자⋅가수 사이의 경계를 무너뜨린다. 시인은 노래의 직접 인용이 가진 이러한 효과를 적극적으로 활용해 데모도코스의 공연을 서술한다. 시인은 첫 번째와 세 번째 공연에 대한 서술에서 독립된 구문을 통해 작중 발화를 서술함으로써 서술에 생동감을 더하되, 공연에 대한 직접 인용이 이루어지지 않게끔 함으로써 두 공연을 『오뒷세이아』의 서사에 종속된 사건으로 머무르게끔 한다. 한편 두 번째 공연에 대한 서술에서 시인은 데모도코스의 노래를 직접 인용함으로써 관객이 『오뒷세이아』의 맥락은 잠시 잊고 아레스와 아프로디테의 노래에 몰입하게 한다. 전자에서 시인은 공연 전후의 맥락으로 관객의 주의를 돌려 데모도코스의 노래에 대한 특정한 해석을 유도하는 반면, 후자에서는 관객이 스스로 노래에 대한 판단을 내릴 수 있게끔 서술자의 개입을 최소화한다.
Demodocus performs three songs in Book 8 of the Odyssey. His first and third performances are narrated in a combination of indirect discourse and independent construction, while his second, though initially presented in indirect discourse, becomes directly quoted as the narration progresses. The direct and quasi-direct quotation of Demodocus songs is surprising, as the poet demonstrates a strong preference for indirect discourse when presenting song. The poets preferred method of presenting song is in itself an exception, since the majority of speech acts in Homer are directly quoted. I argue that the poets tendency to present song through non-direct modes of speech results from song being the same type of speech act as the Odyssey itself. Although direct discourse grants the poet more freedom in terms of line formation and adds vividness to the narration, direct quotation of song can render the quoted speech indistinguishable from the text, merging the voices of the narrator and the quoted character. Thus, the separation of text and narrative has to be preserved by presenting song in indirect discourse. The poet, however, exploits the implications of directly quoting song when narrating Demodocus performances. The quasi-direct discourse utilized for the narration of the first and third performances adds vividness to the quoted song, while preventing the speech act from intruding into the text. The poet can be understood as taking active measures to frame Demodocus first and third songs as events inside the narrative, interpreting the two songs for his audience. In contrast, the poet permits and encourages the audience to create their own interpretation of the second song. The direct quotation of the second performance being what allows the audience to forget the established narrative levels of the Odyssey and immerse themselves in the Song of Ares and Aphrodite.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188486

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172553
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share