Publications

Detailed Information

Implicit and Explicit Knowledge Transfer among Korean Adolescents in Online and Offline Environments in the COVID-19 Era : 코로나 19시대 한국 청소년의 온 ·오프라인 환경에서의 암묵적·명시적 지식 전달에 관한 고찰

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

공요한

Advisor
박인권
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2022. 8. 박인권.
Abstract
The uncertainty of precautionary measures associated with COVID-19 have forced many sectors to alternate between online and offline activity. With respect to adolescent learning, an essential part of human development, knowledge transfer has been no exception; the alternation between offline and online environments has raised questions about whether appropriate knowledge transfer is taking place. This quantitative survey measured two types of knowledge—tacit and explicit—to examine how much knowledge transfer has occurred among South Korean adolescent students in online and offline spaces during COVID-19. Tacit knowledge is regarded as uncodified and exists at an unconscious level. Explicit knowledge exists at a conscious level and is documented and codified. The survey assessed the frequency and time of students offline and online interactions, as well as their level of experience with tacit and explicit knowledge. Additionally, this study assessed the mediating role of the urban environment. The expected results are as follows: Adolescent students' accumulation of tacit knowledge is compromised by reduced offline interactions due to COVID-19, whereas this is not the case with explicit knowledge. The urban environment facilitating offline interaction positively affects tacit knowledge accumulation, a finding which will help urban planners to identify ways to improve adolescent students' learning experiences during the pandemic.
COVID-19와 관련된 예방 조치의 불확실성으로 인해 여러 산업분야에서는 온라인 활동과 오프라인 활동을 병행하기 시작했다. 인간의 발달의 필수적인 요소라고 할 수 있는 청소년 학습에도 영향을 미치게 되었는데, 이와 관련하여 지식 전이에 관해서도 예외가 아니다. 특히 오프라인과 온라인 환경에서 제공되는 학습 방식의 병행은 청소년들에게 적절한 지식 전이가 이루어지고 있는지에 대한 의문이 제기되어왔다.
이를 분석하기 위해 정량적 조사를 실시하였으며 코로나19 팬데믹 기간 동안 한국 청소년들 사이에서 온·오프라인 공간에서 지식 전달이 얼마나 일어났는지 알아보기 위해 암묵적 지식과 명시적지식 두 가지의 지식을 측정하였다. 암묵적 지식은 공식화되지 않고 무의식적인 지식이며, 명시적 지식은 의식할 수 있고 문서화되고 공식화될 수 있는 지식이라고 할 수 있는데, 본 설문 조사는 학생들의 오프라인 및 온라인 상호 작용 빈도와 시간, 암묵적 지식과 명시적 지식에 대한 경험 수준에 대해 평가하였다. 또한, 도시환경이 주 효과를 매개하는지 여부에 대해서도 평가하였다.
예상되는 결과는 다음과 같다. 코로나19로 인해 오프라인 상호 작용이 줄어들어 청소년 학생들의 암묵적 지식은 감소하는 측면이 있지만 명시적한 지식의 경우는 반대의 결과를 보였다. 오프라인에서의 상호작용을 촉진하는 도시 환경은 청소년 학생들의 암묵적 지식 축적에는 긍정적인 영향을 미치며, 이는 도시계획가의 관점에서 볼 때, 팬데믹 기간 동안 도시환경은 청소년 학생들의 학습 경험에 영향을 미치며 개선점을 제시한다고 말할 수 있다.
URI
https://hdl.handle.net/10371/188529
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share