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안전속도 5030 정책의 교통사고 영향 사전·사후 분석 : Before and After Studies on Safe Speed 5030 Policy

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Authors

박민태

Advisor
한상진
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 환경대학원 환경계획학과, 2022. 8. 한상진.
Abstract
지난 2021년 4월 17일안전속도 5030정책이 개정 도로교통법 시행규칙의 시행에 맞춰 전국적으로 전면 시행되었다. 안전속도 5030정책이란 보행자 통행이 많은 도시부 지역의 제한속도를 일반도로는 시속 50km(소통상 필요한 경우 60km/h 적용), 주택가 등 보행 위주의 도로는 시속 30km 이하로 하향 조정하는 정책이다.

본 연구는 안전속도 5030 정책 시행 이후 교통사고 감소효과를 분석하고자 하였으나, 자료수집의 한계 및 코로나-19의 1차 대유행 시기로 인하여 안전속도5030 정책 이전에 시행되었던 종로와 사대문 안 제한속도 하향 시범사업에 대해 사전·사후 분석을 실시하였다. 본 연구에서는 카이제곱 검정과 Hauer(1997)에 의해 일반적으로 사용되는 비교그룹에 의한 사전·사후 분석(before and after study with comparison group)을 이용하여 교통사고 감소효과를 분석하였다.

본 연구에서는 실험집단과 비교집단의 정의에 따라 제한속도 하향을 실시한 구간을 실험집단, 제한속도 하향을 실시하지 않은 구간을 비교집단으로 선정하였다. 또한 사전·사후 분석을 위해 차로수와 교통량을 기준으로 실험집단의 도로구간과 유사한 비교집단의 도로구간을 선정하였다. 실험집단은 서울시 종로와 사대문 안의 9개의 도로구간으로 선정하였다. 비교집단은 서대문구, 마포구, 용산구, 강남구, 서초구의 18개 도로구간으로 선정하였다. 분석기간은 도로별 제한속도 하향 시기와 가용한 데이터를 고려하여 종로 시범사업의 경우 18개월, 사대문 안 시범사업의 경우 10개월의 사전, 사후 분석기간을 적용하였다. 교통사고 건수는 교통사고분석시스템(TAAS, Traffic Accidents Analysis System)에서 제공하는 교통사고 데이터를 이용하였으며, 데이터 전처리 과정을 거쳐 도로구간별 교통사고 건수를 사고 유형에 따라 전체 사고, 차대차 사고, 차대사람 사고로 분류하였다.

분석결과 카이제곱 검정의 경우 종로구간에서는 전체사고와 차대차 사고에서 유의미한 감소를 확인할 수 있었으나, 종로를 제외한 실험집단 도로구간에서는 유의미한 감소를 확인할 수 없었다. 비교그룹에 의한 사전·사후 분석의 경우 카이제곱 검정과 달리 실험집단 대부분의 도로구간에서 교통사고 감소효과를 확인할 수 있었다. 도로구간별로 제한속도 하향으로 인한 사고 감소효과에 차이가 있지만, 전체적으로 전체 사고와 차대차 사고에서는 약 10%의 사고 감소효과를 보였으며, 차대사람 사고에서는 약 38%의 사고 감소효과를 보였다. 차대사람 사고는 교통사고 건수의 표본이 적어 통계적 신뢰성은 낮다고 볼 수 있지만, 제한속도 하향으로 인해 안전속도 5030 정책이 목표로 하는 보행자 사고 감소효과가 나타났다고 볼 수 있다.

카이제곱 검정은 사후 사고건수는 비교적 크게 감소해야 안전개선 효과가 있는 것으로 판단하지만, 비교그룹 방법은 개선조치 시행 이후에도 사전의 교통사고 기대건수가 유지된다고 가정했을 때를 기준으로 사고 감소 여부를 판단한다. 이는 카이제곱 검정이 비교그룹 방법에 비해 더 엄격한 기준으로 교통사고 감소효과를 판단한다고 볼 수 있다.
On April 17, 2021, the "Safety Speed 5030" policy was fully implemented nationwide with the enforcement of the revised Road Traffic Act. The "Safety Speed 5030" policy is to lower the speed limit in urban areas where pedestrian traffic is high to 50 km/h for general roads (usually 60 km/h if necessary) and pedestrian-oriented roads such as residential areas to 30 km/h.

This study attempted to analyze the effect of reducing traffic accidents after the implementation of the safety speed 5030 policy, but a before and after study was conducted on the pilot project to lower speed limit in Jongno and The four main gates before the safety speed 5030 policy due to limit of data collection and the first pandemic period of COVID-19. In this study, the effect of reducing traffic accidents was analyzed using Chi-square test and the before and after study with comparison group generally used by Hauer (1997).

In this study, according to the definition of treatment group and comparison group, the section in which the speed limit was lowered was selected as treatment group, and the section in which the speed limit was not lowered was selected as comparison group. In addition, for before and after study, a road section of comparison group similar to the road section of treatment group was selected based on the number of traffic volume and lanes. As a result of the selection, treatment group selected 9 road sections in Jongno and The four main gates. The comparison group was selected as 18 road sections in Seodaemun-gu, Mapo-gu, Yongsan-gu, Gangnam-gu, and Seocho-gu. Considering the timing of lowering the speed limit by road and available data, the analysis periods of 18 months were applied for the Jongno pilot project and 10 months for The four main gates pilot project. Traffic accident data provided by the Traffic Accidents Analysis System (TAAS) was used for the number of traffic accidents, and the number of traffic accidents by road section was classified into total accidents, vehicle-to-vehicle accidents, and vehicle-to-pedestrian accidents according to the type of accident.

As a result of the analysis, in the case of the Chi-square test, a significant decrease in total accident and vehicle-to-vehicle accidents was confirmed between Jongno-gu, but a significant decrease was not confirmed in rest of the road section of the treatment group. In the case of before and after study with comparison group, unlike the chi-square test, the effect of reducing traffic accidents could be confirmed in most road sections of the treatment group. Although there is a difference in the effect of reducing accidents due to lowering the speed limit by road section, overall, it showed an accident reduction effect of about 10% in total accidents and vehicle-to-vehicle accidents, and about 38% in vehicle-to-pedestrian accidents. The statistical reliability of vehicle-to-vehicle accidents can be seen as low as the number of traffic accidents is small, but the lowering of the speed limit can be seen as a reduction in pedestrian accidents aimed at the safety speed 5030 policy.

The Chi-square test determines whether or not accidents are reduced based on the assumption that the expected number of traffic accidents is maintained even after the improvement measures are implemented. In other words, it can be seen that the Chi-square test determines the effect of reducing traffic accidents on a stricter basis than the comparison group method.
URI
https://hdl.handle.net/10371/188539
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